۲۸ فروردین ۱۴۰۰، ۱۹:۵۳

رئیس اداره میراث فرهنگی خمین:

عمارت و قلعه تاریخی سالار محتشم خمین مرمت و بازسازی می‌شود

عمارت و قلعه تاریخی سالار محتشم خمین مرمت و بازسازی می‌شود

اراک--رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خمین از آغاز مرمت وباز سازی فاز اول «عمارت و قلعه تاریخی سالار محتشم» این شهرستان با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال خبر داد.

به‌گزارش خبرنگار مهر، به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، علی مشهدی با اشاره به اینکه «عمارت و قلعه تاریخی سالار محتشم» خمین از بناهای دوره قاجار به شمار می‌رود و در سال ۱۳۸۱ به شماره ثبت ۵۸۰۴ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است، افزود: عملیات بهسازی و مرمت دیواره‌های پشت‌بام عمارت و قلعه تاریخی سالار محتشم با هدف جلوگیری از نفوذ آب باران به گچ‌بری‌های ایوان در حال انجام است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خمین بیان کرد: در این عملیات در ورودی به داخل عمارت با هدف سهولت در دسترسی، حمل و نقل داخل عمارت و جابجایی اقلام و اشیای تاریخی حجیم و سنگین و دسترسی آسان خودروهای امدادی به ویژه آتش‌نشانی در مواقع اضطراری نیز نصب می‌شود.

وی ایجاد و احداث دیوار شمالی عمارت جهت تکمیل موارد حفاظت فیزیکی موزه، ایجاد فضای سبز و گلکاری محوطه داخلی عمارت، تجهیز سیستم حفاظتی دوربین‌های مدار بسته موزه سالار محتشم را از اقدامات عمرانی و مرمتی این عمارت تاریخی در سال ۱۴۰۰ عنوان کرد.

مشهدی اظهار کرد: این بنا توسط میرزا علی‌خان کمره‌ای معروف به سالار محتشم در دوره قاجار ساخته شده است که شامل هزار متر مربع عمارت اشرافی در یک باغ و تلفیقی از معماری کلاسیک اروپا و معماری سنتی ایران است. این خانه در اختیار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بوده و قسمتی از آن به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده است و در سال ۱۳۸۱ به شماره ثبت ۵۸۰۴ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خمین افزود: به دلیل انجام این پروژه عمرانی و مرمتی در فاز نخست، حدود ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار پیش‌بینی شده و در حال حاضر کارگاه برای انجام عملیات تجهیز و کار در جریان است.

کد خبر 5191408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha