۲۹ فروردین ۱۴۰۰، ۱۸:۱۹

وزیر خارجه سودان:

توافق الزام آور قبل از شروع مرحله دوم آبگیری سدالنهضه ضروری است

توافق الزام آور قبل از شروع مرحله دوم آبگیری سدالنهضه ضروری است

وزیر خارجه سودان در جریان نشست با سفیران کشورهای آفریقایی در خارطوم بر ضرورت دست یابی به توافق الزام آور قبل از مرحله دوم آبگیری سد النهضه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، وزیر خارجه سودان به موضع گیری درباره سدالنهضه پرداخت.

مریم الصادق المهدی وزیر خارجه سودان در جریان نشست با سفیران کشورهای آفریقایی در خارطوم بر ضرورت دست یابی به توافق الزام آور قبل از مرحله دوم آبگیری سد النهضه تاکید کرد.

وی در جریان این نشست، شرح مفصلی از گفتگوهای انجام شده درباره سدالنهضه که اخیرا در کینشاسا انجام شد، ارائه داد.

ویر خارجه سودان گفت: موضع سودان ثابت است و بر ضرورت دست یابی به توافق الزام آور قبل از شروع مرحله دوم آبگیری سد النهضه از جانب اتیوپی اصرار دارد.

این در حالی است که امروز آبی احمد نخست وزیر اتیوپی اعلام کرد: مرحله بعدی آبگیری سد در هنگام بارشهای فراوان در ماههای جولای و آگوست خواهد بود و این مانع از بروز سیل در سودان هم خواهد شد. اتیوپی در راستای برآورده کردن نیازهای خود حرکت می کند و قصدی برای آسیب رساندن به کشور های حوضه آبریز این سد ندارد.

بارانهای سیل آسا در سال گذشته به آبگیری مرحله نخست سدالنهضه کمک شایانی کرد.

این در حالی است که قبلا، «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان آخرین مواضع این کشور در قبال پرونده بحران سد النهضه را اعلام کرد. وی در این خصوص گفته بود: بحران سد النهضه باید به گونه‌ای حل و فصل شود که منافع تمامی طرف‌های ذی‌نفع تأمین گردد.اتیوپی در پرونده بحران سد النهضه خواهان جنگ است و به همین دلیل، «خارطوم» نیز توانمندی‌های نظامی خود را تقویت می‌کند.

پیشتر رسانه‌های عرب زبان از شکست مذاکرات درباره سد النهضه در پایتخت کشور کنگو خبر دادند. این درحالی است که وزیر خارجه مصر گفته بود: مذاکرات در کشور کنگو آخرین فرصت برای دستیابی به یک توافق در زمینه سد النهضه است.

چندی پیش نیز «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در این خصوص تأکید کرده بود: بحران سد النهضه باید یک توافق قانونی میان طرف‌های مختلف حاصل کند؛ توافقی که بتواند خواسته‌ها و حقوق مصر را تأمین کند.

رئیس جمهور مصر در ادامه تصریح کرد: توافقی که می‌بایست میان سه کشور مصر، اتیوپی و سودان در خصوص سد النهضه حاصل شود، باید الزام آور باشد به گونه‌ای که تمامی طرف‌ها به آن عمل کنند.

کد خبر 5192288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha