۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۱:۳۱

چاووش اوغلو:

موضع «جو بایدن» درباره واقعه سال ۱۹۱۵ تنها بر پایه عوام‌فریبی است

موضع «جو بایدن» درباره واقعه سال ۱۹۱۵ تنها بر پایه عوام‌فریبی است

وزیر خارجه ترکیه در واکنش به بیانیه رییس‌جمهور آمریکا درباره «به رسمیت شناختن نسل‌کُشی ارامنه» اعلام کرد: موضع «جو بایدن» درباره واقعه سال ۱۹۱۵ تنها بر پایه عوام‌فریبی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه امروز شنبه و در واکنش به بیانیه صادره از سوی جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا درباره «به رسمیت شناختن نسل‌کُشی ارامنه» در زمان امپراتوری عثمانی اعلام کرد: موضع «جو بایدن» درباره واقعه سال ۱۹۱۵ تنها بر پایه عوام‌فریبی است و ما آن را رد می کنیم.

وزیر خارجه ترکیه در این باره اعلام کرد: ما در خصوص گذشته خود چیزی برای یادیگری از کسی نداریم. فرصت طلبی سیاسی، بزرگترین خیانت به صلح و عدالت است. ما این بیانیه را که صرفاً مبتنی بر عوام‌فریبی است را کاملاً رد می‌کنیم.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز پیشتر بیانیه صادره از سوی جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا درباره به رسمیت شناختن کشتار ارامنه در زمان امپراتوری عثمانی را محکوم و اعلام کرد که این اقدام نوعی بهره برداری سیاسی به شمار می‌آید.

رئیس‌جمهور ترکیه در این خصوص اعلام کرد: آنچه که توسط طرف ثالث مورد بهره برداری قرار گرفته است را محکوم می‌کنیم. ترکیه اجازه نمی‌دهد فرهنگ هم‌زیستی میان تُرک ها و ارامنه از بین برود.

این در حالیست که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ساعاتی پیش با صدور بیانیه‌ای کشتار ارامنه در زمان امپراتوری عثمانی را به رسمیت شناخت.

به گزارش یورونیوز، رئیس جمهور آمریکا امروز و همزمان با یکصد و ششمین سالگرد بزرگداشت قربانیان کشتار ارامنه در دوران امپراطوری عثمانی، از این واقعه به عنوان «نسل‌کُشی» یاد کرد.

جو بایدن در بیانیه خود در این خصوص اعلام کرد: هر سال در این روز، ما کسانی که در نسل کشی ارامنه در دوران عثمانی کشته شدند را یادآوری می‌کنیم تا بار دیگر بر تعهد خود برای جلوگیری از چنین رویدادی تاکید کنیم.

بایدن در ادامه بیانیه خود گفت که در ۲۴ آوریل سال ۱۹۱۵ میلادی، یک میلیون و ۵۰۰ هزار ارمنی توسط امپراطوری عثمانی «قتل عام» شدند.

بر اساس اعلام یورونیوز، مقامات آمریکایی و برخی مسئولان کاخ سفید پیش‌تر اعلام کرده بودند که رئیس جمهوری آمریکا بنا دارد همانطور که در دوران رقابت‌های انتخاباتی وعده داده بود کشتار ارامنه را به عنوان «نسل کشی» به رسمیت بشناسد.

کاخ سفید دیروز در بیانیه‌ای کوتاه که پس از گفتگوی تلفنی رؤسای جمهور دو کشور آمریکا و ترکیه منتشر شد، اعلام کرد که جو بایدن عزم و اراده خود و کشورش برای داشتن روابط سازنده دوجانبه را به اطلاع همتای تُرکیه ای اش رسانده است.

کد خبر 5196846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha