۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۵۵

پس از دوبار لغو شدن به دلیل شیوع کرونا؛

سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تونس، ماه نوامبر برگزار می‌شود

سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تونس، ماه نوامبر برگزار می‌شود

سی‌ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تونس که برگزاری آن به دلیل شیوع کرونا دو دوره به تعویق افتاد، نوامبر امسال برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مبروک المناعی، مدیر نمایشگاه بین‌المللی کتاب تونس از مشخص شدن روزهای ۱۲ الی ۲۱ نوامبر پیش رو برای برگزاری سی و ششمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تونس که به دلیل شیوع ویروس کرونا برای دو دوره متوالی به تأخیر افتاده بود، خبر داد. بخش از این نمایشگاه به مراسم ویژه آثار خطی موریتانی با نمایش بخش نفیس و کمیابی از آن برای عموم به منظور معرفی آن و تاریخ کتابت در طول عصور قدیمی، اختصاص پیدا کرده است.

المناعی از انجام حدود ۹۰ درصد از مقدمات برگزاری دور جدید نمایشگاه بینالمللی کتاب تونس خبر داد و بیان داشت که روزآمد سازی لیست عرضه کنندگان کتاب و میهمانان نمایشگاه و همچنین برنامه‌های فرهنگی که به موازات این برنامه برگزار خواهد شد، در سایه شاخص‌های بهبود وضعیت شیوع کرونا در دو سطح ملی و جهانی انجام خواهد شد.

به گفته این مسئول، از جمله بارزترین ویژگی‌های سی و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تونس، ایجاد ارتباط بین فرایند تألیف و نویسندگان با استناد به تاریخ کتابت و نقشی است که نسخه خطی به عنوان یک محمل مهم فرهنگ، تمدن و هویت با تکیه بر میراث فرهنگی موریتانی ایفا می‌کند. همچنین به همین مناسبت، مقدمات ایجاد یک استودیو و تجهیز آن برای روایت روند نگارش و تاریخ آثار خطی و پخش یک فیلم مستند سینمایی جهانی در یک قالب تونسی در حال انجام است. این مستند، تاریخ نگارش را در طول زمان به مخاطب معرفی می‌کند و در تاریخ نسخه‌های خطی قدیمی به کنکاش می‌پردازد. 

المناعی درباره برنامه‌های فرهنگی که در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب برگزار خواهد شد، گفت که انتظار می‌رود مجموعه نشست‌های علمی و دیدارهایی با تعدادی از متفکران و فرهیختگان برای گفت‌وگو و بحث درباره کتاب به عنوان «یک کالای نفیس» و به طور کلی درباره صنعت نشر برگزار شود و در آن به مشکلات موجود بر سر راه نشر، توزیع و نوآوری در این حوزه و رابطه کتاب با هنر به ویژه سینما، نمایش، موسیقی و هنرهای تجسمی پرداخته شود.

از جمله برجسته‌ترین نشست‌های حاشیه‌ای نمایشگاه کتاب، نشست «ابتکار چالش» است که به افتخار افراد خلاق و نویسندگان در ژانرهای مختلف ادبی از جمله برای معلولان برگزار خواهد شد و تعداد زیادی از آنها مورد تقدیر و تجلیل قرار خواهند گرفت. همچنین برنامه‌های دیگری برای کودکان و نوجوانان تعریف شده است که با هماهنگی با اداره کل کتاب در وزارت امور فرهنگی، به ویژه اداره مطالعه عمومی برگزار خواهد شد، زیرا به گفته مبروک المناعی، انتظار می‌رود ک افرادی از خوانندگان برجسته از میان کودکان و نوجوانان از مناطق مختلف کشور انتخاب و به منظور مشارکت دادن آنها در برنامه‌های نمایشگاه و فعالیت‌های فرهنگی آن، بازدیدهایی برای آنها برنامه‌ریزی شود.

همچنین، همانطور که مشخص است، نمایشگاه بین دالمللی کتاب، مجموعه جوایز ارزشمندی برای افراد خلاق در نظر گرفته است که از آن جمله، جایزه نوآوری ادبی در حوزه داستان، شعر، رمان، جایزه پژوهش‌ها و مطالعات در حوزه‌های مختلف ادبیات و علوم انسانی و علوم، جایزه ترجمه، جایزه ادبیات کودکان و نوجوانان و جایزه نشر است، ضمن اینکه برنامه ریزی مجموعه‌ای از برنامه‌های دیگر به مناسب پنجاهمین سالروز تأسیس سازمان تربیت و فرهنگ و علوم عربی «الکسو» و نیز گرامیداشت پنجاهمین سالروز تأسیس سازمان بین المللی فرانکوفونی انجام خواهد شد.

این خبر را رایزنی فرهنگی ایران در تونس برای مهر ارسال کرده است.

کد خبر 5197185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha