به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی میرباقری همزمان با دومین دهه ماه مبارک رمضان در حسینیه آیت الله حق شناس به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: در هر دورانی خدای متعال امامی قرار داده که هر یک طرح امامتی برای امت سازی دارند که هر کدام به یکدیگر متصل بوده و انکار هر یک برابر با انکار کل است.
نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امام باید حی، ظاهر و حامل حقایق امامت باشد تا انسان در این عالم بتواند با پروردگار متعال و عالم غیب ارتباط برقرار کند؛ بنابراین طرح امامت امام زمان (عج) دارای دو مرحله غیبت و ظهور است.
وی با اشاره به اینکه در دوران غیبت برخی حقایق عالم غیب از دسترس انسان خارج است، گفت: تعبیر قرآن از این غیبت آن است که اگر امام غایب شد آن حقایق آسمانی که از طریق امام به انسانها میرسید لایهای از آن در حجاب قرار میگیرد اما در همین دوران غیبت میشود با امام همراه شد و با طرح ایشان حرکت کرد.
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به اینکه غیبت سنت الهی است و برای اولین بار نیست که اتفاق افتاده است، عنوان کرد: طرح برخی از انبیای گذشته نیز در غیبت بوده است برای مثال حضرت یوسف (ع) از منظر پدر غایب شد و حتی زمانی که برادران به محضر ایشان رسیدند خود را معرفی نکرد تا اینکه خداوند متعال اذن معرفی دادند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری طولانی بودن عصر غیبت امام زمان (عج) را یکی از ویژگیهای اختصاصی ایشان بیان کرد و گفت: در دوران غیبت امام زمان (عج) امتحانات سخت و فراوانی از انسانها گرفته میشود. نکته این غیبت آن است که عدهای علاوه بر همراه شدن با طرح امام، منتظر ظهور حضرت هستند و یقین دارند که ایشان ظهور میکنند، این استقامت برای ظهور سبب میشود خداوند به منتظران ظهور فهمی عنایت کند که فاصله بین ظهور و غیبت برای آنان برداشته شود. آنان در عین حالی که امام غایب است همانند کسانی که در محضر امام حاضر هستند از ایشان اطاعت میکنند.
وی ادامه داد: امتحانات سخت دوران غیبت به قدری این افراد را پخته میکند که خداوند نورانیت عقلی به آنان عطا میکند که گویی امام را میبینند و از محضر ایشان فیض میبرند. اگر انسان حالاتی که نزد امام دارد را حفظ کند عالم او تغییر میکند. اینکه انسان از محضر امام خارج و حالتش تغییر میکند به خاطر وجود رد پای ابلیس در زندگی اوست اما اگر همین فرد اهل توبه باشد میتواند مجدد آن حالات را درک کند.
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری افزود: بنابراین ارتباط با امام و طرح ایشان در دوران غیبت امکان پذیر است و راه ارتباط همانی است که حضرت تعیین فرمودند که در دوران غیبت صغری به وسیله نواب خاص و در عصر غیبت کبری توسط فقها این امر صورت میپذیرد؛ مؤمنان عصر غیبت بسیار پختهتر از سایر مؤمنین در دوران حضور معصوم هستند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری در پایان خاطرنشان کرد: مراقبت در دوران عصر امام سبب میشود انسان با آن چهره پنهانی حضرت ارتباط برقرار کند، امام حقیقت تام الهی است. طرح غیبت به انسان کمک میکند تا بتواند حقیقت باطنی ایشان را درک کند؛ بنابراین در عصر غیبت انسان باید از جنبه ظاهری امام به جنبه غیب ایشان، از سیر در مدارج امام به سیر در مراتب ایمان و از سیر در مدارج ایمانی حضرت به سیر درجات معرفت اللهی برسد. غیبت طرحی برای آماده ساختن انسان برای ارتباط برقرار کردن با جنبه باطنی امام است.
نظر شما