۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۵۵

دادستان کرمانشاه مطرح کرد؛

برخورد با کشت برنج در کرمانشاه به دلیل خشکسالی

برخورد با کشت برنج در کرمانشاه به دلیل خشکسالی

کرمانشاه- دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه از برخورد با کشت برنج در این استان به دلیل خشکسالی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شهرام کرمی با اشاره به ممنوعیت کشت برنج در استان کرمانشاه اظهار کرد: کشت برنج نه تنها در کرمانشاه بلکه به موجب قانون در تمامی کشور به غیر از ۲ استان گیلان و مازندران ممنوع است.

وی با اشاره به ممنوع بودن کشت برنج در استان نسبتاً پربارانی همچون گلستان افزود: استان کرمانشاه که بارش چندانی ندارد، ممنوعیت کشت این محصول باید جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه تصریح کرد: تا سال گذشته با توجه به اینکه یک دوره ۲ سه ساله ترسالی در این استان پشت سر گذاشته شد و منابع آب قابل دسترس در استان کرمانشاه بیشتر بود، بنابراین تعدادی از کشاورزان با توجه به با صرفه‌تر بودن کشت برنج به این سمت رفته و مسئولین تا حدودی از این مسئله چشم‌پوشی کردند.

کرمی گفت: در شرایط کنونی که به گفته کارشناسان هواشناسی در ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته استان کرمانشاه یکی از خشک‌ترین سال‌ها را پشت سر می‌گذارد و پیش بینی شده در سال جاری بارش‌های چندانی نخواهد بود، کشت محصولی همچون برنج به هیچ عنوان نباید انجام شود.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه کشت برنج نیاز به آب زیادی دارد و از طرف دیگر در حال حاضر آب سطحی فراوانی در سطح استان کرمانشاه وجود ندارد، بنابراین کشاورزانی که قصد کشت این محصول را دارند برای تأمین آب مورد نیاز مجبور به حفاری چاه‌های آب بوده که این مساله خسارت جدی را به سفره‌های آب زیرزمینی وارد می‌کند.

وی ادامه داد: مطابق قانون، کشت برنج در استان کرمانشاه ممنوع است و دستگاه‌های متولی همچون سازمان جهاد کشاورزی و امور آب باید به عنوان ضابط به این قضیه ورود کرده و جلوی کشت این محصول را بگیرد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی و امور آب می‌توانند با اخذ دستور قضائی برای برخورد با کشت برنج در این استان اقدام کنند، گفت: این دستگاه‌ها باید فرهنگ سازی لازم را در این زمینه انجام داده و به کشاورزان اطلاع رسانی کنند که با وجود درآمد بالای کشت برنج، در بلندمدت به ضرر آن‌ها خواهد بود.

کد خبر 5213739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • کرمانشاهی IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
      0 0
      در شرایطی که استان در خشک سالی بی سایقه ای بسر می می برد صحبت از کشت برنج و حتی محصولات پر مصرف اب نظیر سیب زمینی و صیفی جات عجیب است تا چه برسد به اقدام به کشت ان که ثمری بجز نابودی کامل منابع ابی استان و کشور ندارد