۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۵:۳۰

میلاد کیایی در «سلام تهران»؛

چه نکاتی ملودی را بد جلوه می‌دهد/ اندر احوالات صنعتی شدن موسیقی!

چه نکاتی ملودی را بد جلوه می‌دهد/ اندر احوالات صنعتی شدن موسیقی!

یکی از نوازندگان و آهنگسازان پیشکسوت موسیقی کشورمان با حضور در برنامه تلویزیونی «سلام تهران» شبکه پنج سیما به ارائه نقطه نظراتش پیرامون موسیقی پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، میلاد کیایی نوازنده پیشکسوت سنتور روز دوشنبه بیست و هفتم اردیبهشت ماه با حضور در برنامه تلویزیونی «سلام تهران» شبکه پنج سیما که بخش میز موسیقی آن به کارشناسی رضا مهدوی پیش روی مخاطبان قرار گرفت، توضیح داد: به اعتقاد من موسیقی بد وجود ندارد، زیرا آنچه موسیقی را بد جلوه می‌دهد کلام نازیبا و انتخاب زمان نامناسب برای شنیدن یک موسیقی است. قطعاً در این چارچوب زمان شنیداری مهم است؛ به‌طور مثال در یک مجلس شادمانه اگر یک نفر آواز گوشه‌های دشتی را بخواند؛ کار نادرستی انجام داده چرا که جای این موسیقی آن‌جا نبوده است.

وی درباره تقسیم بندی زمانی استفاده از دستگاه‌های موسیقی گفت: هر یک از مقامات موسیقی ایران، زمان شنیداری خاص خود را دارد و می‌تواند تاثیر جادویی روی شنونده بگذارد. در شروع صبح یک موسیقی ملایم و آرامش‌بخش خوب است. به‌طور مثال در زمان سَحر و صبح خیلی زود، دستگاه همایون شنونده را جادو می‌کند. بعد از برآمدن آفتاب، موسیقی چهارگاه مناسب است و بیشترین موسیقی‌هایی که برای ورزش ساخته می‌شود در این مقام است. در بین ساعت ۸ تا ۱۰ صبح موسیقی ماهور بسیار خوب است. در ظهر شرعی آواز بیات ترک، خصوصاً اذان آقای موذن زاده اردبیلی بسیار تاثیرگذار خواهد بود. در زمان بعدازظهر، ابوعطا و غروب شنیدن مقام افشاری خوب خواهد بود. در آغاز شب آواز دشتی، میانه شب دستگاه شور و نصف شب، مخالف سه گاه را باید شنید.

وی درباره استفاده از اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی در غنای موسیقی، گفت: واقعاً مایه تاسف است که در آهنگ‌های باکلام موجود، به ندرت از اشعار فردوسی استفاده شده است. باید اشعار این حکیم بزرگ را محترم شمرد و قدر آن را بیشتر دانست. در هر برهه زمانی، هر یک از ما با توجه به اختیارات‌مان، وظایفی داریم و باید تلاش کنیم کارنامه‌ای ارائه دهیم که قابل افتخار باشد.

نوازنده پیشکسوت موسیقی با اشاره به ماندگاری موسیقی‌های قدیمی، در پایان افزود: کارهای گذشته ماندگاری بیشتری دارد زیرا در آن ایام، آهنگساز با شاعر هماهنگ بود و جویا می‌شد که در چه احوالاتی شعر را سروده، خواننده را مدنظر داشتند و ارکستر هم همزمان بود. در گذشته کار، هنری بود اما امروزه موسیقی صنعتی شده است.

کد خبر 5214051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha