۱۶ تیر ۱۴۰۰، ۱۴:۵۵

هر چیزی که درباره کم شنوایی مادرزادی و اکتسابی نیاز است بدانید

هر چیزی که درباره کم شنوایی مادرزادی و اکتسابی نیاز است بدانید

امروزه بسیاری از نوزادان با اختلالات شنوایی به دنیا می آیند در این میان کم شنوایی مادرزادی یکی از شایع ترین مشکلات و نقایص در هنگام تولد شناخته شده است.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، این کم شنوایی ممکن است به صورت ملایم یا عمیق و گاهی هم به صورت ناشنوایی کامل مادرزادی باشد. با ما در کلینیک شنوایی سمعک قلهک همراه باشید تا شما را در این مقاله با دلایل کم شنوایی مادرزادی واکتسابی آشنا کنیم.

دلایل کم شنوایی مادرزادی

کم شنوایی مادرزادی همان طور که از نامش مشخص است، از هنگام تولد همراه با نوزاد است. حالا شاید برایتان سوال باشد که دلیل این نقص چیست؟ به دو دلیل زیر این اتفاق می‌افتد: محیطی و ژنتیکی، که در ادامه به هرکدام از این موارد خواهیم پرداخت.

عوامل ژنتیکی کم شنوایی مادرزادی

بیشترین دلیل کم شنوایی مادرزادی، ژنتیکی است. در این نوع معمولاً اگر پدر یا مادر دچار کم شنوایی باشند احتمال اینکه آن را به کودک منتقل کنند زیاد است و یا حتی اگر پدر بزرگ و یا مادربزرگ نوزاد دچار کم شنوایی مادرزادی باشند و ژن غالب کم شنوایی غالب باشد این احتمال بالاتر می‌رود.

علل دیگر کم شنوایی مادرزادی

کم شنوایی مادرزادی فقط مربوط به ژنتیک نیست و عوامل دیگری هم هستند که هنگام تولد و یا سریعاً بعد از آن ایجاد شود. به طور مثال برخی از بیماری‌ها و عفونت‌ها مانند فقدان اکسیژن، نامناسب بودن ساختارگوش، نارس بودن و.... می‌توانند از این دلایل باشند.

کم شنوایی اکتسابی

کم شنوایی اکتسابی ممکن است درهر دوره‌ای از زندگی فرد اتفاق بیفتد یعنی هر چیزی که در زمان بعد از تولد پیش بیاید.

از جمله این عوامل می‌توان به سرخک، آبله مرغان، آنفلوانزا، ضربه به سر، استفاده از داروهای اتوتوکسیک، مننژیت و.... اشاره کرد.

چگونه از کم شنوایی پیشگیری کنیم؟

هر چیزی که درباره کم شنوایی مادرزادی و اکتسابی نیاز است بدانید

والدین عزیز قبل از بچه دار شدن ابتدا همه اطلاعات لازم را کسب کنید و از این طریق می‌توانید احتمال داشتن کودک کم شنوا یا ناشنوا را به شدت کاهش دهید.

قبل از بارداری حتماً واکسن سرخچه بزنید

در دوران بارداری به هیچ عنوان بدون مشورت و تجویز پزشک دارویی مصرف نکنید

قبل از ازدواج مشاوره ژنتیکی را فراموش نکنید

انجام آزمایشات خون مرتبط

راه‌های درمان کم شنوایی

درمان‌ها برای هر فردی بر حسب میزان کم شنوایی آنها متفاوت است. با انجام تست‌های شنوایی، توسط شنوایی شناس ممکن است با توجه به نیاز، سمعک تجویز شود. حتماً باید این قضیه را جدی بگیرید به دلیل اینکه کم شنوایی موفقیت و زندگی کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد و همچنین یادگیری و آموزش را مختل می‌کند. اگر در این شرایط کرونایی نگران هستید و ترجیح می‌دهید در خانه بمانید ما در کلینیک شنوایی سمعک قلهک این امکان را فراهم آورده ایم که ویزیت سمعک در منزل را با بهترین امکانات و رعایت پروتکل‌ها انجام دهیم.

بهترین مرکز تخصصی گوش و شنوایی

ما در کلینیک سمعک قلهک با بیش از سی سال سابقه، آماده ارائه خدمات از انجام تست‌های شنوایی گرفته تا مشاوره خرید سمعک برای شما عزیزان هستیم. این نکته را هم اضافه کنیم که خرید اقساطی سمعک در مرکز ما امکان پذیر است و شما می‌توانید بهترین برندهای سمعک را خریداری کنید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5252791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha