۲۰ تیر ۱۴۰۰، ۱۶:۳۹

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان:

رد مقالات ایرانی در مجامع بین‌المللی موضوع جدیدی نیست

رد مقالات ایرانی در مجامع بین‌المللی موضوع جدیدی نیست

اصفهان - معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان گفت: رد مقالات دانشجویان و اساتید ایرانی در مجامع بین‌المللی به دلیل مسائل تحریمی شایع است و این رفتار همواره وجود داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، رسول رکنی زاده ظهر یکشنبه در نشست خبری معاون پژوهش و فناوری و مدیران حوزه پژوهشی دانشگاه اصفهان اظهار داشت: دانشگاه در حوزه اهداف هیئت‌های علمی سرمایه گزاری کلانی کرده و در همین راستا اقدامات مؤثری را برای کشف نوآوران اثرگذار در حوزه‌های علوم انسانی انجام داده است.

وی افزود: مهم‌ترین سرمایه گذاری دانشگاه اصفهان برای بخش پژوهش است و در این راستا تلاش دارد با تحقق هدف اثر بخشی در جامعه اقدامات خود را پیش ببرد و به معنی واقعی کلمه سرمایه گزاری کرده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان معتقد است پژوهش‌ها در حقیقت نباید هزینه‌ای برای سیستم دانشگاه داشته باشد و باید دید سرمایه گذاری باشد و بهروری بر اقتصاد استان داشته باشد.

وی با بیان اینکه مطالبات از دانشگاه می‌تواند تأثیر آن در جامعه را افزایش دهد، تصریح کرد: احساس می‌کنیم دانشگاه اصفهان در حوزه سلامت، محیط زیست، اقتصاد و نیروی انسانی اثر بخش عمل کرده است.

کرونا روابط بین المللی دانشگاه اصفهان را محدود کرد

رکنی زاده در خصوص تأثیر کرونا بر بخش پژوهشی دانشگاه اصفهان ابراز داشت: کرونا یک دسته محدودیت‌ها به وجود آورد و یک فرصت و محدودیت را برای دانشگاه ایجاد کرد و مهم‌ترین مشکلات ما مسئله این است که رابطه ما با صحنه بین‌المللی محدود شد.

وی ادامه داد: به دلیل پاندمی حضور دانشجویان در دانشگاه و آزمایشگاه‌ها محدود شد ولی دانشگاه حتی خوابگاه را برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکتری را باز نگه داشت و از سوی دیگر باعث شد در موضوع ویروس‌ها عمل کنیم و ساخت یکسری محصول مرتبط با ویروس داشته باشیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان از ساخت برخی محصولات مرتبط با ویروس کرونا توسط دانشجویان دانشگاه اصفهان خبر داد و گفت: دانشگاه در برخی از مسائل تحقیقاتی برای کیت تشخیص و ایجاد آنتی بادی دست آورده‌های بسیار خوبی داشت و کرونا برای ما هم تهدید داشت و هم فرصت بود.

وی با بیان اینکه حوزه پژوهش از کرونا آسیب جدی ندید، تصریح کرد: آسیب کرونا در بخش آموزش بسیار بزرگ بود و این بخش خیلی لطمه خورد و این آسیب‌ها در مورد پژوهش نیز رخ داد ولی جدی نبود.

رکنی زاده در خصوص شایعه رد مقالات دانشجویان و اساتید ایرانی به در مجامع بین‌المللی به دلیل مسائل تحریمی ابراز داشت: همواره این بحث وجود داشته بعضی از جوامع مقالات را قبول نمی‌کردند ولی جدی و کلی نبوده ولی گهگاه هست که همیشه وجود داشته است و برای امروز نیست.

وی با تاکید بر تأثیر منفی سرقت علمی بر علم دانشگاهی کشور ادامه داد: پدیده‌ای که بیش از مسائل سیاسی به علم دانشگاهی ایران لطمه می‌زند سرقت علمی و پایان نامه فروشی و این موارد است که به آبروی ایران لطمه زیادی زد و در بزرگترین خبرگزاری‌های جهان از سرقت علمی و پایان نامه فروشی در ایران زدند موضوعی که در دانشگاه‌های بزرگ بسیار کم رخ داده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در خصوص مهاجرت اساتید دانشگاه اصفهان گفت: مهاجرت به طور کلی آسیب زا است و اساتید جوان و نخبه اصولاً مهاجرت می‌کنند ولی تا الان مشکل جدی برای جایگزینی آنها نداشتیم و امیدواریم با ترمیم حقوق اساتید و هیئت علمی کمتر شاهد مهاجرت باشیم.

آزادسازی دو هزار و ۷۰۰ متری از کتابخانه‌های دانشگاه اصفهان

همچنین رئیس کتابخانه‌های دانشگاه اصفهان در این نشست اظهار داشت: تجمیع ۱۷ کتابخانه اقماری و دانشکده‌ای در شش کتابخانه جامع و مادر که در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی منجر به آزادسازی دو هزار و ۷۰۰ متر مربع فضای اداری و آزادسازی ۱۳ کارمند جهت استخدام در قسمت‌های دیگر دانشگاه شد از جمله مهم‌ترین اقدامات ما در این دوره هشت ساله بود.

وی افزود: راه اندازی مخزن پشتیبان در جهت جایگزینی و به سازی مجموعه، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب تهران و استانی، اشتراک پایگاه‌های اطلاعاتی مورد نیاز اساتید، دانشجویان و کاربران دانشگاه و ایجاد دسترسی رایگان به متن کامل پایان نامه‌ها برای همه کاربران دانشگاه‌های کشور (با استفاده از ایمیل دانشگاهی) در راستای تسهیل موانع تحقیقی و نیز جبران عدم دسترسی حضوری کاربران در ایام محدودیت‌های کرونایی از دیگر اقدامات فرهنگی در این دوره هشت ساله بود.

سعید شفیعیون ادامه داد: کسب رتبه اول خدمات امانت دهی در کشور، راه اندازی سامانه سپندا (دسترسی به پایان نامه‌های دانشگاه اصفهان)، ایجاد سامانه شیوه نگارش پایان نامه‌ها و ارتقای پورتال کتابخانه (تغییر و افزایش امکانات) و ایجاد دسترسی در صفحه اول دانشگاه از جمله اقدامات خدماتی مهم در دوره هشت ساله مدیریت فعلی بوده است.

وی تصریح کرد: از دیگر اقدامات فرهنگی می‌توان به تجلیل از حامیان کتابخانه، برگزاری نشست‌های نقد و رونمایی کتاب با عنوان کتاب شناخت، جذب حمایت‌های مادی و معنوی مراکز، برگزاری مراسم هفته کتاب و بزرگداشت روز کتاب و کتابدار و اهدای منابع وجینی به مراکز فرهنگی نیازمند و محروم متقاضی اشاره کرد.

کد خبر 5255554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha