۲۲ تیر ۱۴۰۰، ۱۱:۱۱

نماینده کشاورزان شرق اصفهان:

آب رهاسازی شده برای ۸۰ درصد کشاورزان شرق اصفهان بی ثمر است

آب رهاسازی شده برای ۸۰ درصد کشاورزان شرق اصفهان بی ثمر است

اصفهان- عضو شورای میراب‌ها و نماینده کشاورزان شرق اصفهان گفت: ۸۰ درصد از کشاورزان پایین دست رودخانه در شرق اصفهان نمی توانند از آب رهاسازی شده استفاده کنند.

محمود کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه جریان آب در زاینده رود با گذر از روستاهای «گیشی «و «شاتور» تا ساعاتی دیگر به بند ورزنه می‌رسد، اظهار داشت: آب از کانال‌های زیار و رودشت گذشته و بامداد امروز سه شنبه با بازگشایی بند مروان در کانال جریان یافت و انتظار می‌رود تا بعد از ظهر امروز به ورزنه برسد.

وی ادامه داد: اگر چه آب ۱۰ روز از بند نکوآباد (مبارکه) به سمت شرق اصفهان جریان خواهد داشت اما حدود سه روز زمان می‌برد تا در کانال‌ها و پایین دست رودخانه برسد، از این رو باغداران و کشاورزان بین هفت تا هشت روز می‌توانند از این آب برداشت کنند.

برداشت‌ها از آب رهاسازی شده در زاینده رود مشخص نیست

عضو شورای میراب‌ها و نماینده کشاورزان شرق اصفهان با اشاره به اینکه پیش از رهاسازی آب به این منطقه، پساب فاضلاب در رودخانه جریان داشت و اکنون آب زاینده رود به آن اضافه شده است، خاطرنشان کرد: پرت آب در این محدوده به دلیل وجود آب فاضلابی کمتر است؛ خروجی سد زاینده رود را به منظور رهاسازی آب برای شرق به ۷۵ مترمکعب بر ثانیه افزایش دادند که برداشت شرب، صنعت، فولاد، صنایع نظامی و … در بالادست رودخانه وجود دارد و مشخص نیست چقدر از این آب رهاسازی شده به پایین دست رودخانه برسد.

کریمی ابراز داشت: ۸۰ درصد از کشاورزان شرق اصفهان و پایین دست رودخانه به ویژه از محدوده روستای برسیان تا ورزنه نمی‌توانند از این آب استفاده کنند و تنها برای حدود ۲۰ درصد از کشاورزانی که چاه و استخر آب، کشت ریشه‌ای مانند یونجه و دامداری دارند، می‌تواند ثمربخش باشد.

کشاورزان از ۱۰ درصد آب می‌توانند استفاده کنند

وی با بیان اینکه برخی از همین کشاورزان از ۱۰ درصد آب می‌توانند استفاده کنند، اضافه کرد: این آب محدود برای کشاورزانی که چاه و کشت ندارند، بی ثمر است در حالی که اگر همین در پاییز رهاسازی می‌شد، برای کشاورزان پایین دست رودخانه مناسب بود.

نماینده کشاورزان شرق اصفهان بدون اشاره به میزان آب تخصیص یافته به کشاورزان این منطقه، افزود: به ما گفته شد که فعلاً همین یک نوبت آب را به شرق می‌دهند زیرا شرب در خطر است و پاییز اگر بارندگی شود به ما آب می‌دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، خروجی سد نکوآباد (مبارکه) از بامداد یکشنبه ۲۰ تیرماه با هدف توزیع آب برای کشاورزان شرق اصفهان افزایش یافت. بر اساس تصمیم گیری شورای تأمین و کارگروه سازگاری با کم آبی استانداری اصفهان، زاینده رود با هدف تأمین نیاز آبی باغات شرق، دامداری‌ها و آبیاری کشت‌های ریشه‌ای این منطقه به مدت ۱۰ روز در اصفهان جریان خواهد داشت.

در جلسه روز چهارشنبه ۱۶ تیرماه بین نمایندگان کشاورزان شهرستان اصفهان و مسئولان استان مقرر شد برای بنش شرق، همه دریچه‌های صنایع، دهانه مادی‌های سنتی و کانال‌های کشاورزی غرب بسته شود تا به هیچ وجه آبی برداشت نکنند.

کد خبر 5256800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha