۲۲ تیر ۱۴۰۰، ۱۷:۳۷

مدیرکل انتقال خون کرمانشاه:

کرمانشاه به تمامی گروه‌های خونی به ویژه «او مثبت» نیاز دارد

کرمانشاه به تمامی گروه‌های خونی به ویژه «او مثبت» نیاز دارد

کرمانشاه- مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه گفت: این استان به تمامی گروه‌های خونی به ویژه او مثبت نیاز دارد.

پژمان صالحی‌فر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: نیاز به خون یک نیاز همیشگی بوده و در بحران‌هایی همچون شیوع بیماری‌ها نیاز به آن بیشتر شده و تنها راه تأمین آن اهدای مستمر خون توسط مردم است.

وی افزود: در استان کرمانشاه ۲۴ مرکز درمانی فعال وجود دارد که روزانه به ۲۰۰ واحد خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند که برای تأمین آن‌ها باید روزانه بیش از ۲۰۰ واحد خون اهدا شود تا این مراکز تأمین شده و ذخیره برای موارد پیش بینی نشده در این استان وجود داشته باشد.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه گفت: برخی از بیماران خاص همچون بیماران سرطانی در فواصل زمانی کم یا زیاد نیاز مداوم به خون دارند و از طرفی بیماران تصادفات شهری و برون شهری نیاز ویژه به خون دارند.

وی ادامه داد: با توجه به ماهیت خون و فراورده‌های آن امکان ذخیره‌سازی طولانی مدت آن‌ها وجود ندارد، برای مثال پلاکت که عمده نیاز بیماران سرطانی بوده تنها سه روز قابل ذخیره سازی است.

صالحی‌فر تصریح کرد: طبق دستورالعمل‌های سازمان انتقال خون، هر استان در روز باید معادل پنج روز کاری از تمام گروه‌های خونی ذخیره داشته باشد تا بتواند نیاز خود را تأمین کرده و در کمک به شبکه ملی خون رسانی در کل کشور حضور داشته باشد.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه گفت: از ابتدای تیر ماه سال جاری مراجعه برای اهدای خون به صورت قابل توجهی کم شده به طوری که در حال حاضر ذخایر خونی استان کرمانشاه برای سه روزه آینده بوده و در وضعیت قرمز قرار دارد.

وی تصریح کرد: اهدای خون در روز باید ۲۰۰ واحد باشد، اما هفته گذشته به یک صد واحد در روز کاهش یافته و در حال حاضر به تمامی گروه‌های خونی به ویژه گروه خونی او مثبت نیاز است.

صالحی‌فر ادامه داد: سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ یازده هزار و ۳۰۰ نفر موفق به اهدای خون شدند که از این تعداد ۹۴.۵ درصد مرد و ۵.۵ درصد زن بودند.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه گفت: در این استان به دلیل وجود بیمارستان‌های بزرگ ۹۰ درصد مصرف خون کرمانشاه صرف این بیمارستان‌ها می‌شود.

وی شیوع بیماری کرونا و گرمی هوا را علت کاهش اهدای خون دانست و افزود: مردم باید با اهدای خون و فراورده‌های آن به حیات بخشی به هموطنان کمک کرده و اهدای خون را یک تکلیف اجتماعی بدانند.

کد خبر 5257255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha