۲۲ تیر ۱۴۰۰، ۱۷:۱۶

هنرمند بوشهری:

دیوارنگاره‌های فرهنگ‌ساز در بوشهر گسترش می‌یابد

دیوارنگاره‌های فرهنگ‌ساز در بوشهر گسترش می‌یابد

بوشهر- احسان طوسی هنرمند بوشهری از تلاش گروهی از هنرمندان استان برای گسترش دیوارنگاره‌های فرهنگ‌ساز در مناسبت‌های مختلف در بوشهر خبر داد.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: اولین‌بار نیست که دیوارنگاره‌های شهر بوشهر عرصه هنرنمایی جوانان شده است؛ دیوارنگاره‌هایی که علاوه بر جنبه اطلاع‌رسانی و زیبایی شهر می‌توانند وسیله‌ای برای آموزش و فرهنگ‌سازی باشد.

بیش از یکسال است که یک گروه جوان بوشهری که در حوزه خانواده فعال هستند، طرح‌های هنری را خلق می‌کند که این طرح‌ها را می‌توان علاوه بر سطح شهر بوشهر در فضای مجازی نیز دید.

این گروه در تازه‌ترین اثر خود به مناسبت روز ازدواج امام علی (ع) و حضرت زهرا (س)، طرحی با شعار «اوست نشسته در نظر، من به کجا نظر کنم؟» تهیه کرده‌اند.

در گفتگو با احسان طوسی از هنرمندان بوشهری و مدیر هنری این دیوارنگاره نگاهی به این دیوارنگاره قابل تأمل و زیبا انداخته‌ایم و دلایل اهمیت آن را بررسی کرده‌ایم.

*این کمپین‌ها چطور طراحی می‌شود؟

ما در طول سال با مناسبت‌هایی روبه‌رو هستیم که همواره با فرارسیدن موعد آن، موج عظیمی از تبلیغات تبریک و تسلیت آن مناسبت، فضای مجازی کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

از همین رو ابتدای هر سال مجموعه افرادی که در ایده تا اجرای طرح‌ها با ما همکاری دارند در یک مکان گرد هم می‌آییم و نسبت به احصاء مناسبت‌های مهم هر سال مشورت و ارائه پیشنهاد می‌کنیم.

در نهایت مناسبت‌هایی که با توجه به موضوع کاری ما یعنی خانواده بیشترین رأی و اقبال نظر را دارند، احصاء می‌شود و بعد از استارت اولیه کار با تعیین بازه‌های زمانی مربوط به تولید پیام، ایده، طراحی و اجرا برای هرکار مشخص می‌شود.

معمولاً بازه‌های تولید هر کار از زمان آغاز تا روز مناسبت یک ماهه بسته می‌شود که از تاریخ ذکر شده کار با تشکیل جلسه با تیم پژوهش به منظور تعیین پیام و شعار برای بیلبورد رسماً وارد فاز اجرایی و عملیاتی می‌شود.

پس از ارائه پیام‌ها و تولید شعار منطبق بر پیام، کار ایده پردازی برای طراحی پوستر با اضاف شدن طراحان مؤسسه آغاز می‌شود و پس از نهایی شدن ایده کار، طراح، کار خود را با خلق اثر شروع می‌کند.

بیلبوردی که هم‌اکنون در سه راه فنس بوشهر نصب می‌باشد حاصل تلاشی است که از ابتدای تیرماه آغاز و در بامداد ۲۱ تیرماه به اجرای عمومی گذاشته شده است.

شعار این کمپین «اوست نشسته در نظر- من به کجا نظر کنم» بر اساس روایتی از مولاعلی (ع) است که می‌فرماید: «زنان، نزد شما امانت‌های خدا هستند.» با تفسیر و بسط این سخن گهربار مولاعلی (ع) این مهم منتج می‌شود که امانتداری با وفاداری به عهد و پیمان حاصل می‌شود و از مصادیق وفاداری، چشم پاکی و نگاه به همسر دوختن و چشم از دیگران برداشتن است.

کاری که مؤسسه ما بهتر طراحی کرده، تنها منحصر به میادین و فضاسازی شهر بوشهر نیست و برآنیم تا با افزایش تولید و البته همکاری نهادهای فرهنگی جهت چاپ و نشر اثر، سایر نقاط استان را هم در برگیریم که البته مستلزم حضور و حمایت‌های دیگر نهادهای متولی امر در کنار خودمان هستیم.

بیلبورد سه راه فنس بوشهر، تصویر اصلی کمپین مذکور است ولی بر اساس هر بیلبورد، دو اثر دیگر در قالب پوسترهای تقابلی خانواده و مصاحبه میدانی با مردم نیز تهیه و تولید می‌شود که در بسترهای فضای مجازی، صفحات اینستاگرامی خبری و غیرخبری و هم‌چنین صدا و سیما مرکز بوشهر پخش و منتشر می‌شود.

دیوارنگاره‌های فرهنگ‌ساز در بوشهر گسترش می‌یابد

*در این تصاویر چه می‌بینیم؟

برای طراحی و اجرای کمپین «اوست نشسته در نظر» آقای محمد صفایی و آرش خوش نیت فعالیت و همکاری داشته‌اند

در این طرح که به مناسبت سالروز ازدواج امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) طراحی شده است با تصویر سازی یک زوج جوان که بر سر سفره عقد هستند و با طراحی درب‌های چوبی سنتی، که بیانگر بافت قدیمی و نماد شهر بوشهر است مفهوم زوج بوشهری در ذهن مخاطب که عمدتاً بوشهری هستند نقش می‌بندد.

وجود حوض آب و گلدان گل در اطراف حوض بیانگر سرزندگی و شادابی در زندگی متأهل و از دیگر نمادهای خانه‌های بوشهری و بافت بوشهر است.

البته نباید از این موضوع غافل شد که حضور آب به عنوان نماد روشنایی و امید است؛ صدالبته بیانگر نماد مهریه حضرت زهرا (س).

طراحی چهره مرد که همزمان با زدن امضا در پای سند ازدواج، به سمت همسرش با لبخند نگاه می‌کند و قرار گرفتن در کنار شعار «اوست نشسته در نظر؛ من به کجا نظر کنم» خود گویای تفسیر شعار انتخاب شده به مضمون توضیحات بالاست که مبسوط به آن اشاره شد.

*این تصویر چطور طراحی شده؟

اصلی ترین موضوعی که در طراحی این طرح رعایت و لحاظ شده است استفاده از رنگ گرم دیوار و ساختمان به همراه رنگ‌های شادی است که هم در سفره عقد و هم در ریسه‌های چراغ نصب شده بر روی دیوار به چشم می‌خورد و با موضوع فضا که ازدواج است پیام شادی و سرور را منتقل می‌کند.

استفاده از ماه درخشان و پرنور شب در کنار ستارگان خود خلق تصویری با فضای روحی شاد و سرزنده است که مخاطب را مجذوب خود خواهد کرد.

در سفره آرایی نیز هر آنچه منطبق بر سنت‌ها و رسومات ایرانیان بوده است استفاده شده است. شمع، آئینه، قرآن، شاخه نبات، یک سبد گل و … خود فضا را دوچندان چشم نواز کرده است.

آنچه در یک جمله برای توصیف چگونگی این طرح می‌توان بیان کرد و برشمرد آن است که این طرح کاملاً بر اساس موضوع و منطبق بر پیام و فضای مناسبت و صد البته با رعایت بوم جامعه هدف طراحی و تدوین شده است که در تلاشیم با تولیدات بیشتر ضمن افزایش کمیت کار، در رشد و ارتقا اثربخشی کیفیت کار نیز سهم خود را به نحو احسن و اکمل ایفا کنیم.

کد خبر 5257295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha