۲۳ تیر ۱۴۰۰، ۱:۳۷

معضلی به نام کشاورزان غیر بومی؛

تلمبه‌های غیر مجاز مایه حیات «کشکان» را بلعیدند

تلمبه‌های غیر مجاز مایه حیات «کشکان» را بلعیدند

خرم‌آباد- در حالی رودخانه «کشکان» به دلیل خشکسالی نفس‌های آخر خود را می‌کشد که فعالیت موتور تلمبه‌های غیر مجاز و کشاورزان غیر بومی وضعیت را برای این رودخانه بغرنج تر کرده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: به دلیل وقوع خشکسالی‌های و تغییرات اقلیمی در استان لرستان و کاهش چشمگیر منابع آب زیرزمینی، دست رودخانه‌ها برای آبرسانی خالی شده است.

۲۰۸ پمپ آب شیره حیات «کشکان» را کشیدند

در چنین شرایطی، وضعیت رودخانه «کشکان» به گونه‌ای است که حفر چاه‌های غیرمجاز و فعالیت پمپ‌های آب، هر آنچه از مایه حیات «کشکان» باقی مانده را بلعیده تا بر عمق بحران زیست محیطی در محل این رودخانه بزرگ استان افزوده شود.

موتور تلمبه‌های غیر مجاز مایه حیات «کشکان» را بلعیدند

داریوش حسن نژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در این رابطه اظهار داشت: ۲۰۸ موتور تلمبه غیر مجاز در رودخانه «کشکان» شناسایی و برای صدور حکم به مراجع قضائی معرفی شدند.

افت ۸۰ درصدی دبی رودخانه‌ها

وی با اشاره به خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها در سال جاری وضعیت رودخانه‌های استان را نامناسب و بحرانی اعلام کرد و گفت: کاهش بارندگی و دبی رودخانه‌ها باعث خشک شدن برخی رودخانه‌های استان شده است.

موتور تلمبه‌های غیر مجاز مایه حیات «کشکان» را بلعیدند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان افزود: با توجه به کاهش نزولات جوی و افت ۸۰ درصدی دبی رودخانه‌ها، همه کشاورزانی که دارای مجوز موتور تلمبه یا ایستگاه پمپاژ هستند، برای جلوگیری از تضییع حقوق دیگران و توزیع عادلانه آب موظف به رعایت الگوی کشت اعلام شده از سوی جهاد کشاورزی هستند.

کشاورزان از اجاره دادن اراضی به افراد غیر بومی خودداری کنند

حسن نژاد ادامه داد: موتور تلمبه‌های غیر مجازی که اقدام به برداشت غیر قانونی از رودخانه‌های استان کنند، توسط گروه‌های گشت و بازرسی جمع آوری و به محاکم قضائی معرفی می‌شوند که در این راستا ۲۰۸ موتور تلمبه غیر مجاز در حوضه رودخانه «کشکان» شناسایی و برای صدور حکم به مراجع قضائی معرفی شدند.

موتور تلمبه‌های غیر مجاز مایه حیات «کشکان» را بلعیدند

وی تصریح کرد: با توجه به خشک شدن بیشتر رودخانه‌های فصلی استان، کشاورزان از اجاره دادن اراضی به افراد غیر بومی خودداری کنند و در قبال دریافت مبلغی ناچیز آب این سرمایه ارزشمند را هدر نداده و این میراث گرانبها را برای آیندگان محافظت کنند.

کد خبر 5257435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha