۲۷ تیر ۱۴۰۰، ۹:۰۲

از سوی وزارت خارجه آمریکا مطرح شد؛

تحقیق درباره حمله ریز امواج ها علیه دیپلمات های آمریکایی در وین

تحقیق درباره حمله ریز امواج ها علیه دیپلمات های آمریکایی در وین

دولت آمریکا مدعی شده برخی از دیپلمات هایش که در وین مستقر هستند؛ علایم «سندرم هاوانا» را بروز داده اند و تحقیقاتی هم در این زمینه در جریان است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هیل، دولت واشنگتن مدعی انجام تحقیقات پیرامون مجموعه ای از مشکلات مرموز علیه سلامتی دیپلمات های آمریکایی مستقر در «وین» پایتخت اتریش شد.

ادعا می شود این علایم مرموز که با توجه به سابقه مشاهده آنها در میان دیپلمات های آمریکایی که در سال ۲۰۱۶ در کوبا مستقر بودند، به «سندرم هاوانا» شهرت یافته است؛ می تواند ناشی از ریز امواج های رادیویی باشد.

نخستین بار مجله «نیویورکر» بود که مدعی حملات مشابه علیه دیپلمات های آمریکایی مستقر در وین شد حال آنکه گفته می شود علایم این بیماری مرموز در میان آنها شامل سرگیجه و کاهش سطح هوشیاری از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا ظاهر شده است.

وزارت خارجه آمریکا هم در بیانیه ای مدعی شد که «در هماهنگی با شرکایمان در مجموعه دولت آمریکا، در حال بررسی گزارشات مربوط به حوادث احتمالی سلامتی اعضای سفارت ایالات متحده در وین هستیم».

وین از دیرباز یکی از مراکز دیپلماتیک مهم جهان بوده و طی ماه های گذشته نیز میزبانی از ۶ دور مذاکرات احیای برجام را برعهده داشت.

در سال ۲۰۱۶، در میان برخی دیپلمات های آمریکایی مستقر در چین نیز چنین علایم ادعایی مشاهده شد و بهانه ای به دست دولت واشنگتن داد که به طور ضمنی هم که شده، رقبایش را به خرابکاری متهم کند. با این حال هیچیک از مطالعات انجام شده نتوانست صحت ادعاها و همچنین منشاء پیدایش علایم را اثبات کند.

کد خبر 5260220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha