۲۸ تیر ۱۴۰۰، ۱۳:۵۲

با پایان مهلت ۱۰ روزه؛

خروجی سد زاینده‌رود کاهش یافت/ ۳۴۲ میلیون مترمکعب ذخیره آب سد

خروجی سد زاینده‌رود کاهش یافت/ ۳۴۲ میلیون مترمکعب ذخیره آب سد

اصفهان- سرپرست شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از کاهش خروجی سد زاینده‌رود از اواسط امروز دوشنبه خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که شماری از کشاورزان شرق اصفهان که جمعیت آنها به حدود صد نفر می‌رسید از صبح امروز در اعتراض به بستن دریچه‌های سد زاینده رود در مقابل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تجمع کرده و اعتراضات آنها به داخل ساختمان اداری کشیده شده، روابط عمومی این شرکت به نقل از محمود چیتیان سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از کاهش خروجی سد از اواسط امروز دوشنبه ۲۸ تیرماه خبر داده است.

زاینده رود تا پایان هفته جاری است

وی با اشاره به اینکه جریان آب در بستر رودخانه زاینده رود با توجه به شرایط جوی و دمای هوا احتمالاً تا آخر هفته جاری تداوم دارد، افزود: در حال حاضر ذخیره مخزن سد زاینده رود ۳۴۲ میلیون مترمکعب، ورودی به آن ۱۳ مترمکعب و خروجی از آن ۷۰ مترمکعب بر ثانیه است.

سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با تاکید بر اینکه خروجی سد زاینده رود با توجه به اتمام آبدهی باغات شرق کاهش می‌یابد، خاطرنشان کرد: پس از این خروجی سد زاینده رود صرفاً برای مباحث شرب تنظیم می‌شود.

آب زاینده رود بامداد روز یکشنبه ۲۰ تیرماه پس از اتمام بنش ۱۰ روزه باغات غرب اصفهان، با هدف توزیع آب برای کشاورزان شرق اصفهان از سد نکوآباد (شهرستان مبارکه) رهاسازی شد.

بر اساس تصمیم گیری شورای تأمین و کارگروه سازگاری با کم آبی استانداری اصفهان، زاینده رود با هدف تأمین نیاز آبی باغات شرق، دامداری‌ها و آبیاری کشت‌های ریشه‌ای این منطقه به مدت ۱۰ روز در اصفهان جریان دارد.

گفتنی است برای بنش باغات و کشاورزی غرب اصفهان در مدت ۱۰ روز (۹ تیر تا ۱۹ تیر) حدود ۳۰ میلیون مترمکعب آب تخصیص یافت.

بررسی ادامه جریان آب در زاینده رود در کارگروه سازگاری با کم آبی استان

سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان درباره احتمال رهاسازی مجدد آب در زاینده رود پس از اتمام نوبت آبدهی به کشاورزان شرق اصفهان، اظهار داشت: این موضوع باید در کارگروه سازگاری با کم آبی استان با توجه به جدول منابع و مصارف و میزان آب برداشت شده، بررسی شود و در صورتی که به نتیجه برسد، اعلام خواهیم کرد.

در جلسه کمیته سازگاری با کم آبی استانداری اصفهان روز چهارشنبه ۱۶ تیر ماه که با حضور نمایندگان کشاورزان شهرستان اصفهان برگزار شده بود مقرر شد که برای رهاسازی آب به سمت شرق اصفهان، همه دریچه‌های صنایع، دهانه مادی‌های سنتی و کانال‌های کشاورزی غرب بسته شود تا این بخش‌ها در این مدت ۱۰ روز به هیچ وجه آبی برداشت نکنند.

شماری از کشاورزان معترض شرق امروز خواهان تعیین میزان دقیق آب تخصیص یافته در یک هفته اخیر شدند. برخی از آنها می‌گویند هنوز آبی به زمین‌های کشاورزی آنان نرسیده این در حالی است که بنا به آمار اعلام شده از سوی معاونت بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تاکنون ۷۰ میلیون مترمکعب آب برای باغات غرب و شرق استان در ۲۰ روز گذشته رهاسازی شده است.

کد خبر 5261515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • بازدیدکننده IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      2 5
      چرا؟
    • بازدیدکننده IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      10 1
      آقای قالیباف به آقارشید قول داده بودندکه مشکل آب زاینده رودبرطرف بشه
    • بازدیدکننده IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      4 0
      خداروشکر روزبروز داره مشکل زاینده رودداره برطرف میشه روزبروز کم آب تر میشه بجای اینکه مشکل زاینده رودبرطرف بشه
    • ناشناس IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      5 8
      ببینید وقتی مدیریت نیست انتظار بیشتر از این هم نمی رود ،کشاورز وهمه کسانی که نیازمند آب هستند همه وهمه حق دارند ولی اولویت با مردم وجامعه زنده حال حاضر میباشد ،من شنیده ام که کشاورزان منطقه شرق اصفهان با این وضعیت آب برنج کاشته اند که اگر درست باشد این از خود خواهی مردم ویا نفرات آن منطقه میباشد !!!
      • احمدرضا IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
        7 3
        واقعا متاسفم با این طرز فکرت. خود خواهی از کجاست آوردی. آدم باهوش میفهمی نداری یعنی چی اگه نکنن از گشنگی میمیرن گرچه اگه میفهمیدی این را نمیگفتی
      • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
        0 0
        شما که اطلاع کافی از مسائل ندارین لطفا نظر ندین هر انسانی برای امرار معاش مجبوره کار کنه حالا چه پیاز بکاره چه برنج الان‌ کشاورز براساس شرایط جوی و اب و هوا اینکارا میتونه انجام بده وگرنه بلد بود چه کاری بکنه در ضمن اگه آب اصفانا نگه میداشتن برای خود شهر اصفهان این اتفاق نمیفتاد
    • US ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      16 1
      کانال انتقال اب به یزد را که ببندند اب زاینده رود برای اصفهان کافی هستش
      • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
        10 1
        آفرین برتوهموطن حرف حق رازدی.
    • مهدی IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      19 1
      تا زمانی که تونل های ایجاد شده توسط اصفهان برای ابرسانی به کاشان و یزد که داره برداشت میشه وایجاد شده توسط شهرکرد برای بروجن که هنوز برداشت نمیشه و مستقیما از سد تنظیمی برداشت میشه جمع اوری نشه ابی برای کشاورز اصفهان باقی نخواهد ماند هرچند شاید هر چهارپنج سال به دلیل بارندگی زیاد ابی ازاد سازی بشه
    • Majid IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      1 0
      سوئ مدیریت در بحث زاینده رود پیشینه تاریخی داره. زمانی که مدیریت یکپارچه از منبع تا مقصد برداشته شد و دو استانرا به جان هم انداختند این بحران شدیدتر شد. وقتی استان بالادست مجوزهای بی رویه برداشت صادر کرد و تا کیلومترها بیابانهای اطراف دره زاینده رود به لطف پمپاژ تبدیل به باغ هلوشد آب گرانبها هدر رفت
    • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      1 0
      خب نفروشید چرا اب اصفهان باید بره یزد سی وسه پل مصنوعی بزنن اونوقت سی وسه پل اصفهان بی آبی بکشه حق وناحق کردن انصاف نیست برادر من
    • حسین..کرمانی IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      1 0
      خدا نیامرزد کسانیکه اب اصفهان را رها کردن قسمتی قم کاشان.ویزد.واین.کم.ابی.را.بوجود اوردن
    • حسین..کرمانی IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      1 0
      آبی یزد قم کاشان بسته شود مشکلی.ابی.اصفهان حل میشود
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      0 0
      برنج کاری دراصفهان کمتر از گوجه وذرت آب مصرف میکنه به خاطر نایلون کشیدن مرزها و خوب شله زدن که دراین کار استادند