۲۸ تیر ۱۴۰۰، ۱۳:۴۸

مدیر داروخانه های دانشکده داروسازی کشور:

تفاوت قیمت واقعی و یارانه‌ای علت اصلی قاچاق دارو در کشور است

تفاوت قیمت واقعی و یارانه‌ای علت اصلی قاچاق دارو در کشور است

سنندج-مدیر داروخانه های دانشکده داروسازی کشور، علت اصلی قاچاق دارو را تفاوت قیمت واقعی و یارانه ای آن ها اعلام کرد و گفت: برای این مهم ثبت ۷۱ قلم داروی گران قیمت با کد ملی بیمار الزامی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، قدرت اله رستمی روز دوشنبه در جلسه کارگروه پیشگیری و مقابله با محصولات سلامت محور کردستان که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، علت اصلی قاچاق فرآورده‌های سلامت محور از جمله دارو را تفاوت قیمت واقعی و یارانه‌ای دارو ناشی از اختصاص ارز دولتی به دارو عنوان کرد.

وی افزود: این امر منجر به قاچاق معکوس شده است و می‌توان گفت که ایجاد نیاز کاذب و غیر واقعی از جمله در حوزه مواد مخدر و مکمل‌های بدن سازی و داروهای برند، تجویز داروهای خارجی توسط پزشکان و عدم ثبت دقیق داروها در بیمارستان‌ها از جمله علت‌های قاچاق در کشور هستند.

وی شفاف نبودن پروتکل‌های مصرف دارو در بیمارستان‌ها را نیز یکی دیگر از علل قاچاق دارو عنوان کرد و افزود: معاونت درمان موظف به شناسایی و رجیستری بیماران خاص است تا از خروج دارو توسط بیمار نماها از شبکه رسمی جلوگیری شود که متأسفانه مشخص نبودن جامعه هدف داروهای خاص موجب قاچاق شده است.

مدیر داروخانه‌های دانشکده داروسازی کشور، عمده داروهای غیر مجاز قاچاق و تقلبی را شامل داروهای القای سقط جنین، داروهای تحت کنترل و مواد مخدر، داروهای خارجی از فهرست و داروهای برند که مشابه تولید داخل دارند، بیان کرد.

رستمی با اشاره به اهم اقدامات در حوزه بازرسی‌های میدانی در سال ۹۹ در داروخانه‌ها و عطاری‌ها، اظهار کرد: در سال گذشته ۷۹۲ هزار و ۹۱۸ میلیون ریال کشفیات معاونت غذا و دارو در کشور صورت گرفته و تعداد هزار و ۵۴۸ پرونده قاچاق تشکیل شده است.

وی اعلام کرد: هم اکنون ۱۳ هزار و ۵۰۰ داروخانه در سطح کشور وجود دارد که در بازرسی‌های به عمل آمده ۶۰۰ پرونده تخلف تشکیل شده است.

رستمی خاطرنشان کرد: از مجموع ۶۴ شرکت پخش دارو در کل کشور نیز برای ۱۵ شرکت پرونده تخلف تشکیل شده است.

مدیر داروخانه‌های دانشکده داروسازی کشور به ساماندهی سامانه «تی‌تک» اشاره کرد و افزود: بر اساس قانون هر گونه واردات تجاری، ذخیره سازی، توزیع، عرضه و فروش تمام فرآورده‌های سلامت محور اعم از دارو، واکسن، آرایشی و بهداشتی، غذایی، تجهیزات و غیره در سامانه «تی تک» ثبت نشده باشد قاچاق محسوب شده و با متخلف باید مجازات شود.

رستمی خاطرنشان کرد: تاکنون چندین بخشنامه ابلاغ شده که داروهایی که بر چسب اصالت نداشته باشد طبق قانون قاچاق است لذا امروز در حوزه دارو تشخیص قاچاق بودن بسیار ساده بوده و نیازمند کارشناس دارویی نیست و صرفاً نبود برچسب اصالت مؤید قاچاق است.

وی اعلام کرد: برای مقابله با قاچاق، ثبت ۷۱ قلم داروی گران قیمت با کد ملی بیمار در داروخانه‌ها الزامی شده است که واکسن کرونا نیز یکی از این اقلام است و با کد ملی افراد تزریق می‌شود.

کد خبر 5261520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha