آدیس آبابا اعلام کرد؛

پایان مرحله دوم آبگیری سدالنهضه

پایان مرحله دوم آبگیری سدالنهضه

یک منبع در وزارت امور آبی اتیوپی از پایان مرحله دوم عملیات آبگیری سد النهضه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، اتیوپی از پایان مرحله دوم آبگیری سدالنهضه خبر داد.

بر اساس این گزارش؛ یک منبع در وزارت امور آبی اتیوپی از پایان مرحله دوم عملیات آبگیری سد النهضه خبر داد و تاکید کرد: مرحله دوم آبگیری سد بدون اینکه نیازی به بستن دریچه‌های سد باشد در مرحله نهایی خود قرار دارد.

پایان مرحله دوم آبگیری سد النهضه در حالی اعلام می‌شود که نمایندگان پارلمان مصر از دخالت تل‌آویو در مناقشه آبی میان اتیوپی، سودان و مصر پرده برداشته‌اند.

مصطفی بکری چهره رسانه ای و نماینده پارلمان مصر سه روز پیش فاش کرد که بحران سد النهضه یک بحران سیاسی است که با هدف انتقال آب رود نیل به رژیم صهیونیستی شکل گرفته است.

هشدارهای مصر و سودان به اتیوپی نسبت به آبگیری سد النهضه به سمت تهدید نظامی پیش رفته است؛ به گونه‌ای که اخیراً منابع مصری به نقل از عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر نوشتند که امنیت ملی این کشور خط قرمز بوده و هیچکس نمی‌تواند از آن عبور کند.

دولت اتیوپی پنجم ژوئیه اعلام کرد که دومین مرحله از آبگیری سد النهضه را آغاز کرده است؛ اقدامی که مصر، آن را تحولی خطرناک اعلام کرد.

مصر در تأمین ۹۰ درصد از آب شرب خود به رود نیل وابسته است و هرگونه کاهش سهم آبی این کشور از نیل، آثار اجتماعی و اقتصادی ویرانگری بر مصر خواهد داشت، این در حالی است که آدیس‌آبابا بر این باور است که سد النهضه با سرمایه‌گذاری ۴.۶ میلیارد دلاری در تبدیل شدن این کشور به قطب انرژی منطقه مؤثر است و می‌تواند علاوه بر درآمدزایی منجر به فقرزدایی در این کشور شود.

در این میان، اختلافات سه کشور بر سر مقدار آب رهاسازی شده از سوی اتیوپی در صورت بروز کم‌آبی متمرکز است. با عملیاتی شدن این سد، اتیوپی می‌تواند به بزرگترین کشور صادر کننده برق در آفریقا تبدیل شود.

سد النهضه در ۲۰ کیلومتری سودان واقع شده است. مصر نگران پایین آمدن سهم آب خود است؛ آبی که آن را برای شرب، زراعت و صنعت به کار می‌گیرد. تصمیم دولت اتیوپی برای آغاز مرحله دوم آبگیری سد النهضه با مخالفت شدید مصر و سودان مواجه شده است؛ دو کشوری که در تأمین آب خود به شدت به رود نیل وابسته هستند.

کد خبر 5261638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha