۲ مرداد ۱۴۰۰، ۹:۵۳

مهر گزارش می‌دهد؛

صدور بی رویه مجوز پایگاه های خبری به افراد غیرمتخصص در ایلام

صدور بی رویه مجوز پایگاه های خبری به افراد غیرمتخصص در ایلام

ایلام-صدور بی رویه مجوز پایگاه های خبری به افراد غیرمتخصص در بسیاری از مناطق کشور از جمله استان ایلام ظلم آشکاری بر پیکر مطبوعات و روزنامه نگاری است.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: در سال‌های اخیر با شکل گیری شبکه اجتماعی شاهد تغییر شیوه اطلاع رسانی در دهکده جهانی هستم که مزایای و معایب در پی داشته است.

در این راستا کشورها تلاش کردند که با آموزش‌های لازم سطح دانش افراد جامعه خود را همزمان با توسعه این بستر بالا ببرند در کشور ما نیز وجود شبکه‌های اجتماعی علاوه بر فرصت شغلی و کسب کار مشکلات فروانی در بحث اطلاع رسانی به وجود آورده است چرا که افراد بدون داشتن تخصص و سواد لازم با ایجاد یک کانال با دخالت در امور خبری مشکلات فروانی در بحث اطلاع رسانی به وجود آورده‌اند.

تا به امروز مسئولان و دستگاه‌های مرتبط توان مقابله و چاره اندیشی با فیک نیوز ها نداشته‌اند و متأسفانه چالشی که بعد از کانال‌ها خبری فیک نیوز در سالهای اخیر به وجود آمده صدور بی رویه مجوز پایگاه خبری و نشریات بدون محتوا است.

مسئولان هیئت نظارت بر مطبوعات نیز بدون توجه به دانش و توانمندی و حتی عدم تخصص آنها به صورت فله‌ای اقدام به صدور مجوز کرده‌اند که فضای اطلاع رسانی و حرفه روزنامه نگاری را در آینده با چالش مواجه خواهد کرد.

استان ایلام یکی استان‌هایی است که صدور بی رویه مجوز پایگاه خبری از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات برای افراد بدون تجربه و دانش روزنامه نگاری مشکلات فراوانی ایجاد کرده است و با برسی اجمالی می‌توان به این نتیجه رسید که برخی از آنها تنها با گرفتن مجوز بیش از آنکه به دنبال اطلاع رسانی باشند دنبال بهره مندی و استفاده از مزایای مجوز صادر شده از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات هستند که ظلم آشکاری بر پیکر نحیف مطبوعات است.

صدور بی‌رویه مجوزها پیامدهای خوبی ندارد

مدیرمسئول هفته نامه پیک ایلام اظهار کرد: در جامعه امروزی ما شاهد اتفاقات و رویدادهایی باید بود که بسیاری از ناهنجاری‌ها و مشکلات را از صدر تا ذیل تحت تأثیر قرار می‌دهد و همین موجب یأس و ناامیدی برای دلسوزان و دردمندان اجتماعی می‌شود.

عبدالحمید کرمی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: در هر صنفی و هر شغلی شاهد آن هستیم که متأسفانه اصل قربانی حاشیه می‌شود به عنوان نمونه در عرصه رسانه این اتفاق به وضوح روشن است.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌هایی که سال‌هاست مورد اعتماد جامعه و مردم بوده‌اند حالا به حاشیه رفته‌اند، گفت: شاهد حضور پدیده‌هایی تحت عنوان کانال‌های تلگرامی و دیگر وسایل الکترونیکی در عرصه رسانه هستیم که اعتماد را از جامعه سلب و موجب سرخوردگی مردم در دریافت خبر و اطلاعات شده است.

رئیس اسبق خانه مطبوعات استان ایلام افزود: عدم نظارت‌های دقیق و بی‌توجهی به این پدیده رسانه‌های اصلی را که سالهاست با مردم همراه بوده‌اند به حاشیه برده است.

صدور بی رویه مجوز پایگاه های خبری به افراد غیرمتخصص در ایلام

کرمی ادامه داد: صدور بی‌رویه مجوزها پایگاه‌های خبری و عدم نظارت درست و بی‌توجهی به عواقب و پیامدهای آن می‌تواند زنگ خطری برای مطبوعات و حرفه خبرنگاری باشد.

مدیرمسئول هفته نامه پیک ایلام گفت: با صدور بی رویه مجوز برای افراد فاقد تخصص، رسانه‌های اصلی کم کم بخاطر عدم توجه برنامه‌ریزان فرهنگی و رسانه‌ای و عدم حمایت‌های لازم از صحنه خارج و عرصه را برای اینگونه رسانه‌ها باز می‌کنیم.

کرمی با اشاره به اینکه این پایگاه‌ها در تولید محتوا با چالش مواجه هستند، گفت: قطعاً این گونه رسانه‌ها در ارائه خدمت به مردم و اطلاع رسانی درست و دقیق به مخاطبین خود با مشکل مواجه هستند.

وی عنوان کرد: مدیران فرهنگی و رسانه‌ای چه در سطح ملی و چه در سطح استانی چاره‌اندیشی کنند و اجازه ندهند که عده‌ای بدون مسئولیت و بدون تعهد رسانه‌ای و فرهنگی به این میدان وارد شوند.

افزایش پایگاه‌های خبری غیر حرفه‌ای

مدیرمسئول روزنامه مهران نیز اظهار کرد: یکی از آسیب‌های فراروی رسانه‌های معاصر ایران تکثر و تعدد مطبوعات محلی و پایگاه‌های خبری غیر حرفه‌ای است.

خداداد ابراهیمی در گفتگو با مهر اظهار داشت: تعدد مطبوعات و پایگاه‌های خبری موجب شده کیفیت و صحت اخبار و محتواهای رسانه‌ای دچار مشکلات عمده و نارسایی‌هایی جدی باشد.

وی گفت: فعالیت حدود چهار هزار پایگاه خبری، موجب شده که از یک سو مقوله نظارت و ارزیابی این رسانه‌ها باچالش‌های جدی مواجه شده و ازسوی دیگر، از حیث تشکیلات صنفی همواره با ناکامی روبرو شوند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: به نظر می‌رسد که هیئت نظارت بر مطبوعات باید در فرایند صدور مجوز پایگاه‌های خبری، جنبه‌های تخصصی، تجربی و علمی صاحبان امتیاز لحاظ نموده و اخذ نمره قابل قبول در آزمون‌های مرتبط از شروط دریافت مجوزها باشد.

مدیریت افکار عمومی به افراد غیر متخصص

سردبیر تابناک ایلام گفت: با توجه به اینکه در عصر انفجار اطلاعات قرار داریم، رسانه‌های دیجیتال و ابزار نوین اطلاع رسانی پیش قراول توسعه اطلاعات و تبادل اخبار قرار دارند.

علی اصغر اسدی در گفتگو با مهر بیان داشت: در این شرایط موجود باید خود را با شرایط ایجاد شده یعنی تحول در اطلاع رسانی و تکثر ابزار آن وفق بدهیم، یعنی خود را با این وضعیت همسو کنیم چرا که دوری گزینی با شرایط جاری در واقع همان شنا کردن بر خلاف مسیر آب قلمداد می‌شود.

وی به حالت دوم پس از پذیرش شرایط جاری ایجاد شده در فضای رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: باید مجموعه اقداماتی از سوی فعالان واقعی و متخصصین حوزه رسانه در دستور کار قرار بگیرد و مجالی به افراد فاقد بینش رسانه‌ای برای تزریق اطلاعات و اخبار ناشی از رفتارهای غیر حرفه‌ای داده نشود.

اسدی اظهار داشت: در هر صنفی با توجه به شرایط عمومی، معیارها و شاخص‌های حرفه‌ای و تخصصی برای صدور مجوز فعالیت در نظر گرفته شده است اما متأسفانه در صنف رسانه‌ها این موضوع مهم مورد توجه دستگاه متولی قرار نگرفته و همین باعث شده تا دریافت مجوز فعالیت رسانه‌ای از هر مجوزی سهل تر و قابل دسترس تر باشد.

صدور بی رویه مجوز پایگاه های خبری به افراد غیرمتخصص در ایلام

وی به نقش و جایگاه رسانه در تنویر و مدیریت افکار عمومی اشاره کرد و گفت: باید تأثیرات مخرب ناشی از رفتارهای غیر حرفه‌ای بر افکار عمومی بیشتر مورد توجه قرار گیرد و در این سال‌ها شاهد صدور مجوز رسانه و واگذاری این وظیفه خطیر به افراد غیر متخصص و غیر حرفه‌ای به اندازه‌ای بی ضابطه هستیم که هر فردی بدون بهره مندی از کمترین دانش خبرنگاری می‌تواند مجوز دریافت کند.

این فعال رسانه‌ای تصریح کرد: متأسفانه ما شاهد آسیب چند جانبه هم برای جامعه رسانه‌ای، دستگاه متولی و مهمتر از آن افکار عمومی هستیم، آسیبی که آثار آن در دراز مدت به مراتب مخرب‌تر خواهد بود.

مدیر مسئول تابناک ایلام عنوان کرد: انتظار ما از دستگاه متولی تعیین شاخص‌های سختگیرانه تخصصی و حرفه‌ای در مبادی ورودی یا همان مرجع صدور مجوز است چنانچه این موضوع مهم مدنظر قرار نگیرد باید در کوتاه مدت مرگ فعالیت رسانه‌ای حرفه‌ای را به نظاره بنشینیم.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وضعیت کنونی را ساماندهی کند

مدیر مسئول هفته نامه مانشت ایلام نیز گفت: هیچ کسی با بحث شفافیت و گسترش حوزه اطلاع رسانی مخالفتی ندارد اما توقع جدی این است که در این حوزه با توجه به تنوع سلایق و فعالیت‌های متعد د دقت نظر بیشتری شود.

رضا رستمی در گفتگو با مهر بیان داشت: با توجه به اینکه رسانه‌ها اثرگذاری که بر مخاطبان و جامعه هدف خود دارند همانند خیلی از فعالیت‌های دیگر اجتماعی و فرهنگی باید ساختارمند شده تا مرجعیت خود را همچنان حفظ کند.

این فعال رسانه‌ای عنوان کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر و با گسترش فضای مجازی در کشور، افراد بسیاری بدون هیچ‌گونه آموزش لازم وارد حوزه اطلاع رسانی در این فضا شده، بدون اینکه در مقابل مطالب و اخبار منتشره، فارغ از صحت آن و نیز اثرات روانی ای که بر جامعه می‌گذارد پاسخگو باشند.

مدیر مسئول هفته نامه مانشت اظهار داشت: دستگاه‌های متولی هم متأسفانه به نوعی در مقابل فضای ایجاد شده دست‌های خود را به علامت تسلیم بالا برده و عملاً بنا به دلایل مختلف که شاید مهمترین آنها خلاء و سکوت قانون است، میدان را واگذار کرده‌اند.

صدور بی رویه مجوز پایگاه های خبری به افراد غیرمتخصص در ایلام

رستمی عنوان کرد: اینکه هر فردی در مقابل هنجارها و ناهنجاری‌های جامعه خود احساس مسئولیت کند حتماً نکته و مسئله مهم و حائز اهمیت و با ارزشی است، اما باید پذیرفت که حرفه و کار خبری و فعالیت رسانه‌ای شاخص‌های متعددی دارد که فعالان این عرصه حتماً باید حداقل‌های لازم فعالیت در این حوزه را داشته باشند.

وی ادامه داد: تمکین به قانون، شناخت منافع عمومی، تشخیص زمان و اولویت بندی مطالبات در کنار رعایت مصالح جامعه و البته پایبندی به اخلاق رسانه‌ای به عنوان یکی از ارکان مهم فعالیت در این حوزه می‌تواند کف توقعات از یک فعال رسانه‌ای باشد که متأسفانه مدت‌هاست به یکی از مهم‌ترین حلقه‌های مفقوده رفتار خیلی از افرادی که خود را رسانه‌ای معرفی می‌کنند شده است به نحوی که به راحتی می‌توان آثار زیانبار اینگونه رفتارها را در کف جامعه مشاهده کرد.

رستمی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از متولیان مهم و متولی، لازم است در این برهه حساس، نقش خود را به خوبی ایفا کرده و به وضع کنونی سرو سامانی شایسته بدهد و دفاع کارشناسی از صدور بی رویه پایگاه‌های خبری به افراد فاقد دانش خبرنگاری و روزنامه نگاری جلوگیری کند.

کد خبر 5264180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha