۶ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۰۹

کریمی مطرح کرد؛

۳۰درصد دانش آموزان در پایین ترین سطح یادگیری دروسمی مانند

۳۰درصد دانش آموزان در پایین ترین سطح یادگیری دروسمی مانند

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: ۳۰ درصد دانش آموزان ما به پایین‌ترین سطح یادگیری در دروس ریاضی و علوم بر اساس نقاط معیار بین‌المللی نمی‌رسند که جزو نقاط ضعف نظام آموزشی است.

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در دومین روز از در سی و پنجمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش که در حال حاضر در اردوگاه شهید باهنر در حال برگزاری است که امکان پوشش آن از طریق شبکه شاد برای خبرنگاران فراهم شده است، گفت: یکی از کارهایی که در پژوهشگاه انجام می دهیم برگزاری و پژوهش نتایج آزمون های تیمز و پرلز هست. همچنین در طول سه سال اخیر بیش از ۵۰۰ پژوهش انجام شده است و فعالیت های متعددی در حوزه معلم پژوهنده و.. صورت گرفته است.

وی بیان کرد: نتایج آزمون تیمز در آذر ۹۹ ارائه شد و بحث و بررسی شد و برنامه های توسعه سیاستی تشریح شد. یکی از نقاط چالشی ما این است که بعد از بحث، نتایج مطالعات فراموش می شود و یادمان می رود که قرار بود چه کنیم تا به عملکرد مطلوب برسیم.

کریمی به خلاصه نتایج تیمز ۲۰۱۹ اشاره کرد و گفت: نتایج نشان داد علیرغم اینکه کماکان میانگین بچه‌های ما، زیر میانگین بین‌المللی است، اما در سه درس علوم و ریاضی پایه چهارم و ریاضی پایه هشتم نسبت به دوره تمیز ۲۰۱۵ رشد داشته‌ایم. هرچند در علوم پایه هشتم کاهش عملکرد داشته‌ایم و علوم جزو درس‌هایی است که در چند سال اخیر با چالش‌های درباره آن روبه‌رو بوده‌ایم. ۳۰ درصد دانش آموزان ما به پایین‌ترین سطح یادگیری در دروس ریاضی و علوم بر اساس نقاط معیار بین‌المللی نمی‌رسند که جزو نقاط ضعف نظام آموزشی است. برخی رشدها در فرایند آموزشی ما صورت می‌گیرد اما هنوز هم شاهد تأثیر زیاد وضعیت اقتصادی اجتماعی خانواده‌ها بر عملکرد دانش آموزان هستیم و گاهی برخی از این متغیرها تأثیرشان بیش از ۱۴۰ نمره بر پیشرفت عملکرد تحصیلی دانش آموزان ما می‌تواند باشد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اظهار کرد: هنوز شاهد تاثیر بسیار زیاد وضعیت اقتصادی اجتماعی خانواده ها در بحث یادگیری بچه ها هستیم و برخی متغیرها تاثیر بسیار بالایی دارد. دوره پیش دبستانی تاثیر بسیار زیادی در پیشرفت تحصیلی بچه ها دارد. یکی دیگر از چالش های ما این است کمترین زمان به آموزش ریاضی اختصاص داده می شود.

وی اضافه کرد: یکی از نکات قابل توجه در پژوهش های ما این است که بین احساس تعلق بچه های ما به مدرسه و پیشرفت تحصیلی رابطه‌ای وجود ندارد این به این معناست که انگار بچه های ما به مدارس تعلق خاطری ندارند. باید روی این مساله به صورت جدی فکر کنیم.

کریمی اظهار کرد: در خصوص رشته تحصیلی معلمان هم بحث های زیادی شده است. معلمانی که در پایه چهارم تدریس می کنند اگر تخصص در درس ریاضی و آموزش ریاضی داشته باشند موفقیتشان نسبت به کسانی که صرفاً تخصص در رشته آموزش ابتدایی دارند بیشتر است. این نشان می دهد باید از به کار گیری معلمانی که رشته غیرمرتبط هستند، پرهیز کنیم.

وی تاکید کرد: ما ملزم به اجرای مطالعات ملی و منطقه‌ای برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی هستیم و بر همین اساس برنامه راهبردی ارتقای کیفیت نظام آموزش‌وپرورش بر اساس مطالعات بین‌المللی طراحی و تدوین‌شده و اعتبار یابی لازم صورت گرفته است. این برنامه شش راهبرد مشخص دارد و لازم است عملکرد تحصیلی دانش آموزان کم پیشرفت را ارتقا دهیم. مطالعه‌ای نشان داده هرچه قدر روی دانش آموزان کم پیشرفت سرمایه‌گذاری بیشتری شود ضریب جی دی پی کشورها در ۲۰ سال آینده افزایش بیشتری می یابد.

کد خبر 5267677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha