حجت الاسلام سید حسن ربانی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به روزهای مهم پایانی ماه مبارک ذیالحجه اظهار داشت: در سال دهم هجری قمری که مصادف بود با سال پایانی حیات پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله اتفاقات مهمی رخ داد که بیش از ۸۰ آیه از سوره آل عمران را به خود اختصاص داد و خداوند متعال صراحتاً حضرت علی علیهالسلام و حضرت محمد صلیالله علیه و آله را به عنوان نفس واحد معرف کرد: «فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکَاذِبِینَ»
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به حقانیت اهلبیت عصمت و طهارت علیهمالسلام با استناد به روز مباهله اظهار داشت: متأسفانه به این روز بسیار مهم کمتر توجه شده و مورد بیمهری بالاخص از ناحیه شیعیان قرار گرفته است در صورتی که برای این روز اعمال خاصی توصیه شده و میتوان از آن به عنوان یکی از اعیاد مهم شیعه یاد کرد.
حجت الاسلام ربانی در ادامه به بیان دلایل کم رنگ شدن روز مهم مباهله اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از دلایلی که روز به این مهمی کمرنگ شد این بود که بعد از رحلت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله، تلاش میشد هر فضیلتی از اهل بیت علیهمالسلام از ذهن مسلمانان حذف شود تا چالشهای کمتری در مقابل تضییع حق ایشان داشته باشند به همین خاطر بعد از مدتی این روز بزرگ در میان مسلمانان به فراموشی سپرده شد و بعدها شیعیان به این موضوع کمتر توجه کردهاند و این واقعه عظیم مورد غفلت قرار گرفت، به همین خاطر همه ما وظیفه داریم با گرامیداشت این عید آن را از غربت خارج کنیم تا مورد توجه فرزندان و مسلمانان جهان قرار گیرد و حقانیت اهلبیت علیهمالسلام با استناد به کلام الهی بر همگان ثابت شود.
وی ادامه داد: وقتی مأمون از امام رضا علیهالسلام میخواهد بزرگترین فضیلت حضرت علی علیهالسلام را طبق قرآن کریم بیان کند. امام آیه مباهله را تلاوت میکنند و میفرمایند: در آیه منظور از "أَبْنَاءَنَا" امام حسن و امام حسین است و منظور از " نِسَاءَنَا " حضرت زهرا سلاماللهعلیها است. پس "اَنفُسَنا" که همراه پیامبر برای مباهله آمده، امیرالمؤمنین بود و بنابر این عبارت امام علی علیهالسلام نفس و جان پیامبر صلیاللهعلیهوآله شمرده میشود. مأمون سوال میکند که چرا منظور از "اَنفُسَنا" خود پیامبر نباشد؟ امام رضا علیهالسلام جواب میدهند که پیامبر دعوت کننده است و دعوت کننده نمیتواند خود را مدعو تلقی و تعبیر نماید و جایی دعوت کند، پس "اَنفُسَنا" به دعوت پیامبر برای مباهله آمده و باید کسی غیر از پیامبر باشد.
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: از نگاه امام رضا علیهالسلام آیه شریفه مباهله از مسئله غدیر، مسئله صدقه دادن انگشتر و نزول آیه ولایت کمتر نیست و بلکه از جهتی نیز مهمتر و بزرگتر است و برای اثبات این موضوع بیان دو مقدمه ضروری است: مقدمه اول اینکه مصداق «أَنْفُسَنَا» تنها امیرالمؤمنین علیهالسلام است، چون شیعه و سنی نقل کردهاند که در جریان مباهله از طرف مسلمانان، پنج نفر بیشتر نبودند «امیرالمؤمنین، حسنین، صدیقه طاهره و پیامبر اکرم صلواتاللهعلیهم اجمعین. پس هیچ اختلافی در این قضیه نیست که مصداق «أَنْفُسَنَا» حضرت علی علیهالسلام است.
وی ادامه داد: تمام کمالات و فضائل از روح و جان آدمی بر میخیزد، نه جسم او، مثلاً علم، شجاعت، تقوا و اساساً تمام فضائل و کمالات متعلق به روح است؛ لذا وقتی کسی جان کسی باشد، به این معناست که تمام خصوصیات و ویژگیهای روحی او را داراست.
ربانی افزود: از این دو مقدمه نتیجه میگیریم تمام فضائل و کمالات روحانی و نفسانی که برای پیامبر صلیاللهعلیهوآله ثابت بوده است، عین آن فضائل و کمالات برای حضرت علی علیهالسلام هم ثابت است، زیرا خداوند از امیرالمومنین علیهالسلام به جان پیامبر صلیاللهعلیهوآله تعبیر میکند و لذا با همین کلمه «أَنْفُسَنَا» میتوان ولایت حضرت علی علیهالسلام را ثابت کرد، چون جان پیامبر صلیاللهعلیهوآله است، پس همانگونه که پیامبر صلیاللهعلیهوآله ولایت دارد، امیرالمؤمنین علیهالسلام هم ولایت دارد و از این موضوع اعلم بودن حضرت ثابت میشود چون پیامبر اعلم است، پیامبر شجاعترین و باتقواترین فرد است، پس همان شجاعت و تقوا در امیرالمؤمنین نیز وجود دارد، به همین خاطر است که امام رضا علیهالسلام میفرماید: کلمه «أَنْفُسَنَا» مهمترین آیه در شأن امیرالمؤمنین (علیهالسلام) است.
نظر شما