۱۶ مرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۱۳

این‌هفته در شهر کتاب انجام می‌شود؛

بررسی و مرور نگاه مایستر اکهارت به ابن‌سینا

بررسی و مرور نگاه مایستر اکهارت به ابن‌سینا

نشست «فیلسوف ایرانی در چشم عارف آلمانی» در قالب یکی از جلسات درس‌گفتارهایی درباره بوعلی‌سینا روز چهارشنبه ۲۰ مرداد در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مرکز فرهنگی شهر کتاب، بیست وسومین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ بوعلی سینا با عنوان «فیلسوف ایرانی در چشم عارف آلمانی» روز چهارشنبه ۲۰ مرداد در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

در فرهنگ اسلامی هرجا بحث تعارض «عقل و وحی» و یا «عقل و عشق» و «معرفت حصولی و معرفت شهودی» مطرح بوده، همه‌ آن کسانی که «دین‌مدار»، «عشق‌محور» و یا «اهل شهود» بوده‌اند برای حمله به «عقل»، رئیس فلاسفه، ابن‌سینا، را هدف اعتراض خویش قرار داده‌اند. گاهی عارفان او را مورد بی مهری قرار داده‌اند و زمانی متکلمان به جدال با او برخاسته و علیه‌اش «تهافت الفلاسفه» را نوشته‌اند.

اما آن‌جا که عقلْ وزن و جایگاه شایسته‌ خود را یافته است نام ابن‌سینا به عنوان رئیس فلاسفه، بیش از هزار سال است که بر تارک فلسفه‌ شرق و غرب می‌درخشد. وی نه‌ تنها رئیس مشاییان در جهان اسلام است بلکه فلسفه‌ مشایی را آن‌چنان که باید حتی به غرب مسیحی شناسانده است.

در اینجا، بحث از عارف بزرگ آلمانی، مایستر اکهارت است که شاید بزرگ‌ترین نظریه‌پرداز عرفان مسیحی باشد. قدرت و قوت اکهارت در زمینه‌ فلسفه باعث می شود که وی بتواند نوعی عرفان نظری را در عرفان مسیحی پی‌ریزی کند. اساس تعلیمات عرفان او را، مانند بسیاری از عرفای دیگر، دیدگاهی وحدت وجودی تشکیل می‌دهد. او در پرداختن نظریه‌ وحدت وجودی خود، به غایت وامدار دیدگاه‌های ابن‌سینا است.

اکهارت، به شهادت آثارش، همه‌ کتاب «شفا»ی ابن‌سینا، از الاهیات تا طبیعیات، را به دقت مطالعه کرده و از آن پس، به‌قدری شیفته‌ ابن‌سینا شده است که همه جا از فلسفه‌ او سود برده، او را به عنوان استاد و شیخ ستوده و در بعضی از موارد ابن‌سینای مسلمان را لطیف‌تر از آکویناس مسیحی دانسته است. اکهارت قرائتی نوافلاطونی و حتی اشراقی و عارفانه از دیدگاه‌های ابن‌سینا دارد.

نشست «فیلسوف ایرانی در چشم عارف آلمانی» با سخنرانی قاسم کاکایی پژوهشگر و استاد دانشگاه شیراز همراه است.

این‌برنامه روز چهارشنبه ۲۰ مرداد از ساعت ۱۱ در مرکز فرهنگی شهرکتاب برگزار و به‌طور زنده از اینستاگرام این‌مرکز به نشانی ketabofarhang، تلگرام bookcitycc و صفحه‌ این مرکز در پایگاه اینترنتی آپارات پخش می‌شود.

کد خبر 5275432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha