فرید فرخنده کیش تهیه کننده آثار سینمایی و مستند در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پروژه سینمایی «مرگ مولف» گفت: متاسفانه برای ساخت این پروژه سینمایی، همچنان در مرحله جذب سرمایه هستیم و به دلیل جمیع شرایط، تولید و البته پیش از آن سرمایه گذاری در حوزه سینما بسیار سخت شده است.
وی بیان کرد: فکر میکنم با توجه به شرایط موجود باید کمکم از سینما خداحافظی کنیم، به نظر میرسد برای اینکه سینما به موقعیت گذشته خود بازگردد، نیازمند گذشت ۵ سال هستیم. که البته این ۵ سال را باید بعد از پایان کرونا در نظر بگیریم.
این تهیه کننده سینمای مستند ادامه داد: در حال حاضر سبک زندگی آدمها نسبت به دوران قبل از کرونا تغییر کرده است و در شرایط فعلی، سینما به طور کامل از سبد خانوادهها خارج شده است که این البته تنها مشکل ایران نیست و بسیاری از کشورها درگیر آن هستند و سینما دیگر آن رونق و حرکت سابق خود را ندارد.
فرخنده کیش گفت: معتقدم سبک جدید زندگی اجتماعی در دوران پساکرونا، یک سبک زندگی متفاوت خواهد بود و زمان زیادی باید صرف شود تا مواردی مانند سینما دوباره در سبد خانوادهها قرار گیرد. با توجه به اینکه مخاطب تمایل چندانی به سینما رفتن ندارد، بازگشت سرمایهای نیز نخواهد بود و برهمان اساس ریسک برای سرمایه گذاری در سینما افزایش پیدا میکند.
وی ادامه داد: البته این را هم باید بگویم که شرایط اقتصاد کشور چندان مناسب نیست و همین مساله نیز باعث رکود گیشه در سینما میشود.
تهیه کننده مستند «نفس بی ریه» توضیح داد: مساله تولید تنها به آثار سینمایی خلاصه نمیشود، به عنوان مثال در جشن سینمای مستند که به تازگی برگزار شده است، اکثر فیلمهایی که جایزه گرفتهاند، آثاری است که بیش از ۲ سال پیش تولید شده بود و این نشان میدهد که در این مدت سینما و به خصوص تولید تعطیل شده بود و این اصلاً نشانه خوبی برای سینما به شمار نمیرود.
وی تاکید کرد: هرچند سینما در تمام دنیا دچار مشکل شده است اما در ایران یک فاکتور اضافه وجود دارد که این مساله را تشدید میکند و آن مشکلات اقتصادی در ایران است.
فرخنده کیش در پاسخ به این پرسش که در سینمای جهان کمپانیهای بزرگ همچنان در تولید فیلمهای پرفروش موفق هستند اما در ایران چنین اتفاقی رخ نمیدهد، گفت: تعریف تولید در جهان، تعریف تولید در کمپانیهای تخصصی است که این تعریفها براساس موارد مختلفی شکل میگیرد، اما در ایران بیشتر تهیه کننده به عنوان فرد محور تولید است و همین مساله سبب میشود که در هنگام تولید فرد دچار ضرر شود.
وی ادامه داد: تاکید میکنم که الگوی تولید فیلم در سینمای ایران، الگوی درستی نسبت به آنچه که در جهان اتفاق میافتد نیست، به همین دلیل سینمای ایران شکنندهتر از سینمای دیگر کشورها است.
فرخنده کیش در پایان گفت: بازهم یادآور میشوم که حداقل تا ۵ سال آینده روال تولید در سینمای ایران مانند گذشته میشود و چنین شرایطی سبب میشود تا بسیاری از سینماگران در حوزههای مختلف، مجبور به تغییر ریل حرکتی خود برای امرار معاش شوند.
نظر شما