۱۷ مرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۳۸

کتاب «روان‌شناسی سیاسی بین‌الملل» منتشر شد

کتاب «روان‌شناسی سیاسی بین‌الملل» منتشر شد

کتاب «روان‌شناسی سیاسی بین‌الملل؛ جستارهایی دربارۀ رشته‌ای نوین» تألیف آنا کورنلیا بیر توسط مجید علائی ترجمه و به همت انتشارات لوگوس منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «روان‌شناسی سیاسی بین‌الملل؛ جستارهایی دربارۀ رشته‌ای نوین» تألیف آنا کورنلیا بیر توسط مجید علائی ترجمه و به همت انتشارات لوگوس به بهای ۸۰ هزار تومان منتشر شد.

روان‌شناسی سیاسی بین‌الملل تکاپویی است نوین برای تلفیق رهیافت‌ها و اندیشه‌های روان‌شناختی با مضامین و نظریه‌های مطرح در رشتۀ روابط بین‌الملل.

در این اثر، انا کورنلیا بِیِر با الهام گرفتن از یافته‌ها و گویه‌های علم روان‌شناسی می‌کوشد تا به کنکاش در مفاهیم مطرح در رشتۀ روابط بین‌الملل پرداخته، آن‌ها را در قالبی نو بریزد. تبیین چرایی بهره‌گیری از علم روان‌شناسی در روابط بین‌الملل و اثربخشی متقابل این دو به شکل تعاملی دوسویه، تلاشی است ستودنی و زمینه‌افزا که برای نخستین‌بار در این اثر مجال طرح یافته و ظرفیت شکل‌گیری و بسط زمینه‌ای بینارشته‌ای موسوم به «روان‌شناسی سیاسی بین‌الملل» را مهیا ساخته است.

از این حیث، خواندن این اثر برای پژوهشگران علاقه‌مند به روان‌شناسی اجتماعی و دانش‌پژوهان رشتۀ روابط بین‌الملل، علوم سیاسی و همچنین روان‌شناسی توصیه می‌شود.

فهرست این اثر عبارت است از:

قدردانی

مقدمه نویسنده بر ترجمه فارسی: گفتاری برای صلح

فصل ۱: مقدمه

فصل ۲: روابط بین الملل

فصل ۳: منشأ جنگ بینادولتی: از واقع گرایی تا روان شناسی اجتماعی

فصل ۴: سلطه اجتماعی و هژمونی

فصل ۵: سعادت، برابری و ارتباطات

فصل ۶: سلامت روانی و روابط بین الملل

فصل ۷: دولتهای روان گسیخته، تروریسم و پارانویا در روابط بین الملل

فصل ۸: تأملاتی بر فراروان شناسی و روان شناسی شرق، کاربرد در روابط بین الملل

فصل ۹: از روان شناسی صلح تا بحث دولت جهانی

در مقدمه این اثر آمده است: این کتاب در صدد است از راه تلفیق بینش های روان شناختی با نظریه ها، رویکردها و دانش روابط بین الملل، رویکرد بینارشته ای نوینی را برای درک مسائل بین المللی ارائه کند. تصور می کنم نتایج این اثر می تواند باعث شکل گیری اساس رشته ای نوین موسویم به روانشناسی سیاسی بین الملل شود.

گرچه روان شناسی سیاسی پیشتر جایگاه خود را به منزله چشم اندازی بینارشته ای در پیوند با علوم سیاسی و روان شناسی تثبیت کرده است، باز هم سطح ارتباط آن از منظر بین المللی بسیار ناچیز است. به طور کلی می توان گفت که پژوهشگران حوزه روان شناسی سیاسی غالبا با سیاست ملی و فرآیندهای روان شناختی تبیین کننده این سیاست ها سروکار دارند، هرچند برخی از مؤلفان مستثنا هستند.

این کتاب با بهره گیری از روان شناسی، به ویژه روان شناسی اجتماعی به دلیل ارتباط نزدیک آن با این حوزه، به مضامین مرتبط با روابط بین الملل می پردازد. اصطلاح روابط بین الملل در مفهوم عام و وسیع آن نیز مد نظر است، بنابراین هم عناوین مرتبط با سنت این رشته مانند علل جنگ و خشونت را در بر می گیرد و هم مسائل جدید، به روز و اصلی ای همانند نظریه مشارکت با آگاهی و دولت الگزاندورنت، دموکراسی جهانی، نابرابری، با مضامین نوی حاشیه ای همانند موضوع بیماری روانی را شامل می شود.

کتاب حاضر در صدد است به گونه ای دیگر به اغلب رویکردهای اصلی روابط بین الملل بپردازد و آنها را با استفاده از نظریه های روان شناختی ارزیابی نماید و امید است بر غنای آن نیز بیفزاید.

دکتر آنا کورنلیا بِیر که تباری از آلمان شرقی دارد سال‌ها به‌عنوان اندیشمند حوزۀ روابط بین‌الملل ابتدا در کشور آلمان و سپس در دانشگاه هال انگلستان مشغول فعالیت علمی بوده است. او کتاب‌های بسیاری در زمینۀ روابط بین‌الملل تألیف کرده است. هدف و انگیزه او در انجام پژوهش و مطالعه قلم زدن در راستای تحقق صلح در جهان است. از علایق پژوهشی او می‌توان به صلح، امنیت، سلامت عمومی، معنویت و فراروان‌شناسی و فصل اشتراک آن با نظریۀ روابط بین‌الملل و روان‌شناسی سیاسی بین‌الملل نام برد.

مجید علائی، دانش‌آموختۀ دکتری زبان‌شناسی است که پژوهش‌های بین‌رشته‌ای بسیاری در حوزۀ پردازش زبان، ذهن و روان‌شناسی انجام داده ‌است. افزون بر این، او سال‌ها در حوزۀ مطالعات سیاست‌های عمومی، به‌ویژه سیاست‌های مبتنی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی با تمرکز بر سیاست‌های بین‌المللی مخدری تحقیق و پژوهش کرده و هدف او از ترجمۀ این اثر، معرفی رشتۀ نوین روان‌شناسی سیاسی بین‌الملل به اندیشمندان و دانش‌پژوهان رشتۀ روابط بین‌الملل و علوم سیاسی است.

کد خبر 5276725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha