۱۸ مرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۴۹

گزارش مهر از روند آماده‌سازی هیئت‌های مذهبی؛

استان سمنان حسینیه شد/ هیئت‌ها آماده برگزاری مراسم عزاداری محرم

استان سمنان حسینیه شد/ هیئت‌ها آماده برگزاری مراسم عزاداری محرم

سمنان- استان سمنان امسال در حالی به پیشواز محرم می‌رود که هیئت‌های عزاداری و مساجد کار دشوار آماده‌سازی محل مراسم عزاداری اباعبدالله(ع) به دلیل محدودیت‌ها را به خوبی انجام داده‌اند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: دومین سال است که محرم برای مردم عاشق استان سمنان رنگ و بوی خاص دارد. شیوع ویروس منحوس کرونا از یک سو و اوج‌گیری پیک پنجم دقیقاً یک هفته به ماه محرم از سوی دیگر سبب شده تا کار دشوار هیئت‌های مذهبی و مساجد، سخت‌تر هم شود.

این روزها همه هیئت‌ها و مساجد در تکاپوی فراهم آوردن شرایط برای برگزاری مراسم عزاداری سید الشهدا (ع) هستند. اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان در اقدامی درخور توجه و شایسته، حیاط مدارس استان را در اختیار هیئت‌هایی قرار داده که مکان روباز نداشته و یا مکان میزبانی شأن دارای حداقل‌ها برای پذیرایی مردم و عزاداران نبوده است. هیئت‌هایی که خودشان همیشه پیشگام مبارزه با ویروس منحوس کرونا بوده و از همان ابتدا کار جهادی را به منصه ظهور رساندند تا نشان دهند سهم شأن را از این جهاد دفاع از سلامت به خوبی ایفا می‌کنند.

هیئت‌ها مدارس را هم آماده کردند

این موضوع باعث شده تا این روزها و شب‌ها مدارس مملو از پارچه‌های مشکلی، میز و صندلی، سیم و بلندگو و ده‌ها جوان عاشق به خدمت در عزای اباعبدالله (ع) باشد. یکی پارچه را نگه می‌دارد دیگری آن را می‌بندد آن یکی مسئول چسباندن هر آن چیزی است که باید به نقطه‌ای الصاق شود یکی دیگر فقط رسالتش نظارت است که دیگران کار را درست انجام دهند و این درباره مساجد هم صدق می‌کند.

از بالا وقتی به درون مسجد نگاه می‌کنی صفحه شطرنج بزرگی می‌بینی. این روزها امنا و خدام مساجد برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی برچسب‌هایی تهیه کرده و به صورت شطرنجی روز فرش‌ها چسبانده‌اند تا فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود خانه‌های سفید و قرمز یعنی ورود ممنوع!

شهر نیز چهره محرمی به خودش گرفته است امسال به واسطه اینکه بسیاری از مردم برای حضور در تجمعات عزاداری پرشور محروم هستند، شهرداری‌ها با همراهی تبلیغات اسلامی، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و دیگر نهادهای ذی‌صلاح، نسبت به فضا سازی شهرهای استان سنگ تمام گذاشته‌اند و به قول مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان، در و دیوار شهر این روزها برای مردم روضه می‌خواند.

استان سمنان حسینیه شد/ هیئت‌ها آماده برگزاری مراسم عزاداری محرم

الزامات عزاداری

حجت‌الاسلام عباس عبدالهی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان درباره روند آمادگی هیئت‌های عزاداری برای محرم، گفت: هیئت‌ها و مساجد و جامعه مذهبی‌ها از همان ابتدای کرونا نیز بیشترین همراهی را داشتند و امسال نیز در راستای رعایت تمام ضوابط و پروتکل‌ها تلاش دارند.

عبدالهی درباره محدودیت‌های عزاداری، توضیح داد: برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم در فضای باز با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی کاملاً دارای مجوز از سوی وزارت بهداشت است در فضای بسته به شرط ارتفاع شش متر بازهم با رعایت پروتکل‌ها و فاصله گذاری امکان برگزاری مراسم وجود دارد.

وی افزود: سنت دسته روی به شرطی که اقتضای تجمع و تزاحم دسته‌ها به خصوص در دو روز تاسوعا و عاشورا وجود نداشته باشد، امکان برگزاری دارد اما باید برای این منظور برنامه‌ریزی صورت گیرد تا تجمع رخ ندهد از سوی دیگر باید گفت مراسم خاص مانند نوجوانان قاسمی، شیرخوارگان و… به شرط رعایت فاصله گذاری داشتن ماسک و… اجازه داده شده و اطعام به شرط بیرون بر بودن می‌تواند برپا باشد و در نهایت روضه‌های خانگی، حسینیه‌ها و مساجد نیز بلامانع و می‌بایست برپا شود.

ازدحام خط قرمز است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با اشاره به اینکه خط قرمز ما به لحاظ سلامتی مردم، ازدحام است، تاکید کرد: مراسمی مانند نخل که اقتضای آن تن به تن شدن عزاداران است در شهرستان‌های استان برگزار نخواهد شد همچنین هر نوع تجمع دسته‌ها با هم نیز مخل امور بهداشتی محسوب می‌شود در نتیجه ممنوع خواهد بود و هیئت‌های مذهبی می‌بایست در این زمینه بیشترین همراهی را داشته باشند.

عبدالهی درباره فضا سازی‌های شهری و خانگی نیز، توضیح داد: امیدواریم مجموعه هیئت‌ها و مساجد و هر کس در هر محله‌ای که حضور دارد محله خودش را نماد عزای سید الشهدا (ع) کند تا شهر با مردم حرف بزند تا اگر فردی از ترس از خانه خودش بیرون نمی‌آید دست کم در فضای عزای امام حسین (ع) قرار بگیرد.

کسی حق تعطیلی عزاداری ندارد

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان سمنان نیز درباره مراسم محرم، گفت: دستورالعمل‌های عزاداری ماه محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به تمام فرمانداری‌ها و مسئولان استان ابلاغ شده و امیدواریم که هیئت‌های مذهبی نیز کمافی السابق همراهی خوبی با این دستورالعمل‌ها داشته باشند.

حجت‌الاسلام حسین روحانی نژاد ادامه داد: هیچ کسی حق تعطیلی مراسم عزای اباعبدالله (ع) را ندارد مگر اینکه پروتکل‌ها در آن اجرا نشود و مواردی که اجرای آنها الزامی است نیز شامل برگزاری مراسم در مکان‌های مسقف با یک چهارم جمعیت و دست کم وجود شش متر ارتفاع سقف، برگزاری مراسم در فضاهای باز با یک سوم جمعیت و استفاده از ماسک و همچنین پذیرایی بیرون بر با رعایت مسائل بهداشتی و دوری از تجمع خواهد بود.

وی با بیان اینکه برگزاری ایستگاه‌های صلواتی به دلیل تجمعی که دارند مشکل‌زا است، اما موکب‌های سلامت و پخش کردن نوحه و… بلامانع خواهد بود، افزود: تبیین شعائر حسینی (ع) تاکید تبلیغات اسلامی است و هیچ هیئتی نباید تعطیل شود اما قطعاً می‌بایست پروتکل‌ها و فاصله گذاری رعایت شود از سوی دیگر آموزش و پرورش ابلاغ کرده که فضای باز مدارس در اختیار هیئت‌های عزاداری قرار خواهد گرفت.

استان سمنان حسینیه شد/ هیئت‌ها آماده برگزاری مراسم عزاداری محرم

هیئت‌ها همیشه همراه هستند

در آخرین واکنش‌ها به محدودیت‌های کرونایی همچنین حجت‌الاسلام عباس امینی امام جمعه شاهرود نیز با بیان اینکه بسیاری از انتقال کرونا از طریق عروسی‌ها، مسافرت‌ها به شمال، ییلاق‌ها و دورهمی و مهمانی‌ها بود، تاکید کرد: ما از دانشگاه علوم پزشکی هم خواسته‌ایم که بررسی صورت دهد تا مشخص شود چقدر هیئت‌های مذهبی در اشاعه کرونا مقصر بوده‌اند و چه میزان دیگر مسائل؛ با این حال بازهم تاکید داریم که سلامت مردم در اولویت قرار دارد و عزاداری‌ها می‌بایست به صورت کامل از شیوه نامه‌های بهداشتی پیروی کنند.

امینی با بیان اینکه مذهبی‌ها بیشترین میزان مراعات را داشتند و ما سال گذشته نیز در بازدیدهای مکرر از هیئت‌ها این امر را مشاهده کردیم اما بخش بسیار قلیلی نیز بودند که باید مسائل را بیشتر رعایت می‌کردند که امسال توصیه‌های لازم به صورت اکید بیان شده است، افزود: امیدواریم امسال نیز به خوبی مراسم محرم با رعایت تمام پروتکل‌ها برگزار شود.

مدت‌ها است که مراسم عزاداری تعطیل بوده آیا ویروس کرونا کاهش یافت؟ آیا جاده‌های شمال، تفرجگاه‌های جنگل ابر و شهمیرزاد و چشمه علی و سفره خانه‌ها و قلیان سراها، مراسم عروسی و عقد و جشن تولدها، دورهمی خانوادگی و مهمانی‌ها، پاساژهای و مغازه‌های لباس و پوشاک و… از شیوع ویروس کرونا و وضعیتی که امروز مردم در آن گرفتار هستند سهم ندارند و فقط هیئت‌های مذهبی که یکسال قبل مراسم محرم را برگزار کرده‌اند مقصر شرایط هستند؟

امکان استقرار در مدارس کمک بزرگی بود

محمد علی جعفری از هیئتی‌های با سابقه استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه امکان استقرار در مدارس کمک بزرگی بود، گفت: برخی هیئت‌ها یا بهتر بگوییم بیش از ۵۰ درصد هیئت‌های عزاداری دارای مکان‌های بسیار بزرگ که شش متر فقط بلندای سقف داشته باشد نبودند در نتیجه این موضوع به یک دغدغه بزرگ برای هیئت‌های عزاداری بدل شده بود که خوشبختانه ستاد محرم استان این موضوع را تا حد زیادی رفع کرد.

جعفری با بیان اینکه استقرار در حیاط مدارس توانست دغدغه بزرگ هیئت‌های عزاداری را رفع کند، بیان داشت: هیئت‌ها با استقرار در حیاط مدارس هم دغدغه نور و برق را نخواهند داشت و هم موضوع تجمع در خیابان، تزاحم برای خودروهای عبوری راه بندان و… را دیگر مشاهده نخواهیم کرد که این امر یک اقدام زیبا در سال جاری محسوب می‌شود که باید از بانیان آن به خصوص آموزش و پرورش قدردانی کرد.

وی با اشاره به اینکه هیئت‌های عزاداری امسال هم مانند سال قبل نسبت به رعایت پروتکل‌ها اقدام کرده‌اند، گفت: ۵۰ بسته دستکش پلاستیکی فقط توسط یک خیر برای هیئت ما خریداری شده که مدام از آنها استفاده شود. از سوی دیگر عزاداری در مدرسه خواهد بود و با فاصله گذاری اجتماعی، حتی مسیرها را با پارچه‌های مشکی کادر بندی نیز کرده‌ایم که عملاً مردم به سمت مکان‌های مورد نظر سوق داده شوند و قرار است که پذیرایی هم به صورت وکیوم شده و سلفون پیچ فقط به صورت بیرون بر باشد اما همه این اقدامات جز در سایه عنایت اباعبدالله (ع) معنایی نخواهد داشت لذا امیدواریم که با عنایت آن حضرت امسال هم محرم خوبی داشته باشیم.

استان سمنان حسینیه شد/ هیئت‌ها آماده برگزاری مراسم عزاداری محرم

دولت بهتر مدیریت می‌کرد الان محرم هم داشتیم

یکی دیگر از هیئتی‌های استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، شرایط کنونی را نتیجه سو مدیریت دولت دوازدهم دانست و گفت: اگر شرایط سفرهای نوروزی در ۱۴۰۰ از یک سو، ورودی و خروجی شهرها از سوی دیگر در کنار مقوله عملکرد وزارت بهداشت در زمینه واکسن مهیا تر می‌بود امروز محرم با شکوهی را در شرایط زرد و حتی آبی کرونایی شاهد بودیم.

سید صابر موسوی با بیان اینکه دولت اگر مدیریت بهتری می‌داشت دست کم دغدغه مردم برای محرم کاهش می‌یافت، بیان داشت: در همین حال هم عزاداری امام حسین (ع) خوشبختانه تعطیل بردار نیست و به کوری چشم کسانی که نمی‌خواستند محرم برگزار شود، امسال هیئت‌ها ترفندهای بهداشتی خاص خود را دارند و محرم با شکوهی را برگزار می‌کنند.

محسن دیگر هیئتی و دوست سید یاسر نیز با بیان اینکه امسال بیش از ۳۰ بند و تبصره از سوی امنای هیئت ما ابلاغ شده که برای تک تک آنها یک مسئول گذاشته‌ایم و در نهایت هر سه وظیفه را نیز یک نفر کنترل می‌کند در نهایت باز مجموع این عوامل توسط یک فرد دیگر مورد کنترل و نظارت قرار می‌گیرد در نتیجه به صورت سفت و سخت نسبت به مقوله بهداشتی و پروتکل‌های هیئت دقت نظر داریم برای مثال حتی آنقدر دقت نظر برای بهداشت مردم صورت گرفته که تعداد زیادی پنس (گیره فلزی) با دستکش لاتکس تهیه شده که وقتی قرار است به مردم ماسک داده شود دست افراد علی رغم دستکش، به ماسک‌ها اصابت نکند و این وسواس امسال در نشست‌های توجیهی با حضور هیئت‌ها همگی بیان شده‌اند.

توصیه‌های بهداشتی برای عزاداری محرم

«ما نسل به نسل در پناه تو هستیم» این شعاری است که سازمان تبلیغات اسلامی برای محرم سال جاری آن را مد نظر قرار داده است این شعار در کنار درون مایه خود یعنی توسل به اهل بیت (ع) برای رهایی از ویروس منحوس و آرزوی سلامتی برای عموم مردم، نیم نگاهی هم به شعار جمعیت دارد مقوله‌ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها به آن تاکید داشته‌اند اما این شعار توصیه ظریفی را نیز در درون خود دارد و آن هم تاکید بر سلامت است.

در توصیه‌هایی که دانشگاه‌های علوم پزشکی شاهرود و سمنان برای برگزاری عزاداری ماه محرم در کانال‌های ارتباطی خود قرار داده‌اند آمده است: برگزاری مراسم هیئت‌ها در فضای باز با یک سوم جمعیت و رعایت فاصله گذاری، برگزاری مراسم در فضای بسته با یک چهارم ظرفیت، زمین حداکثر دو ساعته برای برگزاری مراسم عزاداری، استفاده از وسایلی مانند سنج، طبل و… به شرط شخصی بودن و ضدعفونی کردن آنها به هنگام جابجایی و دسته روی به صورت محلی و با رعایت فاصله گذاری می‌بایست مدنظر قرار گیرد.

ضرورت فاصله گذاری اجتماعی برای افراد، ضرورت استفاده از ماسک به صورت مدام از ابتدا تا انتهای مراسم و توزیع اقلام بهداشتی مانند ماسک در موکب‌های سلامت و ورودی مساجد و هیئت‌ها از دیگر توصیه‌ها به هیئت‌های مذهبی است که البته خود همواره پیشگام مقابله با ویروس کرونا بوده‌اند. هیئت‌هایی که از بدو شیوع ویروس در ضدعفونی کردن شهرها به صورت کار جهادی، توزیع اقلام بهداشتی بین مردم، توزیع اقلام مورد نیاز ضروری خانوار و کمک به نیازمندان پیشگامی خود را نشان داده‌اند و یک بار دیگر قرار است در محرم ۱۴۰۰ با رعایت مسائل بهداشتی نشان دهند که بیهوده نیست نام هیئت‌های مذهبی همیشه بر تارک آسمان استان سمنان نقش بسته است.

کد خبر 5277052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha