۳۱ مرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۵۳

رئیس میراث فرهنگی اردستان:

خیابان‌سازی قلعه تاریخی اردستان را فتح کرد

خیابان‌سازی قلعه تاریخی اردستان را فتح کرد

اصفهان - رئیس میراث فرهنگی اردستان گفت: بسیاری از بافت‌ها و آثار تاریخی اردستان از بین رفته است که از این موارد می‌توان به از بین رفتن قلعه تاریخی اردستان در اثر احداث خیابان اشاره کرد.

مهدی مشهدی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: شهرستان اردستان به عنوان یک باغ‌شهر دارای محله‌های متفاوتی است و پنج محله قدیمی این شهرستان که از بافت قدیمی برخوردار بوده، در دل باغ‌های اهالی این شهرستان قرار گرفته است.

از بین رفتن قلعه تاریخی اردستان به دلیل احداث خیابان

وی افزود: در پی تغییرات عمرانی که در سال‌های گذشته در اردستان انجام شده، بسیاری از بافت‌ها و آثار تاریخی شهرستان از بین رفته است که از این موارد می‌توان به از بین رفتن قلعه تاریخی اردستان در اثر احداث خیابان و تعریض کوچه‌ها، اشاره کرد.

مشهدی با بیان اینکه اکنون در اردستان تک‌بناهای ارزشمندی باقی مانده که باید از آن‌ها نگه‌داری کرد، تصریح کرد: این‌که یک بنا یا بافت تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت می‌رسد نشان از اهمیت حفظ بافت‌های تاریخی و ملی دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی اردستان خاطرنشان کرد: حفاظت از بافت تاریخی فقط وظیفه میراث فرهنگی نیست بلکه تمام دستگاه‌ها متولی حفاظت از بناهای تاریخی هستند.

اکثر بافت‌های تاریخی شهرستان از بین رفته است

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اکثر بافت‌های تاریخی شهرستان از بین رفته است و تنها تک بناهایی در آن وجود دارد، تاکید کرد: بعضی از دستگاه‌ها از روی عدم آگاهی مردم را در مقابل میراث فرهنگی قرار می‌دهند و در راستای پیشبرد اهداف خود، گاهی بعضی از آثار تاریخی را از بین می‌برند.

مشهدی تصریح کرد: در دوره مدیریت شهردار قبلی اردستان، در راستای حفظ بافت‌های تاریخی، از هر پنج محله دارای بافت تاریخی شهرستان یک اثر شاخص جهت گرفتن اعتبارات مربوطه به تهران معرفی شدند.

بافت‌های تاریخی به حال خود را رها شده است

وی ادامه داد: حدود دو میلیارد اعتبار برای این طرح در نظر گرفته شده بود که بخشی از آنها صرف کف‌سازی و استحکام بخشی بافت‌ها و معابر شد اما متأسفانه با رفتن شهردار سابق، این طرح بدون هیچ رسیدگی به حال خود رها شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی اردستان اضافه کرد: در طی سه سال گذشته اعتباری بالغ بر بیش از دو میلیارد تومان از سوی میراث فرهنگی صرف آجر فرش شدن پشت بام، بندکشی‌ها، نماسازی و استحکام بخشی مسجد جامع اردستان شد.

کد خبر 5278264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha