۲۳ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۱۲

رئیس میراث فرهنگی دزفول:

مرمت بقعه ادریس نبی در دزفول آغاز شد

مرمت بقعه ادریس نبی در دزفول آغاز شد

دزفول - رئیس میراث فرهنگی دزفول از آغاز مرمت بقعه ادریس نبی خبر داد و گفت: ۴۳۰ میلیون ریال برای مرمت این بقعه اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی چناری پیش از ظهر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال‌های گذشته حفاظت از بقعه ادریس نبی را خادمی برعهده داشت که با درگذشت وی و خالی از سکنه شدن، قسمت‌هایی از این بقعه ریزش کرد.

وی با بیان اینکه متولی بقاع و اماکن مذهبی اداره اوقاف و امور خیریه است، افزود: در راستای حفاظت و صیانت از میراث تاریخی فرهنگی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نسبت به تأمین اعتباری بالغ بر ۴۳۰ میلیون ریال اقدام کرده است.

رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول معماری این بقعه را شبیه معماری دوره تیموری دانست و تصریح کرد: جنس مصالح این بقعه از نوع خشت و گل است که همین موضوع باعث شده در هر بارندگی دچار مشکل شود.

چناری با بیان اینکه آنچه امروز شاهد هستیم در دوره قاجار و پهلوی بازسازی شده ادامه داد: ساماندهی و مرمت بقعه ادریس نبی با همکاری یک شرکت پیمانکار و با نظارت کارشناس اداره میراث فرهنگی دزفول در حال انجام است.

وی عنوان کرد: در مرحله نخست عملیات اجرایی، برچیدن دیوار ۳۵ سانتی‌متری که پیرامون بقعه اجرا شده و موجب انباشت آوار ناشی از ریختن بنای قدیمی شده بود در دستورکار قرار گرفت.

رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول در خصوص مرحله دوم ساماندهی و مرمت بقعه ادریس نبی دزفول گفت: در این مرحله، برچیدن و پاکسازی بخش‌های غیرقابل نگهداری و تثبیت و نگهداشت بخش‌های قدیمی قابل نگهداری ضمن انجام مستندنگاری کامل و همچنین دسته‌بندی و تفکیک مصالح قابل استفاده در روند بازسازی بنا انجام می‌شود.

چناری بیان کرد: در راستای اختصاص اعتبارات تکمیلی از دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله اداره اوقاف و امور خیریه به عنوان متولی بقاع و اماکن مذهبی و همچنین خیران خواستاریم که در مرمت و احیای مکان‌های تاریخی شهرستان مشارکت داشته باشند.

به گزارش مهر، ادریس نبی نخستین کسی بود که جامه دوخت، قلم را برای نوشتن به کار بست و به دانش ستاره‌شناسی و حساب پرداخت؛ درباره وفات یا زنده بودن این پیامبر میان مفسران و علمای اسلامی اختلاف‌نظر وجود دارد؛ بقعه یا قدمگاه ادریس نبی در روستای فضیلی بخش چغامیش شهرستان دزفول واقع شده است.

کد خبر 5280726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha