۲۳ مرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۳۸

باغگلی مطرح کرد؛

تخصیص بسته تبعیض مثبت برای مناطق محروم تر

تخصیص بسته تبعیض مثبت برای مناطق محروم تر

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در نشستی در فضای مجازی به بیان دیدگاه های خود در حوزه های مختلف آموزش و پرورش پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست مجازی بررسی اولویت‌های آموزش و پرورش دولت سیزدهم با حضور حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در فضای مجازی برگزار شد. مدیریت این جلسه را سجاد صدیقی پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت به عهده داشت.

باغلگی گفت: خوشحالم از فعال بودن عزیزان فرهنگی در حوزه تعلیم و تربیت و خوشبختانه در حوزه تعلیم و تربیت همه دغدغه مند هستند. نیازمندیم در این فضای رفت و برگشتی اطلاعات دقیق باشد تا بتوانیم همیاری لازم را داشته باشیم.

در ابتدای این نشست مجازی سوالی مطرح شد در این باره که یکی از نکات جدی که امروز با آن مواجه هستیم عدالت آموزشی است. فارغ از اینکه کلی گویی سوال شد که چه ساز و کار مالی و سیاستگذاری را به عنوان ساز و کاری می‌دانید که موجب ناعدالتی شده است؟ اگر این ساز و کار ناعدالتی باید طی چه فرایندی اصلاح شود.

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در این باره بیان کرد: شاید یکی از پیچیده‌ترین موضوعات آموزش و پرورش خدمات دهندگان و خدمات گیرندگان به لحاظ آماری در این وزارتخانه است. این را باید پیش فرض طبیعی بگیریم. اگر درباره وزارتخانه دیگری صحبت کنیم که سرویس دهندگان و سرویس گیرندگان محدود بودند راحت تر می‌شد صحبت کرد.

وی بیان کرد: پس اولین چیزی که ما را محدود می‌کند گستردگی و تنوع فرهنگی و اقتضائات بومی است. نکته بعد این است که از منظر تربیتی ما قرار است بچه‌ها را برای زندگی و زیست مومنانه در دنیای معاصر آماده کنیم. این دنیای جدید آنقدر پیچیدگی پیدا کرده که خود این آمادگی پیدا کردن سخت شده است. بنابراین اگر بپذیریم آموزش و پرورش به صورت مظلومانه ای حجم زیادی کار را برای تربیت نسل به عهده گرفته است که واقعاً نباید این میزان حجم به دوشش باشد و دولت بپذیرد بخشی از این کارها باید توسط بخش‌های دیگری از دولت انجام شود و دستمان بازتر شود و بتوانیم خدمات مطلوب‌تری بدهیم.

وی گفت: زمانی این موضوع حل می‌شود که ما نیروی کار قوی و با انگیزه پای کار داشته باشیم. من به عنوان نماینده معلمان باید در درون دولت با بخش‌های مختلف بجنگم که امکاناتشان را بیاورند پای کار تعلیم و تربیت. معلمان در خط مقدم عملیات تعلیم و تربیت هستند و باید پشتیبانی لازم را برای اینکه بتوانند ماموریتشان را انجام بدهند.

باغگلی بیان کرد: امروز یک پزشک متخصص است و اگر بخواهد خدمتی در منطقه‌ای که امکانات کم است برود همه خدمات را آنجا می بریم و بعد پزشک را آنجا می‌فرستیم اما معلم را رها می‌کنیم و می‌گوییم برو و آموزش را جمع کن. عدالت آموزشی زمانی محقق می‌شود که اجزای آن در خدمت آموزش و پرورش و معلمان قرار بگیرند.

وی ادامه داد: بسته تبعیض مثبت برای معلمی که در زیست بوم سخت‌تری هست در همین مسیر مطرح شده است یعنی باید امکانات باکیفیت تری و راهکارهای جدید و خلاقانه ای پیدا کنیم. باید بودجه آموزش و پرورش منطقی و عادلانه هزینه شود. باید بودجه را به جای کار ستادی به سمت کارهای علمی و خلاقانه سوق دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که بودجه آموزش و پرورش چگونه قرار است توزیع شود؟ گفت: درباره ۱۳۰ هزار میلیارد تومان حرف می زنیم که مساله این است آن را چطور هزینه می‌کنیم. نوع هزینه کرد ما و اختصاص بودجه ما در عرصه‌های مختلف چقدر است. اگر بازنگری در بخش‌های مختلف اداری در تخصیص هزینه انجام دهیم می‌توانیم به نوآوری اختصاص دهیم. ما نیازمند یک تجزیه و تحلیلی هستیم و بعد بگوییم امکان نقل و انتقال برای بردن بودجه به سمت عدالت هست. در بودجه ریزی سال آینده ما این را مورد توجه قرار دهیم.

وی درباره کسری بودجه آموزش و پرورش تا پایان سال نیز بیان کرد: ما این روزها با دوستان وزارتخانه جلسات مختلفی داریم و این اعداد و ارقام در حال رد و بدل شدن است و به عنوان چالش درون وزارتخانه‌ای ببینیم و یک مساله کلان است که باید حل شود. الان عددها آنقدر نگران کننده نیست که شما می‌فرمایید.

باغگلی گفت: ما باید خیال مدرسه را از چند موضوع مثل تامین انرژی و تامین نگهداری و… راحت کنیم چون وظیفه دولت همین است. من یک شعار دارم و آن این است که سالهاست آموزش و پرورش ماموریت سنگین را با امکانات کم انجام می‌دهد. وقت آن رسیده است که ما بلند شویم و از دولت و دستگاه‌های فعال در جامعه بخواهیم برای ایجاد موقعیت مناسب برای تربیت نسل باید امکانات را بیاورند سر کار. ما باید مطالبه گر باشیم و من چنین سیاستی را پیش می‌گیرم تا بتوانم آنها را پای کار بیاورم.

وی تاکید کرد: کمک‌های مردمی خوب و واجب است ولی نباید تبدیل به یک رویه شود. ۸ درصد مدارس ما غیردولتی است نباید با این تفکر بشود ۱۴ درصد و بعد ۲۵ درصد و بعد ۵۰ درصد و بگوییم همین است.

وی گفت: در آینده پیش رو مخاطب ما از جریان خدمت گرفتن از مدرسه دولتی فاصله می‌گیرد یعنی احساس می‌کند خدمتی که دریافت می‌کند در جای دیگر با کیفیت بهتر قابل دریافت است. یکی از دلایل عدم پاسخگویی مدرسه دولتی به مخاطبش است. باید کاری کنیم مدرسه دولتی ما به مخاطبش پاسخگو باشد. اگر اعتباری در اختیار مخاطب قرار بگیرد به مدرسه می‌گوییم تو امکانات را از من دولت می گیری ولی به شرط اینکه از مخاطب خودت اعتبار گرفته باشی و در خصوص خدمت خودت پاسخگو باشی.

وی تاکید کرد: در بازنگری سند تحول و برنامه درس ملی باید به سمت اهداف پایه‌ای و ریشه‌ای برویم. دنبال ساز و کاری هستم که نظام تعلیم و تربیت به مردم پاسخگو باشد.

وی درباره خصوصی سازی در آموزش و پرورش نیز گفت: رویکرد دولت حاضر بحث عدالت است و بحث شفافیت و بنابراین ما در این موضوع با تعارض منافع برخورد می‌کنیم. نمی‌شود کسی در موقعیتی باشد که تصمیم گیری بکند که در میدان عمل درآمدی خودش تاثیر بگذارد.

وی با تاکید بر اینکه هدفش کیفیت بخشی به مدرسه دولتی است، گفت: مدرسه دولتی باید جایی باشد که والدین در حوزه کیفیت درخواست کنند. ما امروز ساز و کاری می‌خواهیم که تیمی که در مدرسه کار می‌کند به شکل فعالانه‌ای کار کند.

باغگلی تاکید کرد: با توجه به قانون اساسی ما موظف هستیم خدمات را رایگان به فرزندان این سرزمین تا سن ۱۸ سالگی بدهیم بنابراین بنده با خصوصی سازی آموزش مخالف هستم اما یک واقعیت بیرونی وجود دارد و آن فعالیت بخش غیردولتی است. ساز و کارهای مطلوب این است که بخش دولتی به شدت کیفیتش بالا برود.

وی درباره سرانه دانش آموزان نیز گفت: میزان هزینه سرانه در مدرسه دولتی به شکل معناداری پایین‌تر از مدارس غیردولتی است فرض غلطی است. حتی شاید به برخی مدارس غیردولتی از منظر عددی در برابری هستیم. چالش این است که در این سال‌ها مساله حل نشده این است که ساز و کاری که مدرسه دولتی بالا برود به خرج ندهیم. باید ساز و کار اجرایی برای بالا بردن کیفیت مدارس و ارزشیابی مدارس داشته باشیم آن‌وقت سرانه هم می‌تواند اصلاح شود. بنده جلوی رشد خصوصی سازی و توسعه مدارس غیردولتی را خواهم گرفت و رقیب جدید آنها تمام مدارس دولتی خواهند بود. اجرای طرح رتبه بندی کمک بسیار زیادی به کیفیت بخشی مدارس دولتی می‌کند.

کد خبر 5281099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha