۲۶ مرداد ۱۴۰۰، ۱۸:۵۵

استولتنبرگ:

افغانستان دچار فروپاشی سیاسی و نظامی سریع شد

افغانستان دچار فروپاشی سیاسی و نظامی سریع شد

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی امروز در کنفرانس خبری اعلام کرد: افغانستان دچار یک فروپاشی سیاسی و نظامی سریع شد که ما آن را پیش بینی نمی کردیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی‌بی‌سی، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز سه شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی پیرامون تحولات افغانستان اعلام کرد که این نهاد حضور دیپلماتیک خود در افغانستان را حفظ خواهد کرد.

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی از پرسنل و متحدان ناتو به ویژه نیروهای نظامی ترکیه، آمریکا و انگلیس برای تضمین حفاظت از فرودگاه کابل تشکر کرد.

ینس استولتنبرگ در ادامه گفت: فعالیت‌های فرودگاه کابل به مرور از سرگرفته می‌شود و متحدان ناتو هواپیماهای بیشتری را نیز به این فرودگاه اعزام خواهند کرد. تمرکز ما اکنون خروج امن متحدان از افغانستان است.

وی در ادامه از طالبان خواست تا گذرگاه‌های ورود به فرودگاه را باز نگه دارند.

دبیرکل ناتو در ادامه افزود: جابجایی قدرت باید مسالمت آمیز باشد و به سوی یک دولت فراگیر حرکت کند، بدون آنکه انتقام‌جویی انجام شود. دولت جدید باید به حقوق همه افغان‌ها احترام بگذارد و از انزوای افغانستان جلوگیری کند. ما با یک دوراهی بزرگ مواجه بودیم؛ یا افغانستان را تَرک کنیم یا بمانیم و در یک ماموریت ناتمام درگیر باشیم. قرار نبود ما تا ابد در افغانستان بمانیم.

استولتنبرگ اضافه کرد: این ناکامی و شکست رهبری سیاسی افغانستان به فاجعه‌ای انجامید که اکنون شاهدیم. آنچه در روزها ی اخیر دیدیم فروپاشی نظامی و سیاسی سریعی بود که پیش بینی نمی‌کردیم. بخشی از نیروهای امنیتی افغانستان شجاعانه جنگید؛ اما نتوانست از کشور حفاظت کنند. چرا که رهبری سیاسی نتوانست در برابر طالبان بایستد و به راه حل صلح آمیزی برسد.

این مقام ناتو در حالی که نخواست به شکست سازمان مذکور در افغانستان پس از ۲ دهه اشغالگری اذعان کند، مدعی شد: به رغم سرمایه گذاری ما طی ۲ دهه در افغانستان، فروپاشی بسیار غافلگیرکننده‌ای رخ داد. ما به افغانستان رفتیم تا مأوای تروریست‌ها برای حمله به ما نشود و طی دو دهه گذشته هیچ حمله تروریستی از داخل افغانستان به ناتو و کشورهای غربی تدارک دیده نشد.

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ادعا کرد: آنچه در افغانستان می‌گذرد یک فاجعه است! ناتو برای حقوق بشر و حقوق زنان تلاش خواهد کرد!

کد خبر 5283629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha