۲۹ مرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۴۳

جو بایدن:

روند خارج کردن آمریکایی ها از کابل ادامه دارد

روند خارج کردن آمریکایی ها از کابل ادامه دارد

رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه نمی دانند چه تعداد آمریکایی هنوز در افغانستان حضور دارند از ادامه روند خروج اتباع این کشور و افغان ها از کابل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، رئیس جمهور آمریکا در سخنانی گفت که خارج کردن آمریکایی‌ها و افغان‌ها از کابل ادامه دارد.

جو بایدن افزود: ما در این زمینه پیشرفت داشتیم و خارج کردن آمریکایی‌ها و افغان‌ها از کابل ادامه دارد. از زمان آغاز پروازهای هوایی در ۱۴ ماه جاری بیش از ۱۸ هزار نفر را از افغانستان خارج کردیم.

وی ادامه داد: ما ۲۰۴ نفر از کارکنان رسانه‌های آمریکایی را که در افغانستان فعالیت دارند از این کشور خارج کردیم. همچنان مشغول بررسی و تعیین تعداد آمریکایی‌ها که هم اکنون در افغانستان حضور دارند، هستیم.

بایدن در عین حال گفت که نمی‌تواند تاریخی را به عنوان تکمیل روند خروج وعده دهد اما تمام امکانات برای پایان دادن به این روند بکارگیری خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد: به ماموریت مبارزه با تروریسم در افغانستان از طریق هماهنگی با متحدان خود ادامه خواهیم داد.

بایدن افزود: ما در سطح بین المللی یکپارچه هستیم و به طالبان برای احترام به حقوق تمام مولفه‌های جامعه افغانستان فشار وار خواهیم کرد. متحدان ما در ناتو در کنار ما نقش عمده ای در افغانستان ایفا کردند و در حال حاضر به این نقش ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: با پایان یافتن روند خارج کردن آمریکایی‌ها عقب نشینی نیروهای خود را تکمیل خواهیم کرد و به این ترتیب به ۲۰ سال حضور در افغانستان خاتمه می‌دهیم. ادامه حضور ما در افغانستان پس از تحقق هدف خود در رهایی از القاعده و رهبر آن دیگر برای ما منفعتی ندارد.

بایدن گفت: ما در تماس دائم با طالبان هستیم و برای تضمین کانالی امن برای غیرنظامیان به سمت فرودگاه کابل تلاش می‌کنیم. هرگونه حمله به نیروهای ما یا مختل کردن روند خروج در فرودگاه کابل با واکنش سریع و قدرتمند مواجه خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا افزود: طالبان به دنبال به رسمیت شناخته شدن خود توسط جامعه بین الملل است و ما برای این کار شروط دشواری را بر اساس نحوه تعامل آنها با مردم تعیین خواهیم کرد. ما می‌دانیم در افغانستان چه خبر است و اولویت ما ممانعت از شکل گیری تشکیلات تروریستی البته بدون حضور نظامی بر روی زمین است.

بایدن با بیان اینکه در حال حاضر هیچ نشانه‌ای مبنی بر ممانعت طالبان از رسیدن اتباع آمریکا به فرودگاه کابل وجود ندارد، گفت: دایره حضور نیروهای خود را به خارج از فرودگاه گسترش نخواهیم داد تا مبادا در تله رویدادهای غیرمترقبه از سوی طرف‌هایی غیر از طالبان گیر نیفتیم. عدم حمله به نیروهای ما در افغانستان در پی توافقی بود که یک سال پیش منعقد کردیم.

رئیس جمهور همچنین ادعا کرد: ما هر راهی را که برای خروج از افغانستان انتخاب می‌کردیم نمی‌توانست مانع از اوضاع کنونی باشد. ما انتظار فروپاشی کامل ارتش افغانستان را که شمار آنها به ۳۰۰ هزار سرباز می‌رسد، نداشتیم.

کد خبر 5285250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha