۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۱۷

برنامه عملیاتی تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی منتشر شد

برنامه عملیاتی تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی منتشر شد

راهنمای برنامه عملیاتی مشترک دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال ۱۴۰۰ در حوزه تحقیقات و فناوری منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، راهنمای برنامه عملیاتی مشترک دانشگاه‌های علوم پزشکی در ۴۵ بخش مختلف در حوزه تحقیقات و فناوری به تشریح جزئیات انجام برنامه پرداخته است؛ هر بخش نیز شامل فعالیت‌ها، مقدمه، اقدامات لازم برای انجام این فعالیت‌ها و مستندات مورد نیاز برای بارگزاری در سامانه است.

در مواردی هم مانند «ارتقای کیفیت تحقیقات حوزه کووید-۱۹ و ساماندهی آنها و ارتقای فرهنگ تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد در این حوزه» راهنما به تشریح کامل فعالیت‌ها پرداخته و آن را به ۹ دسته تقسیم‌بندی کرده که هر یک نیز در نهایت مستندات مجزایی را باید در سامانه بارگزاری کنند و به این ترتیب با انتشار این راهنما از بروز هر گونه ابهام یا سوالی جلوگیری به عمل آمده است.

تجربه تدوین و پایش برنامه عملیاتی در ۵ سال گذشته نشان می‌دهد که برنامه عملیاتی، بستر مناسبی برای کنترل پیشرفت و اجرای تدابیر، راهکارها و اولویت‌های موردنظر مدیران ارشد ستاد وزارت بهداشت در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی نظام سلامت، می‌کوشد چشم‌انداز، سیاست‌ها، برنامه‌ها و اهداف کلان کشور در این عرصه را محقق کند.

در این راستا، به‌ویژه در سال‌های اخیر با مشارکت سیاست‌گذاران، مدیران و صاحب‌نظران این حوزه، اسناد سیاستی و راهبردی متعددی در سطوح مختلف نظام سلامت تدوین و از سوی مراجع ذی‌صلاح ابلاغ شده است که از جمله آنها می‌توان به سیاست‌های کلی نظام سلامت (ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری)، برنامه ششم توسعه و برنامه‌های مقام وزارت و سایر اسناد بالادستی اشاره کرد.

اما چشم‌اندازها، سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی کلان، در غیاب «برنامه عملیاتی» اثربخشی کافی را ندارند و چه بسا ابتر می‌مانند. از چشم‌انداز، سیاست‌ها و برنامه راهبردی انتظار می‌رود جهت‌گیری‌های کلان نظام سلامت در حوزه‌های کلیدی عملکرد آن را مشخص کند، اما برنامه‌ها و اقداماتی که تحقق راهبردها در گرو آنهاست، موضوع برنامه عملیاتی است که نمی‌توان اهمیت آن را کمتر از چشم‌انداز و راهبرد دانست.

کد خبر 5287247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha