ادهم ضرغام هنرمند نقاش و طراح و از داوران «سوگواره هنر عاشورایی» درباره هنر آئینی و توجه مخاطبان به این گونه آثار به خبرنگار مهر گفت: یکی از مهمترین علل استقبال و عدم استقبال مخاطبین از آثار هنری با موضوعات دینی و آئینی از جمله محرم، واقعه عاشورا و … در کنار تکنیک، تبلیغ و فعالیت نمایشگاهی، علل درونی و روحیات هنرمند نیز هست. این وجه از روحیات هنرمند بسیار حائز اهمیت است. همان طور که یک اثر از محتوا و فرم تشکیل شده هنرمند نیز در کنار فراگیری تکنیکها، باید بر درونیات خود کار کند. هنرمندی که تزکیه نفس داشته باشد و تلاش کند خود را از آلایشهای دنیایی پاک کند، قطعاً اثری را خلق خواهد کرد که تأثیری دو چندان بر مخاطب خواهد گذاشت.
وی بیان کرد: در گذشته هنرمندان درجه یک که آثارشان در تاریخ ماندگار شده است ارتباط تنگاتنگی با فضای معنوی از جمله مساجد داشتهاند، نقش آیات قرآن، احادیث، رخدادهای تاریخی و دینی که به ائمه (ع) اشاره دارد، همه و همه روح هنرمند را صیقل میداده و همین مساله خود مزید بر علت بود که مخاطب در کنار مشاهده تکنیک، با فضای متفاوت مواجه شود که منبع آن غیر زمینی و غیر مادی است. هرچند در دنیای امروز هم همین مساله وجود دارد، اما به دلیل کم رنگ شدن برخی توجهات نگاه هنرمند به خلق اثر بیشتر جنبه تکنیک دارد در حالی که به نظر من اگر یک نقاش، یک شاعر، یک طراح بخواهد برای حضرت اباعبدالله (ع) اثری خلق کند باید روزها و ماهها مطالعه کند، با خود خلوت کند و ذهن خود را با دور کردن از افکار فاسد و دنیایی برای تجسم و طراحی یک اثر معنوی آماده سازد.
این هنرمند نقاش با اشاره به نقش جشنوارهها در ارتقای کیفیت آثار هنری، گفت: ما در برگزاری جشنواره، فقط نباید به یک مراسم، تشریفات و مقطع خاص زمانی بسنده کنیم که در یک تاریخ آغاز شده و در یک زمان اختتامیه آن برگزار میشود، اصل جشنواره میتواند بسیار مفصل باشد به نحوی که در کنار هیأت داوران، تصمیم گیریها، سیاست گذاریها و انتخاب آثار برجسته و در نهایت معرفی و تقدیر از آنها، جلسات و نشستهایی نیز با حضور پیشکسوتان برگزار شود. همچنین باید بتوانیم هنرمندان قدیمی را که سالهای سال در عرصه هنر آئینی فعالیت کردهاند در خلال این جشنوارهها دعوت کنیم و فضایی فراهم شود که شور جوانی در کنار استاد کهنسالی که سالهای بسیار در پی خلق آثار ماندگار بوده دور یک میز جمع شوند، آثار و برکات بسیاری خواهد داشت.
وی تاکید کرد: یک اثر خوب فقط یک اثر با تکنیک قابل توجه نیست، چراکه امروزه ابزارهای نوین به کمک هنرمند آمده است، ابزارهایی که شاید تا ۱۰ سال پیش نیز وجود نداشت اما چیزی که در کنار ابزار، تکنیک، فن و … میتواند فضا را برای پیشرفت فضای هنر آئینی فراهم کند دقیقاً همین نشست و برخاست و همگرایی میان نسل گذشته و نسل امروز میتواند اتفاقات مبارکی را رقم بزند.
ضرغام با بیان اینکه متأسفانه به دلیل کرونا و برخی مشکلات تعداد جشنوارهها کمتر شده است، بیان کرد: برخی اتفاقات روز از جمله پدیده کرونا خود بر حجم برگزاری جشنوارهها و حضور فیزیکی هنرمندان تأثیر داشته است، شاید این مساله به نظر خیلی پررنگ نباشد اما اگر در سالهای گذشته کنکاشی داشته باشیم، متوجه میشویم که تعداد کثیری از جشنوارهها چه هنرمندان قابلی را معرفی کرد و استعدادهای بسیاری کشف شد، این کشف استعداد خود نتیجه تلاش هنرمندان و انگیزه دادن به جوانان است، اگر بتوانیم در شرایط جدید جشنوارهها را احیا کنیم، قطعاً هنرمندان برجسته معرفی میشوند و فضای هنری کشور به رونق قبل بازخواهد گشت.
وی تاکید کرد: جریان هنر در فضای بین المللی تاکید بر شخصیسازی و فردگرایی است در حالی که در هنر آئینی چه هنرمند و چه مخاطب بر موضوعی تاکید میکند که سالها آن را شنیده یا درباره آن خوانده است، مثلاً اگر درباره شهادت حضرت عباس (ع) اثری خلق میکنیم، موضوعی غریب و ناآشنا برای مخاطب نیست بلکه او با فضای فکری خود این واقعه را تجسم کرده و کاملاً با ساختار آن آشناست، چه زمانی میتواند ارتباطی قوی با اثر برقرار کند، زمانی که هنرمند با روح پاک خود قادر است موضوع را در نهایت لطافت و دقت عمل بر روی بوم پیاده سازی کند، همین مساله سبب میشود انسان نسبت به یک اثر مشتاق شده و به آن جذب شود.
داور «سوگواره هنر عاشورایی» در پایان گفت: هنر آئینی حرف دل میزند حرفی که مساله مشترک میان بسیاری از مخاطبین است و عیار کار آن زمانی مشخص میشود که انسان بتواند حرفی بازگو شده را با هنر خود به نوعی روایت کند که باز مخاطب را پای اثر میخکوب کند.
نظر شما