۱۷ شهریور ۱۴۰۰، ۲۱:۲۲

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان مطرح کرد؛

اختصاص ۴۵ درصد از سهمیه کودهای شیمیایی لرستان

اختصاص ۴۵ درصد از سهمیه کودهای شیمیایی لرستان

خرم‌آباد- رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: از مجموع ۹۳ هزار تن انواع کود شیمیایی سهمیه استان، ۴۵ درصد به استان وارد شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، اسفندیار حسنی مقدم امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به بازدید از طرح خشکه کاری برنج گفت: این طرح در محل مرکز جهاد کشاورزی کمالوند روستای «سراب پرده اصلی» در زمینی به مساحت دو هزار و ۵۰۰ متر مربع و رقم هاشمی به صورت مکانیزه در اردیبهشت ماه سال جاری کشت شده است و به روش تحت فشار بارانی آبیاری می‌شود.

وی تصریح کرد با توجه به کاهش چشمگیر نزولات جوی و بروز پدیده خشکسالی، به منظور مدیریت بحران خشکسالی و مصرف بهینه منابع آب کشاورزی و نیز حفظ معیشت اقتصادی بهره‌برداران، پروژه خشکه‌کاری برنج به صورت موفقیت‌آمیز اجرا شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از جمله اهداف این پروژه را کاهش آب مصرفی از ۲۱ هزار مترمکعب به ۹ هزار مترمکعب، مدیریت منابع آب و افزایش راندمان آبیاری، تغییر روش‌های سنتی کشاورزی، جایگزینی و توسعه روش‌های نوین آن، کاهش هزینه‌های کشاورز، کاهش هزینه تهیه بستر کاشت، حذف خرید نشاء، دستمزد کارگر نشاء کار، جایگزینی کنترل مکانیکی علف‌های هرز به جای کنترل شیمیایی آن‌ها و کاهش خسارت کرم ساقه‌خوار برنج برشمرد.

حسنی مقدم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع ارتقا بهره‌وری حداکثری از سامانه هوشمند توزیع کود و بذر گفت: در اکثر استان‌های کشور توزیع نهاده‌های کشاورزی به صورت حواله‌ای و یا سیستمی انجام می‌شود و این یکی از مهم‌ترین موضوعات و مشکلات مراکز جهاد کشاورزی بوده و باعث نگرانی بهره‌برداران شده است.

وی ادامه داد: در این راستا و برای جلوگیری از انحراف در توزیع نهاده‌ها در دو سال گذشته سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان اقدام به راه‌اندازی سامانه «ساتنال» یا سامانه توزیع نهاده‌ها در لرستان و ثبت اطلاعات کشاورزان و بهره برداران کرده؛ توزیع کود از طریق این سامانه انجام می‌گیرد و توانسته است بیش از ۹۰ درصد مشکلات توزیع کود در سنوات گذشته را کاهش دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: تجربه موفق توزیع کود به صورت سیستمی با استقبال خوب کشاورزان مواجه شده است.

حسنی مقدم گفت: سهمیه کود استان لرستان شامل کودهای اوره، پتاس و فسفات در مجموع ۹۳ هزار تن است که تاکنون ۴۵ درصد آن به استان حمل شده و مابقی به مرور در حال حمل است.

کد خبر 5300388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha