۱۰ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۳۲

گزارش مهر؛

مستاجران بیرجندی مستاصل شدند/ قراردادها بیشتر از سقف قانونی

مستاجران بیرجندی مستاصل شدند/ قراردادها بیشتر از سقف قانونی

بیرجند- افزایش افسار گسیخته قیمت اجاره بها در بیرجند آه مستاجران را بلند کرده و می گویند قانون تمدید خودکار قرار دادها و تعیین سقف افزایش قیمت در خراسان جنوبی اجرا نمی شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: تأمین مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه خانواده‌ها بوده که این روزها رنگ و لعاب بیشتری به خود گرفته است.

اگرچه بازار اجاره مسکن و خرید و فروش زمین و املاک از دو سال حبابی شده اما همزمان با شیوع ویروس کرونا رنگ دیگری به خود گرفت.

این روزها نه تنها یافتن مکانی برای اجاره به شدت دشوار شده بلکه بازار سودجویان و دلالان هم گرم شده است. افزایش سرسام‌آور قیمت اجاره بها و املاک در سال جاری نه تنها مستأجران را نگران کرده بلکه دغدغه‌ای بزرگ برای جوانان و تازه ازدواج‌ها شده است.

بر اساس گزارش‌های میدانی، در حالی که طی سال گذشته میزان مجاز اضافه اجاره بهای سالیانه از سوی ستاد ملی کرونا در کلان شهرها ۲۰ درصد، تهران ۲۵ درصد و دیگر شهرها ۱۵ درصد تعیین شد، نرخ رشد سالیانه اجاره در سال جاری قریب به ۴۰ درصد بوده است.

شهروندان معتقدند که برخی صاحب خانه‌ها نرخ اجاره را تا بیش از ۵۰ درصد بالا برده‌اند. از سویی دیگر دلالان هم برای بالا بردن قیمت‌های اجاره به سایت‌های اینترنتی اعم از دیوار رفته و با درج قیمت‌های نجومی تلاش دارند حباب کاذبی را در بازار ایجاد کنند.

از سویی دیگر شرط داشتن حداکثر یک فرزند برای مستأجران از سوی مالکان درد سر جدیدی بوده که بر مشکلات پیش رو اضافه کرده و نیازمند توجه است.

عدم توجه به قانون ستاد ملی کرونا

یکی از شهروندان در گفت و گو با مهر بیان کرد: متأسفانه در سال جاری قیمت اجاره بها به شدت افزایش یافته و هیچ نظارتی هم انجام نمی‌شود.

رضا گرگین با بیان اینکه مالکان به هیچ عنوان به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا توجه‌ای نمی‌کنند، افزود: مستأجران با این دیدگاه که ممکن است تذکر به مالکان در خصوص اجرای مصوبه دولت تنش ایجاد کند، با قیمت پیشنهادی صاحب خانه کنار می‌آیند.

وی اظهار کرد: سال گذشته یک میلیون تومان بابت اجاره بهای منزلی در خیابان نرجس پرداخت می‌کردم که امسال به دو میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

گرگین خواستار چاره اندیشی از سوی دولت شد و افزود: با شرایط پیش رو مستأجران به ویژه زوج‌های تازه ازدواج با مشکل مهمی رو به رو خواهند شد.

درد سر جدید مستأجران

یکی دیگر از شهروندان که دارای سه فرزند است، در گفت و گو با مهر بیان کرد: بیش از سه ماه برای پیدا کردن منزل اجاره‌ای از یک مشاور املاک به دیگری مراجعه داشتم.

حسین جاوید پور با بیان اینکه متأسفانه صاحب خانه به مستأجران فرزند دار خانه نمی‌دهند، گفت: یکی از شرایط اصلی مالکان، نداشتن فرزند یا حداکثر یک فرزند است.

وی با گلایه از شرایط پیش روی مسکن بیان کرد: حتماً باید عده زیادی از مردم بی خانمان بمانند و یا چادرنشین شوند تا دولت به فکر راه و چاره بیفتد؟

جاوید پور با اشاره به سایت اینترنتی دیوار بیان کرد: متأسفانه عدم نظارت بر این سایت و قیمت‌های فضایی و کذایی مالکان، باعث شده تا بسیاری از صاحب خانه‌ها حریص شوند.

وی به قانون تمدید خودکار قرار دادهای اجاره و تعیین سقف افزایش اجاره بها که از سوی مسئولان در رسانه‌ها اعلام می‌شود اشاره کرد و بیان داشت: این قانون در استان اصلاً اجرا نمی‌شود.

وی افزود: وقتی درخواست اجرای قانون را می‌کنیم مشاوران املاک می‌گویند صاحب خانه‌ها آن را قبول ندارند.

وی بیان کرد: از طرف دیگر صاحب خانه هم می‌گوید با توجه به تورم امکان ندارد که قانون را اجرا کند! و همواره می‌گویند کدام مسئولان منازل خود را با این نرخ‌هایی که قانون می‌کنند اجاره می‌دهد که ما آن را اجرا کنیم.

به گفته وی اگر قانون یا بخشنامه‌ای ضمانت اجرایی ندارد پس چرا آن را ابلاغ می‌کنند؟

جهش قیمت در اجاره مسکن

یک زوج جوان بیرجندی هم در گفت و گو با مهر بیان کرد: در شرایط پیش رو یافتن سرپناهی برای زندگی بسیار مشکل است.

مسلم احمدی ادامه داد: یک باب منزل ۷۰ متری در یکی از نقاط کور حاجی آباد را ۲۰ میلیون تومان ودیعه و ۶۰۰ هزار تومان اجاره نرخ گذاری می‌کنند که دور از انصاف است.

وی بیان کرد: بسیاری از جوانان به دلیل مشکلات اقتصادی به ویژه بالا بودن میزان اجاره بها از زندگی مشترک سر باز می‌زنند.

احمدی با بیان اینکه میزان اجاره بها در برخی مناطق نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است، گفت: مسکن و اجاره بها در محدوده جنوب شهر که از امکانات شهری و رفاهی بیشتری برخوردار است، به شدت افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر مالکان خواستار رهن با مبلغ بالا هستند، افزود: این در حالی است که میزان رهن و بدون اجاره بها، کمتر از ۱۰۰ میلیون نبوده که این در توان هیچ زوج و خانواده‌ای نیست.

مستاجران بیرجندی مستاصل شدند/ قراردادها بیشتر از سقف قانونی

دردسرهای گرفتن تسهیلات ودیعه مسکن

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی در گفت و گو با مهر بیان کرد: سال گذشته یک واحد ۸۰ متری در مجتمع هزار و ۵۰۰ واحدی بهزیستی با ۴۰۰ هزار تومان اجاره بها و مبلغی رهن اجاره کرده‌ام.

بیدختی با بیان اینکه در سال جاری ۷۵۰ هزار تومان برای تمدید نرخ گذاری کرده‌اند، گفت: متأسفانه قانون ستاد کرونا برای ۲۵ درصد افزایش نرخ اجاره‌ها رعایت نمی‌شود.

وی با اشاره به تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی دولت برای ودیعه مسکن بیان کرد: این تسهیلات پاسخگوی رشد قیمت اجاره بها نیست و می‌طلبد که افزایش یابد.

وی با بیان اینکه برای دریافت تسهیلات مسکن نیاز به اجاره نامه الکترونیکی است، تصریح کرد: برخی مشاوران املاک حاضر به انجام این کار نیستند و می‌گویند اگر انجام دهیم هم برای ما و هم صاحبخانه مالیات می‌آید.

جالب است که در رسانه‌ها اعلام می‌کنند افزایش ۳۰ یا ۴۰ درصدی قیمت اجاره را داشته‌ایم اما آنچه ما در میدان می‌بینیم افزایش بیش از ۱۰۰ درصد است بیدختی ادامه داد: در حال حاضر هیچ صاحب خانه‌ای به پرداخت تنها ۲۵ میلیون تومان ودیعه بسنده نمی‌کند و باید حداقل ۵۰۰ یا ۶۰۰ هزار تومان هم اجاره بها بپردازیم.

وی با بیان اینکه همچنین برخی مشاوران املاک به جای اجرای قانون حتی صاحباخانه ها را تحریک به افزایش قیمت‌های می‌کنند، عنوان کرد: برای اینکه سهم تنظیم اجارنامه جدید برای آنها بیشتر از تمدید آن است از صاحبخانه می‌خواهند که مستأجر را به بهانه‌های مختلف بیرون و فرد جدیدی که حاضر است میزان اجاره بالاتری پرداخت کند را بیاورند.

وی عنوان کرد: جالب است که در رسانه‌ها اعلام می‌کنند افزایش ۳۰ یا ۴۰ درصدی قیمت اجاره را داشته‌ایم اما آنچه ما در میدان می‌بینیم افزایش بیش از ۱۰۰ درصد است.

اراضی خالی آزادسازی شود

رئیس یک مشاور املاک در بیرجند هم در گفت و گو با مهر بیان کرد: در سال جاری قیمت اجاره بها و رهن رشد چشمگیری داشته است.

وی با بیان اینکه متأسفانه روند ساخت و ساز متوقف شده است، گفت: افزایش مصالح ساختمانی و کمبود زمین از جمله عوامل رشد قیمت مسکن است.

وی با اشاره به رشد ۳۰ تا ۳۵ درصدی نرخ اجاره بها بیان کرد: اگرچه ستاد ملی کرونا سقف ۲۵ درصد رشد اجاره بها را مجاز کرده اما مالکان به این میزان بسنده نداشته و دستمان را بسته‌اند.

وی با گلایه از نرخ گذاری مسکن و اجاره بها در سایت‌های اینترنتی بیان کرد: عده‌ای از افراد بدون کارشناسی املاک، مسکن را با نرخ‌هایی بالا برای اجاره یا فروش در نرم افزارهای اینتزنتی می‌گذارند.

وی افزود: این امر بازار مسکن را بیش از پیش متلاطم می‌کند که نیازمند توجه و بررسی از سوی متولیان است.

مستاجران بیرجندی مستاصل شدند/ قراردادها بیشتر از سقف قانونی

مستاجران گران زندگی می‌کنند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند چندی پیش در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه از ابتدای سال جاری شاهد رکود در بازار مسکن هستیم، گفت: برخی فروشندگان به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی، املاک خود را افزایش داده‌اند.

هرچند دولت اعلام کرده است که صاحبخانه ها نباید بیش از ۲۵ درصد قیمت اجاره بها را افزایش دهند اما متأسفانه حتی در املاکی که صاحبان آن خود دستگاه‌های دولتی هستند این مهم و قانون مراعات نمی‌شود پس چگونه از مردم انتظار دارند که این قاعده را مراعات کنند علیرضا اربابی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم در بازار مسکن بیان کرد: همچنین در سال جاری میزان اجاره بها ۲۰ تا ۳۰ درصد رشد داشته است.

بنا به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند، اجاره بهای املاک تجاری در بیرجند هم گاهاً تا ۴۰ درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: با توجه به تعداد زیاد مسکن و تراکم کم جمعیت در بیرجند، مستأجران در این شهر گران زندگی می‌کنند.

بازار مسکن همچنان در رکود است

اربابی در گفتگو با خبرنگار مهر هم اظهار کرد: قیمت اجاره‌بها و زمین و خانه نسبت به دو سه ماه قبل تغییری نکرده است.

وی با بیان اینکه همچنان بازار اجاره بها و خرید و فروش مسکن در رکود به سر می‌برد، بیان کرد: مردم دچار نوعی سردرگمی شده‌اند و حتی مشخص نیست که وضعیت اجاره بها در شش ماه دوم سال به چه صورت باشد و آیا برنامه‌های دولت چون ساخت یک میلیون مسکن خواهد توانست اندکی از مشکلات آنها در حوزه مسکن را کاهش دهد.

اربابی ادامه داد: هرچند دولت اعلام کرده است که صاحبخانه ها نباید بیش از ۲۵ درصد قیمت اجاره بها را افزایش دهند اما متأسفانه حتی در املاکی که صاحبان آن خود دستگاه‌های دولتی هستند این مهم و قانون مراعات نمی‌شود پس چگونه از مردم انتظار دارند که این قاعده را مراعات کنند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند افزود: در زمینه تسهیلات داده شده به مستأجران نیز تاکنون بیش از ۶۰۰ نفر در استان کد دریافت کردند.

در شرایطی که کرونا بیش از گذشته جولان می‌دهد و دست مردم به ویژه کارگران و قشر ضعیف را بسته است، شایسته نیست که عرصه را برای زندگی تنگ کرد. شاید حمایت دولت از مستأجران با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت کارساز باشد اما باید چاره‌ای اساسی جست و جو کرد تا هرساله شاهد رشد دوباره قیمت مسکن و اجاره بها نباشیم.

کد خبر 5309371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha