۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۴۲

گفتگوی مهر؛

آشنایی بیشتر با فعالیت‌های علمی و پژوهشی حوزه علمیه خواهران

آشنایی بیشتر با فعالیت‌های علمی و پژوهشی حوزه علمیه خواهران

ورامین- حوزه علمیه خواهران به عنوان مرکز فعالیت و علم آموزی و سربازی امام صادق (ع) در دوران کرونا فعالیت های علمی، پژوهشی و فرهنگی خود را نه تنها تعطیل نکرده، بلکه گسترش داده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: شنبه سوم مهرماه و با حضور حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در جمع دانش آموزان مدرسه «فولادفر» صالح آباد شهرری، عملاً سال تحصیلی به طور رسمی در مراکز علمی و آموزشی کشور آغاز شد.

حوزه‌های علمیه نیز از قاعده مستثنی نبودند و فعالیت‌های علمی این مراکز نیز هم‌زمان با مهر ماه آغاز شد، به این بهانه با «طاهره شاکری» مدیر حوزه علمیه خواهران کوثر ورامین به گفتگو نشستیم، تا بیش از پیش در مورد مرکز علمی تحت مدیریت وی، سوابق و نیز برنامه‌های آن برای سال تحصیلی پیش رو بدانیم که حاصل این گفتگو در ادامه می‌آید:

حوزه علمیه کوثر (س) از چه سالی شروع به کار کرد؟ در مورد چگونگی راه اندازی و عملکرد آن توضیح دهید.

حوزه علمیه خواهران کوثر ورامین در سال تحصیلی ۱۳۷۵ در مقطع دیپلم و با عنایات حضرت ولی عصر (عج الله) و تلاش آیت الله سید مرتضی محمودی امام جمعه ورامین تأسیس شد، در همان سال تأسیس این مرکز زیر نظر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران قرار گرفت و کار خود را رسماً آغاز کرد.

بانوانی که قصد طلبگی در حوزه‌های علمیه را دارند، باید چگونه وارد این مراکز شوند؟

فرد متقاضی پس از قبولی در آزمونی که هرساله به طور همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود، با انجام مصاحبه، تحقیق و گذراندن یک ترم به صورت آزمایشی، پس از احراز شرایط لازم طلبگی تحصیل خود را در حوزه علمیه آغاز می‌کند.

آشنایی بیشتر با فعالیت‌های علمی و پژوهشی حوزه علمیه خواهران

طلبه این مرکز بعد از پنج سال (۱۰ ترم) با تحصیل بدون پرداخت هزینه، مدرک سطح دو (اصل مدرک کارشناسی) را دریافت می‌کند، فارغ التحصیل این مرکز می‌تواند با همین مدرک دریافتی (سطح ۲) در دانشگاه، مقطع کارشناسی ارشد و یا در حوزه‌های علمیه در سطح ۳ ادامه تحصیل دهد.

تمامی کادر این مرکز اعم از معاونین، کاربر، کتابدار و… و همچنین اکثریت قریب به اتفاق اساتید این مرکز و حوزه‌های اطراف، سطح ۲ (کارشناسی) خود را از این مرکز دریافت کردند، تعدادی از فارغ التحصیلان در آموزش و پرورش، سپاه، جامعه القرآن، مهدهای قرآنی، بسیج، دانشگاه و کمیته امداد مشغول به کار شدند و یا با زدن دفتر وکالت به عنوان وکیل فعالیت می‌کنند.

تعدادی هم با ادامه تحصیل در حوزه یا دانشگاه نائل به دریافت مدرک کارشناسی ارشد و یا دکتری شدند و در مراکز علمی مشغول به خدمت هستند.

تاکنون چه تعداد طلبه در این مرکز علمی به تحصیل پرداختند؟

از سال ۱۳۷۵ تا کنون در این مرکز علمی حدود ۶۰۰ طلبه در مقطع دیپلم پذیرش شده و حدود ۳۱۰ طلبه نائل به دریافت مدرک سطح ۲( کارشناسی) شدند، برای سال تحصیلی (۱۴۰۱-۱۴۰۰) این مرکز آموزش ۹۰ طلبه را به عهده خواهد داشت.

مقطع آموزشی سطح ۲ دارای ۱۹۰ واحد درسی است که سه واحد درسی آن اختصاص به نوشتن پایان نامه یا تحقیق پایانی دارد.

از نظر امتیاز و رتبه‌بندی بین مدارس علمیه خواهران کشور این مکان از امتیاز خوبی برخوردار است. به عنوان مثال کسب رتبه اول کشوری طی سال‌های متوالی در دو دوره تحصیلی در رشته فلسفه و کلام از افتخارات این حوزه است، کسب رتبه الف استعدادهای برتر توسط یکی از اساتید این مرکز از دیگر افتخارات این مدرسه است‌.

آشنایی بیشتر با فعالیت‌های علمی و پژوهشی حوزه علمیه خواهران

آیا علاوه بر این آموزش‌ها فعالیت‌های علمی و پژوهشی دیگری نیز در برنامه کاری خود دارید؟

بله، تحقیق و پژوهش یکی از امور لاینفک حوزه‌های علمیه بوده در این راستا مقالات و پژوهش‌های مفید و سودمندی از جهات علوم قرآنی و اعتقادی از طرف این مدرسه ارائه شده که در همایش‌های کشوری و استانی شرکت داده شده و جوایزی به آن‌ها تعلق گرفته است.

شرکت در همایش علامه حلی که چند سالی است بین طلاب خواهر و برادر در مقطع عالی به صورت کشوری برگزار می‌شود و کسب رتبه توسط ۱۵ نفر از طلاب این مدرسه و برگزیده شدن چهار اثر و به دست آوردن رتبه چهار کشوری در دوازدهمین همایش علامه حلی در این همایش باعث افتخار این مرکز است.

ارسال ۸۵ اثر پژوهشی به همایش علامه حلی در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ حوزه علمیه کوثر را در بین مدارس استان تهران جز بیشترین ثبت آثار در همایش علامه حلی کرده است.

برگزاری فراخوان مقاله، برگزاری کارگاه مهارت‌های نویسندگی، داشتن بیش از ۱۰۰ پایان نامه برتر، برگزاری اردوهای داخلی و برون استانی که سهم قابل توجهی از این موارد را مدرسه علمیه کوثر داشته است.

ارتباطات پژوهشی و علمی برقرار شده فارغ‌التحصیلان، اساتید و پژوهش‌گران با مراکز و مؤسسات علمی و پژوهشی، زمینه شرکت این عزیزان در فراخوان مقاله، ارائه طرح‌های پژوهشی را فراهم کرده است. تألیف ۱۰ جلد کتاب توسط اساتید و طلاب در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ از دیگر افتخارات این مرکز است.

تعاملات پژوهشی با مراکز و مؤسسات علمی و پژوهشی همچون پژوهشکده امام خمینی (ره)، مؤسسه باقرالعلوم (ع) و دیگر مدارس علمیه خواهران، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در جهت مشاوره‌های پژوهشی به طلاب، افتتاح کتابخانه مجازی در ایام کرونا و قرار دادن کتاب‌ها و نرم افزارها در اختیار طلاب، ایجاد وبلاگ کانون پژوهشی در فضای مجازی، مشاوره پژوهشی به طلاب در فضای مجازی و ایجاد بستر در فضای مجازی جهت مهارت افزایی طلاب در زمینه‌ی تحقیق و پژوهش از کارهای این مرکز است.

آشنایی بیشتر با فعالیت‌های علمی و پژوهشی حوزه علمیه خواهران

انتشار جزوات و بروشورهای پژوهشی-فرهنگی به عنوان مثال موضوع مد و مدگرایی و همچنین برگزاری مسابقات مقاله نویسی در سطح استان مانند فرقه‌های نوظهور، فضیلت نماز شب، مقالات منتشر شده وسواس و راه‌های درمان آن می‌توان اشاره کرد.

در این مرکز از سال ۱۳۹۰ تاکنون هرساله همایش نشست علمی و کرسی آزاد اندیشی در موضوعات مختلف برگزار شده است، به عنوان مثال همایش فرقه‌های نوظهور، مادری در اسلام و مکاتب غربی، امام خمینی و تربیت اسلامی، قرآن و درمان روحی و روانی، عاشورا پژوهی و......... و نشست‌های علمی-پژوهشی برگزار شده با موضوعات نهج‌البلاغه و ارزش‌های فرهنگی، حجاب و عفاف، واقعیت حجاب در اندیشه اسلامی ….و برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در طول سال‌های تحصیلی از دستاوردهای دیگر پژوهشی است. قابل ذکر است برگزاری این همایش‌ها، نشست‌های علمی و کرسی آزاد اندیشی در دو سال اخیر با وجود محدودیت‌های کرونا در فضای اسکای روم برگزار شده است.‌

در مورد فعالیت‌های فرهنگی حوزه علمیه نیز توضیح دهید.

مسابقات قرآنی در هر سال در رشته‌های قرائت، حفظ، مفاهیم، تفسیر و حفظ موضوعی و ارسال مقالات به صورت منظم و منسجم در سطح حوزه‌های علمیه سراسر کشور برگزار می‌شود و حوزه علمیه کوثر از این رهگذر بی‌نصیب نمانده و هرساله تعدادی از طلاب به مرحله استانی و بعضاً به مرحله کشوری رسیده و کسب رتبه دوم مسابقات حفظ کشوری در سال‌های گذشته را می‌توان نمونه‌ای بارز برای آن مثال زد. کسب مقام برتر در دوره مسابقات قرآنی از موفقیت‌های حوزه می‌توان نام برد.

برگزاری مسابقات کتابخوانی سیر مطالعاتی که بعضاً در سال‌های اخیر شاهد موفقیت طلاب مدرسه علمیه کوثر در سطح منطقه و استان بودیم.

برگزاری جلسات اخلاق و تهذیب به صورت هفتگی با بهره‌مندی از اساتید صاحب نام و مجرب از حوزه علمیه قم در این عرصه جهت ارتقا مسائل اخلاقی فرهنگی طلاب و برگزاری نشست‌ها، گردهمایی سیاسی در مناسبت‌های خاص و استفاده از تحلیل‌گران برجسته و مورد اعتماد جهت بالا بردن بینش و تحلیل سیاسی طلاب، برپایی نمایشگاه‌هایی جهت یادآوری مسائل ارزشی و گرانمایه، بطور نمونه با موضوع: هفته دفاع مقدس- گرامیداشت هفته بسیج- یادواره شهدای روحانی و … برپایی مراسم عزاداری‌ها در ماه‌های محرم، صفر و ایام فاطمیه همچنین برگزاری جشن‌ها و اعیاد، سازماندهی آموزش و ارتقاء‌توان تبلیغی مبلغین حوزه علمیه کوثر و سطح‌بندی آن‌ها جهت اعزام به محافل، مجامع عمومی، مؤسسات، مدارس و آموزشگاه‌ها بنا به درخواست آن‌ها، تشکیل پایگاه بسیج طلاب و ساماندهی بسیجیان همسو با فرامین مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از دیگر فعالیت‌های انجام شده این مرکز می‌باشد.کسب رتبه اول در وبلاگ نویسی و رتبه زیر ده سایت مدرسه و انتشار فصلنامه کوثر هدایت با موضوعات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی از حدود ۶ سال پیش تا کنون که در دو سال اخیر فصلنامه الکترونیکی تهیه می‌شود جز افتخارات مدرسه علمیه کوثر ورامین است.

تبلیغ چهره به چهره در ایام انتخابات و اعزام مبلغ به پایگاه‌ها و محافل عمومی برای روشنگری در عرصه انتخابات و یا موضوعات دیگر، اعزام مبلغ در غالب طرح رضوان و طرح امین در مدارس بنا بر تعامل صورت گرفته بین آموزش و پرورش و حوزه علمیه، تأسیس کانون دانش آموختگان برای بالا بردن توان تبلیغی و مهارتی طلاب فارغ التحصیل در عرصه‌های مختلف، ساخت کلیپ و پوستر در مناسبت‌های مختلف مثل شهادت حاج قاسم سلیمانی، هفته عفاف و حجاب، پذیرش حوزه علمیه و. … در اختیار قرار دادن مباحث مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و برنامه‌های حوزه علمیه از طریق سایت و کانال حوزه علمیه، برگزاری مسابقاتی مثل کتابخوانی، عکاسی، نقاشی در مناسبت‌های مختلف، برگزاری برنامه‌هایی مثل سخنرانی، مداحی و مولودی خوانی در مناسبت‌های ملی مذهبی که در ایام کرونا در فضای اسکای روم انجام می‌گرفت، تهیه بسته‌های معیشتی و کمک‌های نقدی به طلاب نیازمند و مددجویان کمیته امداد، و… راه اندازی مرکز پاسخ گویی به سوالات شرعی، اعتقادی و مشاوره خانوادگی توسط اساتید مجرب، تهیه و پخش بیش از یک هزار پرس غذا در غالب اطعام مومنانه در روز شهادت حضرت علی و عید غدیر در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹، از دیگرفعالیت های این مرکز است.

آشنایی بیشتر با فعالیت‌های علمی و پژوهشی حوزه علمیه خواهران

فعالیت مدرسه علمیه در ایام کرونا برای مقابله با این ویروس منحوس چگونه است؟

تشکیل اولین کار گروه تغسیل بانوان کرونایی در شهرستان ورامین از بین اساتید و طلاب این مرکز، اعزام طلاب برای آموزش تغسیل به بهشت زهرا و حسین رضا، رفتن به منزل بیماران کرونایی و سالمندان تنها برای انجام کارهای روزمره آنان از قبیل پخت غذا، نظافت منزل، خرید مایحتاج روزانه آنان و غیره،، تهیه و دوخت ماسک توسط طلاب مدرسه علمیه کوثر برای رفع نیاز کادر درمانی و مردم عزیز به‌صورت رایگان، تهیه و توزیع ارزاق در طرح کمک مومنانه بین طلاب نیازمند موارد دیگری از فعالیت‌های این مرکز است.

کد خبر 5313502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha