۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۴۶

رئیس مؤسسه امام هادی (ع) مطرح کرد؛

زیارت اربعین؛ مبین جایگاه امام حسین (ع) در نزد خداوند متعال

زیارت اربعین؛ مبین جایگاه امام حسین (ع) در نزد خداوند متعال

زیارت اربعین، آثار فوق العاده مثبتی چون آموزش توحید، نبوّت، امامت، انسان سازی، جامعه سازی، توجه به معاد، تولّی و تبرّی هم برای افراد و هم برای جامعه اسلامی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین سید هادی رفیعی پور، رئیس مؤسسه تحقیقاتی امام هادی علیه السلام، با اشاره به آیه شریفه «وَ وَاعَدْنَا مُوسَی ثَلَاثِینَ لَیْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَه»، اربعین را مسئله‌ای دانست که ریشه در قرآن کریم و ادیان گذشته دارد و گفت: در اهمیت اربعینِ امام حسین علیه السلام، همین بس که وجود شریف امام صادق علیه السلام برای این روز، زیارت نامۀ مخصوصی دارند.

این استاد محقق، اجتماع میلیونی اربعین را حرکتی مثبت در جهت اتحاد مسلمانان و شیعیان جهان بیان و عنوان کرد: زیارت اربعین، آثار فوق العاده مثبتی هم برای افراد و هم برای جامعه اسلامی دارد. وقتی که مؤمنین در روز اربعین در کربلا حاضر می‌شوند و مضامینی مثل: توحید، نبوّت، امامت، انسان سازی، جامعه سازی، توجه به معاد، تولّی، تبرّی و …، را در زیارت اربعین تکرار می‌کنند، این خود یک آموزش بزرگ دینی است که در اجتماع میلیونی اربعین، به آن پرداخته می‌شود.

وی با اشاره به قدمت حرکت پیاده روی اربعین که از قدیم الایام بین علما و عموم شیعیان مرسوم بوده است، شکوه و عظمت اجتماع جهانی اربعین در سال‌های اخیر را از برکات نظام جمهوری اسلامی ایران و بی نظیر در دنیا دانست و اظهار داشت: این اجتماع میلیونی اربعین، ضمن شکست بسیاری از توطئه‌های دشمنان، زمینه را برای توجه مردم دنیا فراهم می‌کند که این، چه حادثه و اتفاقی بوده که هزاران هزار نفر ازمردم، این گونه برایش حرکت و تلاش می‌کنند.

اربعین؛ محور اتحاد موحدان عالم

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی پور، زیارت اربعین را یکی از عوامل مهم در همبستگی موحدان عالم معرفی کرد و ادامه داد: نه تنها شیعه، بلکه بزرگان ادیان و مذاهب دیگر هم - خصوصاً در اربعین- به زیارت امام حسین علیه السلام می‌روند و این موضوع، در اتحاد بین الادیانی بسیار اثر مثبت دارد.

رئیس مؤسسه امام هادی علیه السلام با بیان اینکه امروز حرکت اربعین، شیعه و سنی را با هم در مقابل دشمن واحد، متحد کرده گفت: پس از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله تا کنون، همیشه اختلافات فقهی و سلیقه‌ها، بین گروه‌های مسلمین وجود داشته اما همه می‌بینند که ما و برادران اهل سنت، در تعدادی از مسائل کلیدی و ریشه‌ای، صد در صد اتفاق نظر داریم. مسائلی چون: نماز به طرف قبله، احترام نسبت به کعبه، قرآن مجید، حبّ رسول الله و اهل بیت علیهم السلام و … نقاط مشترک بین ما و اهل سنت و از مسائل اجماعی مسلمین است و نشان دهنده محبّت مسلمین نسبت به حضرت سید الشهدا علیه السلام و پیام برائتی برای دشمنان اهل بیت علیهم السلام است.

ضرورت رعایت قانون در پیاده روی اربعین

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی پور با اشاره به پایبند نبودن برخی به قوانین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق خصوصاً در ایام اربعین، قانون مندی و احترام به ضوابط اجتماعی را برای هر مسلمانی لازم دانست و تصریح کرد: اگر این ضوابط اجرا نشود، طبیعی است که هرج و مرج بوجود می‌آید و در این شرایط کرونایی، ممکن است که مسائل سلامت و جانِ نه یک انسان، بلکه انسان‌هایی به خطر بیفتد؛ لذا در کنار لزوم بزرگداشت اربعین، حفظ ضوابط و دستورهای دولت ایران و عراق هم لازم است.

سرپرست نویسندگان موسوعه زیارات المعصومین علیهم السلام، با بیان اینکه در بین ائمه معصومین علیهم السلام، تنها امامی که برای اربعینِ شهادت ایشان، زیارتی از امام معصوم علیه السلام وارد شده، امام حسین علیه السلام است گفت: زیارت اربعین امام حسین علیه السلام، حاوی نکات بسیار ارزشمندی است که برخی از آنها، از ناب‌ترین معارف شیعه به شمار می‌رود.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی پور در ادامه، با اشاره به روایت سید بن طاووس در اقبال الاعمال از صفوان بن مهران که می‌گوید امام صادق علیه السلام به من فرمود: در روز اربعین هنگامی که آفتاب بلند شد (قبل از ظهر)، امام حسین علیه السلام را با الفاظی که به تو آموزش می‌دهم، زیارت کن، به بیان نکاتی از زیارت اربعین پرداخت.

زیارت اربعین؛ مبین جایگاه امام حسین (ع) در نزد خداوند متعال

وی بیان داشت: زیارت اربعین با عبارت السَّلامُ عَلَی وَلِیِّ اللَّهِ وَ حَبِیبِهِ شروع می‌شود که این به معنی این است که زیارت، با سلام شروع می‌شود. در عبارت بعدی امام حسین علیه السلام به عنوان ولی خدا و حبیب خدا معرفی می‌شود و می‌فرماید: السَّلامُ عَلَی خَلِیلِ الله وَ نَجِیبِهِ یعنی حسین بن علی علیه السلام نیز همچون ابراهیم، خلیل و دوست خداست. در سومین عبارت، به صفیّ و برگزیدۀ خداوند، اینگونه سلام گفته می‌شود: السَّلامُ عَلَی صَفِیِّ اللَّهِ وَ ابْنِ صَفِیِّهِ، همانگونه که ما در زیارت نامه حضرت معصومه علیهاالسلام، آدم ابوالبشر را برگزیده خدا می‌خوانیم، در زیارت اربعین هم سیدالشهدا علیه السلام را انتخاب شدۀ الهی و فرزندِ برگزیدگانِ الهی می‌دانیم و می‌خوانیم.

رئیس مؤسسه امام هادی علیه السلام با اشاره به عبارات چهارم و پنجم زیارت اربعین که می‌فرماید: السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ السَّلامُ عَلَی أَسِیرِ الْکُرُبَاتِ وَ قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ، گفت: چهارمین سلام به حضرت، با نام و دو صفت ممتاز و دلخراش، همراه است؛ سلام بر حسین که هم مورد ظلم و ستم قرار گرفت و هم شهید شد و هم در سختی‌ها اسیر شد و اشک‌ها بر او جاری شد.

وی گفت: پس از این پنج قطعه، زائر به خدا توجه می‌کند و با بیان عباراتی دقیق، اعتقادات خود را در باب امام شناسی و اینکه سیدالشهدا علیه السلام ولی خدا و فرزند ولی خداست، ابراز می‌کند و می‌گوید: اللَّهُمَّ إِنِّی أَشْهَدُ أَنَّهُ وَلِیُّکَ وَ ابْنُ وَلِیِّکَ وَ صَفِیُّکَ وَ ابْنُ صَفِیِّکَ. سپس زائر، امام حسین علیه السلام را با یازده ویژگی خطاب می‌کند و می‌گوید: أَکْرَمْتَهُ بِالشَّهَادَةِ وَ حَبَوْتَهُ بِالسَّعَادَةِ وَ اجْتَبَیْتَهُ بِطِیبِ الْوِلادَةِ وجَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السَّادَةِ وَ قَائِداً مِنَ الْقَادَةِ وَ ذَائِداً مِنَ الذَّادَةِ وَ أَعْطَیْتَهُ مَوَارِیثَ الْأَنْبِیَاءِ وَ جَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلَی خَلْقِکَ مِنَ الْأَوْصِیَاءِ فَأَعْذَرَ فِی الدُّعَاءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ یعنی امامی را زیارت می‌کنم که فضایلی چون: شهادت، سعادت، برگزیده بودن در ولادت، سیادت و آقایی، پیشوایی، دربردارنده مواریث انبیا، حجت خدا بر مخلوقات، دعوت کننده مردم به حق، نصیحت کننده‌ای دلسوز، بخشندۀ روح وخونِ قلب در راه خدا به جهت نجات انسان‌های جاهل از حیرت وگمراهی را دارد.

آتش دوزخ بر چه کسانی واجب است؟

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی پور در ادامه، به فرازهای بعدی زیارت اربعین اشاره کرد و گفت: در متن زیارت، پس از بیان اوصاف سیدالشهدا علیه السلام، به ویژگی‌های دشمنان امام حسین علیه السلام می‌پردازد و می‌فرماید: وَقَدْ تَوَازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا وَبَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنی وَشَرَی آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْکَسِ وَتَغَطْرَسَ وَتَرَدَّی فِی هَوَاهُ وَأَسْخَطَکَ وَأَسْخَطَ نَبِیَّکَ وَأَطَاعَ مِنْ عِبادِک َ أَهْلَ الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ الْمُسْتَوْجِبِینَ النَّارَ یعنی مخالفین این امام و انسان صالح و کامل، افرادی بودند که دارای ویژگی‌هایی چون: فروختن آخرت به دنیا، خریداری دنیا به یک ثمن پایین، غوطه ور شدن در هوای نفس، به سخط آوردن خدا و رسول خدا، اطاعت اهل شقاق و نفاق، کوله بار گناه زیاد، با کسانی همراهی کردند که کوله بارگناهشان را زیاد می‌کنند، آتش بر همه اینها واجب است.

رئیس مؤسسه امام هادی علیه السلام در خصوص وجود الفاظ و تعابیر «لعن» در زیارت نامه‌ها و همینطور زیارت اربعین گفت: واقعیت این است که بعضی از فرق اسلامی، نسبت به لعن و نفرین بسیار حساسیت نشان می‌دهند؛ ولی باید گفت که لعن در قرآن کریم هم، متعدد استفاده شده است. خداوند متعال، ظالمین را بارها مورد لعن خود قرار داده است. در ادعیه و زیارات هم زیاد از واژه «لعن» استفاده شده مثل جایی که می‌فرماید: اللّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبِیلاً وَعَذِّبْهُمْ عَذاباً أَلِیماً. خدایا! قاتلین امام حسین علیه السلام را لعنت کن، لعنی زیاد و دائم و آنها را از رحمتت دور کن و
آنها را دچار عذابی الیم و دامنه دار بفرما!

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی در بخش پایانی سخنان خود گفت: ان شاء الله سعی کنیم در روز اربعین این زیارت را با توجه به معانی آن بخوانیم و بُعد مکان و فاصله ما را از فیض این زیارت محروم نکند و از برکات آن بهره ببریم

کد خبر 5314416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha