۷ مهر ۱۴۰۰، ۹:۴۴

مدیرکل بهزیستی قم تاکید کرد؛

لزوم گسترش زبان اشاره در بین مردم و باور توانمندی‌های ناشنوایان

لزوم گسترش زبان اشاره در بین مردم و باور توانمندی‌های ناشنوایان

قم- مدیر کل بهزیستی استان قم در آستانه روز جهانی ناشنوایان، گسترش زبان اشاره و باور توانمندیهای بی نظیر جامعه پرشور ناشنوایان را بزرگترین خواسته این قشر از معلولین بیان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی پهلوانی ستوده صبح چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه شعار امسال هفته ناشنوایان تجلیل از جامعه پرشور ناشنوایان و گسترش زبان اشاره تعیین شده است، گفت: ۴ هزار و ۴۴۹ ناشنوا و کم شنوا در استان قم وجود دارد و برای آنها تشکیل پرونده شده است که از این تعداد حدود ۲ هزار و ۵۷۶ نفر مرد و یک هزار و ۸۷۳ تفر زن می‌باشند.

مدیر کل بهزیستی استان قم با اشاره به اینکه آسیب شنوایی، معلولیتی پنهان و شایع‌ترین نقص مادرزادی است، افزود: میزان شیوع آسیب شنوایی در زمان تولد بیش از دو برابر مجموع دیگر اختلالات قابل ارزیابی در نوزادان است و ۲ تا ۴ در هزار موالید دچار کم شنوایی شدید تا عمیق می‌باشند.

وی با تاکید بر اینکه امروزه سازمان بهزیستی با اولویت قرار دادن برنامه‌هایی همچون غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان، تشخیص به هنگام و ارجاع به موقع، توانبخشی گفتاری و شنیداری در مراکز خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی، ارائه تجهیزات توانبخشی مثل سمعک، ارائه کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی، تعمیر و تعویض قطعات پروتز کاشت، ارائه خدمات توانبخشی بعد از کاشت حلزون شنوایی، آموزش و مشاوره خانواده و آماده سازی کودک برای ورود به مهدکودک و مدرسه، یاریگر متخصص و متعهد کودکان دارای آسیب شنوایی و خانواده ایشان است، ادامه داد: لذا در طرح غربالگری شنوایی نوزادان در استان قم در سال گذشته حدود ۱۶ هزار و ۶۹۴ نفر و در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ حدود ۹ هزار و ۶۰۰ نوزاد غربالگری شنوایی شده‌اند.

پهلوانی با بیان اینکه ۲۵ درصد دلیل ناشنوایی ناشناخته، ۵۰ درصد علت ژنتیکی و ۲۵ درصد سایر موارد مانند زردی، بیماری‌های مادر در حین بارداری و مسائل هنگام زایمان و… علت شناسی بروز ناشنوایی در افراد را تعیین کرده، گفت: طبق مطالعات متعدد سال‌های گذشته در صورتی که کودک دارای افت شنوایی پیش از ۳ ماهگی تشخیص داده شود و قبل از سن شش ماهگی از وسیله تقویت کننده صوتی و برنامه‌های توانبخشی مناسب بهره مند گردد، می‌تواند به مهارت‌های گفتاری و زبان قابل مقایسه با کودکان طبیعی دست یابد.

وی با اشاره به تجویز وسیله کمک شنوایی مناسب نظیر سمعک، تربیت شنوایی، گفتار درمانی و کاشت حلزون برای ناشنوایان افزود: در سال ۹۹ تعداد ۱۵ مورد کاشت حلزون برای کودکان ناشنوا داشتیم و علاوه بر تأمین ۳۱۹ مورد سمعک برای ناشنوایان و تهیه و توزیع باطری سمعک در حد توان در خدمت ناشنوایان استان بوده‌ایم.

گفتنی است ۵۶۰ دانش آموز ناشنوا و کم شنوا و ۴۵ دانشجو در استان قم از خدمات بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی برخوردار هستند.

کد خبر 5315961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha