۱۰ مهر ۱۴۰۰، ۹:۴۴

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

طوفان حاره ای «شاهین» متمایل به سواحل ایران است

طوفان حاره ای «شاهین» متمایل به سواحل ایران است

زاهدان - معاون هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه حرکت چرخند حاره ای شاهین متمایل به سواحل جنوب استان است، گفت: در شبانه روز گذشته ۴۰ میلی متر بارش در بندر «بریس» به تبت رسیده است.

دوست محمد کلیم در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در حال حاضر چرخند حاره ای در نزدیک ترین فاصله به سواحل استان از زمان تشکیل تا کنون قرار گرفته است که حدود ۱۲۰ کیلومتر با بندرگواتر چابهار و کمتر از ۲۰۰ کیلومتر با بندر چابهار فاصله دارد.

وی افزود: از دیروز تا کنون زبانه‌های طوفان وارد استان شده و در حال توسعه است که ضمن وزش بادهای شدید و گردوخاک، موجب وقوع بارش در حدود ۲۰ ایستگاه هواشناسی و بارانسنجی استان شده است.

معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: تا کنون بیشینه بارش‌ها با مقدار ۴۴ میلیمتر از بندر «بریس» گزارش شده است. پس از آن از ایستگاه‌های «بل ریمدان» و «نگور» در جنوب استان ۲۶.۵، «باهوکلات» دشتیاری ۱۸، «کمبل سلیمان» چابهار ۱۳ و شهر چابهار ۱۱ میلی متر گزارش شده است.

وی گفت: داده‌های سینوپتیکی ایستگاه‌های جنوب شرق پاکستان در نزدیکی مرز ایران نیز نشان می‌دهد که در شبانه روز گذشته از «گوادر» ۹۲ و «پاسنی» ۵۰ میلی متر باران گزارش شده است که این بارش‌ها ظرف چند ساعت دریافت شده است.

کلیم بیان کرد: وزش باد شدید و گردوخاک مخاطره دیگر متأثر از چرخند حاره ای شاهین است که سواحل جنوب شرق استان را در نوردید. داده‌های سینوپتیکی ایستگاه‌های جنوب غرب پاکستان نشان می‌دهد که وزش باد شدید و گردوخاک شعاع دید افقی در ایستگاه‌های «پاسنی» و «گوادر» را به ۳۰۰ تا ۵۰۰ متر کاهش داده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر چرخند حاره ای در محدوده ۲۴ درجه عرض شمالی و ۶۲ درجه عرض شرقی قرار دارد و با سرعت جابجایی ۱۵ کیلومتر بر ساعت در حال حرکت به سوی دریای عمان است.

کد خبر 5317871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha