۲۸ مهر ۱۴۰۰، ۱۲:۴۴

با پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنعت مخابرات آشنا شوید

با پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنعت مخابرات آشنا شوید

در این مطلب به معرفی مهم‌ترین تجهیزات مخابراتی ساخته‌شده از فولاد و مقاطع فولادی به کار رفته در آن‌ها، پرداخته شده است.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، از نازک‌ترین کابل‌ها گرفته تا دکل‌ها و انواع تجهیزات مخابراتی، همگی با استفاده از فولاد ساخته می‌شوند و بدون استفاده از این عنصر حیاتی، ارتباط با عزیزانمان ممکن نیست. با این اوصاف، مسلم است که قیمت آهن امروز، تأثیر زیادی بر صنعت مخابرات و به همین ترتیب، زندگی ما دارد.

در این مقاله، به معرفی مهم‌ترین تجهیزات مخابراتی ساخته‌شده از فولاد و مقاطع فولادی به کار رفته در آن‌ها، پرداخته شده است. مقاطعی که شاید تا پیش از این تصورش را هم نمی‌کردید که تا این حد بر زندگی روزمره شما تأثیرگذار باشند.

دکل‌های مخابراتی را با کدام مقاطع فولادی می‌سازند؟

دکل‌ها و کابل‌ها، شاهرگ‌های یک شبکه مخابراتی هستند و به همین دلیل، حفظ دوام و استحکام آن‌ها بسیار مهم است. دکل‌های مخابراتی انواع مختلفی دارند و بسته به کارکرد و محل استقرار، شکل آن‌ها متفاوت است. به طور کلی، دکل‌های مخابراتی به ۳ نوع تقسیم می‌شوند که در ادامه با هر کدام و مقاطع فولادی به کار رفته در آن‌ها آشنا می‌شوید:

با پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنعت مخابرات آشنا شوید

۱. دکل‌های خود ایستا:

دکل‌های خود ایستا خود به دو نوع ۳ پایه و ۴ پایه تقسیم می‌شوند. با توجه به ابعاد غول‌پیکری که دارند، از این دکل‌ها معمولاً در داخل شهر استفاده نمی‌شود و احتمالاً بیشتر آن‌ها را در کنار جاده‌های بین‌شهری دیده‌اید. در ساخت این دکل‌ها از خرپا استفاده می‌شود که مقطع فولادی به کار رفته در این خرپاها، معمولاً نبشی فولادی است. خرپاها را معمولاً توسط لوله فولادی به یکدیگر متصل می‌کنند و در حقیقت لوله‌ها، پایه‌های دکل هستند. قیمت نبشی نقشی تعیین‌کننده در تعیین قیمت تمام‌شده یک دکل خود ایستا دارد، چرا که در ساخت آن از تراکم بالایی برخوردار است.

۲. دکل‌های مهاری

این دکل‌ها بیشترین کاربرد را در مناطق شهری دارند و در ابعاد متفاوتی ساخته می‌شوند. ساختمان اصلی این دکل‌ها، یک لوله فولادی دارای ضخامت و قطر بالا است که توسط یک کابل، به زمین مهار می‌شود. سبکی وزن و ابعاد این دکل‌ها، امکان نصب آن‌ها روی پشت‌بام و جاهایی که محدودیت فضا دارد را فراهم می‌کند.

با وجود مزایای بالا، این دکل‌ها یک عیب بزرگ هم دارند و آن هم این است که در صورت نصب آن‌ها روی زمین، فضای زیادی برای کابل‌های انتقال امواج و کابل‌های نگهدارنده موردنیاز خواهد بود. همچنین دکل مهاری ممکن است بیشتر از یک پایه داشته باشد. در این حالت نیز پایه‌ها از اتصال چند لوله ساخته می‌شوند که این لوله‌ها را میلگردهای نمره ۸ و ۱۰ به یکدیگر متصل می‌کند.

۳. دکل‌های بازتابی

این نوع از دکل‌های مخابراتی دارای یک پنل بزرگ هستند که با استفاده از آن‌ها، امواج رادیویی را منعکس می‌کنند. این پنل‌ها نیز روی یک یا چند لوله فولادی جوش شده به عنوان پایه نصب می‌شوند.

در ساخت تمامی دکل‌های بالا، معمولاً از لوله فولادی درزدار با ضخامت ۳ میلی‌متر به بالا استفاده می‌شود و به دلیل کاربرد بالا در این صنعت، قیمت انواع لوله روی قیمت تمام‌شده یک دکل تأثیر زیادی می‌گذارد.

با پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنعت مخابرات آشنا شوید

ورق گالوانیزه چه کاربردی در صنعت مخابرات دارد؟

از آنجایی که شبکه‌های مخابراتی از اجزای زیادی تشکیل شده‌اند و تعمیر و نگهداری آن‌ها بسیار زمان‌بر است، چاره‌ای به جز ساخت آن‌ها با استفاده از فولاد گالوانیزه یا فولاد ضدزنگ نیست. حتی نبشی و لوله‌ای که برای ساخت انواع دکل از آن‌ها استفاده می‌شود را با استفاده از یکی از روش‌های گالوانیزاسیون سرد یا گرم، در برابر خوردگی مقاوم می‌کنند.

در روش گالوانیزاسیون گرم، نبشی یا لوله را از یک حمام حاوی فلز روی مذاب عبور داده و سپس آن را مجدداً حرارت می‌دهند. در روش گالوانیزاسیون سرد نیز از روش الکترولیز برای ایجاد لایه روی، استفاده می‌کنند. از بین این ۲ روش، مقاطع فولادی گالوانیزه شده به روش گرم، دوام بیشتری دارند.

در ساخت برخی تجهیزات مخابراتی مثل جعبه‌های تقسیم و تجهیزاتی که در ارتفاع قرار داشته و دسترسی به آن‌ها سخت است، از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود. این موضوع علاوه بر افزایش عمر این تجهیزات، خطر سقوط از ارتفاع و مرگ سرویس‌کار را نیز کاهش می‌دهد، چرا که تعداد دفعات سرکشی آن‌ها، کمتر می‌شود.

مطالعه این مقاله نشان می‌دهد که فولاد، به عنصری جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل شده و زندگی مدرن بدون استفاده از آن ممکن نیست. شاید ارزش مادی فولاد به اندازه عصر باستان بالا نباشد، اما ارزشی که در افزایش رفاه ما داشته، قابل اندازه‌گیری نیست.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5332266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha