۱۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۰۶

مهر گزارش می دهد؛

افزایش نگرانی ها از آغاز موج ششم کرونا هم زمان با کاهش آمارها

افزایش نگرانی ها از آغاز موج ششم کرونا هم زمان با کاهش آمارها

تهران- آمارهای ابتلا، بستری و فوتی های کرونا در استان تهران در حالی کاهش یافته است که مسئولین و کارشناسان معتقدند اگر این ویروس را جدی نگیریم، موج ششم آغاز خواهد شد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: آمارهای ارائه شده توسط مسئولان مربوطه نشان می‌دهد، ویروس کرونا همچنان فعال و به طور زیر پوستی در حال ابتلاء هم وطنانمان است و شباهت‌های آماری بین هفته‌های اخیر با یکی دو هفته قبل از آغاز پیک پنجم، یعنی خرداد ۱۴۰۰ سبب نگرانی‌هایی در بین کادر درمان و متخصصان امر شده است.

این امر و نیز کاهش سطح رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و نیز قرارگیری در آستانه فصل سرما باعث شده تا نگرانی‌هایی در خصوص آغاز موج ششم کرونا افزایش یابد، عادی انگاری کرونا در حالی سبب ایجاد نگرانی‌ها شده است، که تنها ۲۸ نفر از ۱۰۰ شهروند استان تهران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه «آیا کرونا تمام شده است؟» پاسخ مثبت دادند و ۷۲ درصد از سوال شوندگان اعتقاد داشتند، که کرونا هنوز تمام نشده است.

اما ۸۵ درصد از همین تعدادی که معتقدند، کرونا تمام نشده است، اذعان داشتند، که مانند گذشته شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، در حالی که هرچند آمارها کاهشی است، ولی نگرانی‌هایی در خصوص عادی انگاری کرونا وجود دارد، فرمانده ستاد مقابله با کرونا استان تهران در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه طی هفته اول آبان ماه به طور میانگین روزانه پنج هزار و ۹۷۰ مراجعه بیماران کرونایی به مراکز درمانی را شاهد هستیم، افزود: تعداد ۴۰۱ نفر از این مراجعین در بخش‌های عادی و ۱۳۳ نفر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند و در کل ۶۴ نفر نیز جان سپردند.

میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در تهران کاهش یافته است

علیرضا زالی معتقد است، در حال حاضر وضعیت تعداد افراد بستری شده و نیز فوتی در استان تهران رو به کاهش است وی می‌افزاید: در واقع طی ۹ هفته گذشته شاهد کاهش مراجعین سرپایی و بیماران بستری و فوت شدگان کرونا در استان تهران هستیم و در هفته اخیر نیز کاهش حدود ۱۲.۴ درصدی مراجعین سرپایی و کاهش حدود ۱۰ درصدی تعداد فوت شدگان مشاهده می‌شود و انتظار داریم، طی ۱۰ روز آینده به وضعیت پایدار برسیم.

وی با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون کرونا در کاهش شیوع این ویروس گفت: تقریباً ۹۰ درصد واکسن زده‌ها از فوت و ۸۰ درصد از ابتلاء مصون هستند، استان تهران ۱۴ میلیون و ۲۹۲ هزار نفر جمعیت دارد، که ۱۲ میلیون و ۱۴۸ هزار نفر جمعیت بالای ۱۲ سال و جمعیت هدف واکسیناسیون هستند و مجموع دُز تزریق شده واکسن در این استان ۱۵ میلیون و ۸۴۴ هزار دُز بوده است، که از این تعداد ۹ میلیون و ۴۱۸ هزار دز اول و شش میلیون و ۴۰۴ دز دوم تزریق شده است، که بر این اساس ۷۸ درصد از جمعیت هدف استان تهران دُز اول واکسن و ۵۳ درصد جمعیت هدف هر دو دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا استان تهران با بیان اینکه متأسفانه شاهد افزایش بستری و فوتی در افراد سنین بالا که جزو اقشار ابتدایی تزریق واکسن کرونا بودند، هستیم، گفت: این امر لزوم تزریق دز یادآور واکسن کرونا را بیش از پیش مشخص می‌کند.‌

افزایش نگرانی ها از آغاز موج ششم کرونا هم زمان با کاهش آمارها

زالی میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در استان تهران را ۴۵ درصد دانست و گفت: میانگین رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در کشور ۵۱ درصد است، که تجمعات در مترو، بازار و اماکن پر جمعیت و نیز تصور اینکه بعد از تزریق واکسن شخص مبتلا به کرونا نمی‌شود و نیز تهویه نامناسب از عوامل کاهش رعایت شیوه نامه‌ها در استان تهران است، میزان رعایت تهویه مناسب در استان تهران نیز ۴۴ درصد است، که این شاخص نیز از میانگین کشوری پایین‌تر است.

وی اعتقاد دارد، با توجه به شیوع سویه دلتاپلاس در برخی از کشورهای همسایه اگر نسبت به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و نیز واکسیناسیون کم اهمیت شویم، قطعاً غافلگیر خواهیم شد.

مثلث واکسیناسیون، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی رمز مقابله با کرونا است

این نگرانی در مراکز بهداشتی و درمانی نیز به چشم می‌خورد، مدیر یکی از این مراکز که با خبرنگار مهر در این خصوص گفتگو می‌کرد، افزود: روند ابتلاء به ویروس کرونا طی روزهای اخیر نشان می‌دهد، هرچند در مقایسه‌های هفتگی کاهش ابتلاء را داریم، اما به عنوان مثال در مقایسه تعداد ابتلاء روز دوشنبه با روز شنبه شاهد افزایش ابتلاء به کرونا هستیم.

محمد اسماعیل محمدی رستمی رعایت مثلث واکسیناسیون، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را در آمادگی کامل برای جلوگیری از موج احتمالی ششم مؤثر دانست و گفت: متأسفانه آمارها نشان می‌دهد، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کمترین میزان خود طی دو ماه اخیر رسیده و همچنین فاصله گذاری اجتماعی نیز رعایت نمی‌شود و نوعی عادی انگاری در مقابله با کرونا را شاهد هستیم.

وی گفت: در بحث استقبال از واکسیناسیون نیز روند کاهشی است و طبق آمارهای رسمی روند صعودی تعداد مراجعات برای تزریق واکسن کند شده است.

این مسئول درمانی افزود: شما اگر گزارش‌های مسئولین بهداشتی را ببینید، متوجه خواهید شد، که در حال حاضر تمرکز تنها بر روی واکسیناسیون است و شاهد عادی انگاری در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و نیز فاصله گذاری اجتماعی هستیم، در حالی که در رعایت فاصله گذاری اجتماعی دقیقاً همان جاهایی مانند مترو شاهد ازدحام بوده و مشکل داریم، که می‌توان برای آن چاره اندیشی کرد و با تدبیر مناسب زمینه ساز هشدار به مردم و افزایش درصد شیوه نامه‌های بهداشتی نیز بود.

افزایش نگرانی ها از آغاز موج ششم کرونا هم زمان با کاهش آمارها

تزریق دُز یادآور باید جدی گرفته شود

استاندار تهران به عنوان رئیس ستاد مقابله با کرونا استان در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تأیید نگرانی‌های موجود با بیان اینکه باید برنامه عملیاتی برای تزریق سوم و یا همان دُز یادآور داشته باشیم، افزود: تزریق این دُز در شرایط موجود بسیار می‌تواند، کارگشا باشد.

محسن منصوری به برخی از مشکلات مالی مراکز درمانی نیز اشاره کرد و افزود: قرار است، نامه‌ای خطاب به معاون اول رئیس جمهور تهیه و تدوین شود، تا هزینه‌ها و بدهی‌های مراکز درمانی و بیمارستان‌های تهران به وی منتقل شود، باید کم و کسری‌ها در قالب جداول واضح به مسئولان امر منعکس شود، ما با توجه به فرسودگی و خستگی کرونا و طولانی شدن دوره شیوع این ویروس نمی‌توانیم، بار جدید به مراکز درمانی تحمیل کنیم، باید مشکلات مالی این مراکز پیگیری و رفع شود.

وی همچنین بر اینکه «نباید تنها به واکسیناسیون اکتفا کنیم»، تاکید کرد و افزود: برخی از کشورها را می‌بینیم، که از نظر واکسیناسیون از ما جلوتر بودند، اما در حال حاضر وضعیت مناسبی از نظر شیوع کرونا ندارند، در حال حاضر هدف گذاری و جهت جلسات ما تنها روی واکسیناسیون است، در حالی که ما نمونه‌ها را در دنیا می‌بینیم، بسیاری از کشورها جلوتر از ما واکسینه کردند، ولی وضعیت خوبی ندارند، ما باید روی دلیل این امر بررسی و دقت کنیم، نباید گمان کنیم، صرف واکسن زدن و بدون رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی می‌توان بر کرونا فائق آمد.

به نظر می‌رسد، شرایط فعلی کرونا در کشور مناسب است، اما تداوم این شرایط نیازمند هماهنگی مناسب مسئولین و نیز همکاری مردم و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است، تا مجدد وارد موج جدید و افزایش آمار فوتی‌ها نشویم.

کد خبر 5341400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha