۱۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۳:۵۵

مهر بررسی می‌کند؛

ضرورت لایروبی رودخانه‌های استان قزوین برای مقابله با سیل

ضرورت لایروبی رودخانه‌های استان قزوین برای مقابله با سیل

قزوین – سیل مردادماه در قزوین نشان داد که طبیعت بی توجه به اقدامات ما، مسیر خود را طی می‌کند و اگر کوتاهی کنیم در مدت زمان کوتاهی با خسارت های جبران ناپذیر روبرو می‌شویم.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: قزوین یکی از استان‌های کشور است که هرازگاهی شاهد وقوع سیل‌های ویران‌کننده در آن هستیم. سیل‌هایی که خانواده‌هایی را داغدار و ضررهای مالی زیادی را برای مردم و کشور بر جای می‌گذارد.

در آخرین مورد این سیل، عصر ۱۱ مرداد سال جاری بود که به یک‌باره مردم روستای شهیدآباد پس از تنها ۴۰ دقیقه باران با سیلی روبرو شدند که خسارات زیادی با خود به همراه داشت.

همچنین سیل همان روز در منطقه الموت هم مرگبار بود و باعث فوت ۲ نفر از اهالی این منطقه شد.

استان قزوین با داشتن بیش از ۲ هزار ۷۵۰ کیلومتر رودخانه یکی از استان‌های مهم در این حوزه است این در حالی است از ۱۵۷ رشته رودخانه‌ای که در استان در جریان است ۴۱ رشته از آن مستقیم از داخل شهرهای این استان عبور می‌کند و این امر حساسیت ماجرا را دوچندان می‌کند.

مقابله با این سیل و پیشگیری از وقوع آن ابزارهای متفاوتی را می‌طلبد و راهکارهای زیادی را در پیش رو دارد اما بدون شک یکی از راهکارهای مهار این نوع بلایای طبیعی لایروبی رودها و رودخانه‌ها است.

این در حالی است راهکارهای زیادی برای مهار سیلاب وجود دارد که بخش عمده‌ای از آن مانند کاشت درختچه به زمانی طولانی نیازمند است و یا بخشی از آن همچون ایجاد سد هزینه‌های بسیار بالایی را با خود به همراه دارد اما اقداماتی همچون لایروبی را شاید بتوان ساده‌ترین اقدام برای مقابله با این بلای طبیعی دانست.

قدرت اله مهدیخانی مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت مقابله با سیل و مهار آن در استان قزوین اظهار کرد: برخی از رودخانه‌های عبوری در استان قزوین تنها از قزوین عبور می‌کنند و مانند رودخانه خررود که از ابهر سرچشمه می‌گیرد، سر منشأ آن استان و شهر دیگری است.

عبور ۴۱ رودخانه از میان شهرها در قزوین

وی با بیان اینکه حساس‌ترین رودخانه‌های ما ۴۱ رودخانه‌ای است که از داخل شهرها عبور می‌کنند، اضافه کرد: لایروبی این رودخانه‌ها در دستور کار و اولویت بوده و انجام شده و حتی دستگاه قضائی در استان نیز از وضعیت لایروبی این رودخانه‌ها بازرسی داشته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین تصریح کرد: بخشی از رودخانه‌های استان فصلی است و عمده مشکلات ما نیز در رابطه با این دست از رودخانه‌ها است و رودخانه‌های دائمی ما معمولاً مشکل ساز نیستند.

وی تاکید کرد: مردم همواره حریم رودخانه‌های دائمی را رعایت می‌کنند و همین امر باعث می‌شود تا مشکل حادی در حوزه رودخانه‌های دائمی نداشته باشیم.

مهدیخانی اضافه کرد: اما مشکل اصلی در رابطه با رودخانه‌های فصلی است که به دلیل اینکه در خیلی از اوقات آب ندارد، مردم نیز حساسیتی بر روی آن ندارند و باعث می‌شود تا در برخی اوقات در حریم و یا حتی برخی اوقات در بستر این رودخانه‌ها دخل و تصرف انجام شود.

وی ادامه داد: در رابطه با رودخانه‌هایی که سر منشأ آن بیرون از استان بوده نیز بی تفاوت نبوده‌ایم و در حد توان برای جلوگیری از مشکل، اقدامات لایروبی صورت گرفته و حتی ظرفیت بخش خصوصی نیز به میدان آورده شده است.

این مسئول با اشاره به وقوع سیل مرداد ماه در آوج و الموت بیان کرد: در روستای شهیدآباد آوج مشکل اصلی مرتبط با کم‌کاری برخی دستگاه‌های دولتی باز می‌گردد تا جایی که مسیر رودخانه به جاده تبدیل شده و حتی دستگاه‌های خدمات رسان در آن تأسیسات جای گذاری کرده‌اند.

ضرورت لایروبی رودخانه‌های استان قزوین برای مقابل با سیل

برخورد قضائی با دستگاه‌های کم کار در مدیریت بحران

وی با بیان اینکه اینگونه اقدامات مخرب‌ترین کار و حتی زمینه‌سازی برای وقوع سیل است عنوان کرد: طبیعت توجهی به اقدامات ما ندارد و ما باید با اقدامات پیشگیرانه خسارت بلایای طبیعی را به حداقل برسانیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین با بیان اینکه نباید در حریم و بستر رودخانه اقدام انجام شود، اضافه کرد: اگر دستگاهی در این زمینه کم کاری و یا کوتاهی کند بر اساس ماده ۲۳ قانون مدیریت بحران پیگیری قضائی خواهیم کرد.

به گزارش مهر بدون شک پیشگیری از وقوع بلایای طبیعی نیازمند همراهی و هم افزایی همه ارکان کشور است. این در حالی است که دستگاه‌های دولتی خود نیز باید بر این اصل پایبند بوده و رعایت اصول قانونی و ایمنی را برای کاهش خسارت بلایای طبیعی در دستور کار قرار دهند.

در روستای شهیدآباد آوج مشکل اصلی مرتبط با کم‌کاری برخی دستگاه‌های دولتی باز می‌گردد تا جایی که مسیر رودخانه به جاده تبدیل شده و حتی دستگاه‌های خدمات رسان در آن تأسیسات جای گذاری کرده‌اند

رعایت حریم رودخانه‌ها و عدم ورود به بستر و حریم رودخانه علاوه بر کاهش بلا، لایروبی‌های این رودخانه‌ها پیش از وقوع را نیز آسان‌تر خواهد کرد.

اما منطقه الموت قزوین با توجه به شرایط کوهستانی و وجود رودهای متفاوت همیشه شرایطی متفاوت را تجربه کرده است. الموت همواره با وقوع سیل‌هایی مرگبار روبرو بوده و در اغلب اوقات سیل در این منطقه خسارت جانی و مالی سختی را برای مردم این منطقه که غالباً روستانشین هستند بر جای گذاشته است.

کمبود اعتبار لایروبی رودها را مشکل روبرو می‌کند

محمد شفیعی فرماندار قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: متأسفانه شرایط در الموت به گونه‌ای است که با انجام اولین بارندگی‌ها شاهد وقوع سیل و خسارت در این مناطق هستیم.

وی ادامه داد: در دو هفته اخیر جلسات متعددی برای لایروبی و رفع مشکلات رودخانه‌های محلی این منطقه داشتیم و به دستگاه‌های مرتبط نیز وظایفی سپرده شده است تا با انجام آن بتوانیم در هنگام وقوع مشکل شاهد خسارت نباشیم.

فرماندار قزوین تاکید کرد: در تعدادی از مناطق لایروبی صورت گرفته اما به دلیل کمبود اعتبار و بودجه این لایروبی طبق انتظار نیست.

وی اضافه کرد: منتظر تأمین بودجه نیستیم و تمام تلاش خود را برای رفع مشکل و لایروبی رودخانه‌های باقی مانده انجام می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار مهر آوج یکی از مناطقی است که در چند ده سال اخیر با مسئله‌ای به نام سیل به صورت جدی دست و پنجه نکرده بود اما مردادماه امسال و تنها ظرف ۴۰ دقیقه با سیلی ویرانگر روبرو شد.

بارش ۳۶ میلیمتری باران در این شهرستان و تنها در ۴۰ دقیقه باعث مرگ نفر از اهالی روستاهای وروق و شهیدآباد شد. این سیل ویرانگر علاوه بر خسارت جانی، ۲۴۰ میلیارد تومان برای شهرستان محرومی همچون آوج خسارت مالی به همراه داشت.

ضرورت لایروبی رودخانه‌های استان قزوین برای مقابل با سیل

لایروبی یکی از کارهای اولویت دار مدیریت بحران است

نصرت‌الله علیرضایی فرماندار آوج در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه شهرستان آوج شهرستانی کوهستانی، پراکنده و دارای روخانه‌های اصلی و پراکنده زیاد است، اظهار کرد: ۳ رودخانه اصلی این شهرستان از پیوستن آب رودخانه خررود تشکیل می‌شوند.

وی با بیان اینکه در این شهرستان پل‌های فرعی و اصلی زیادی داریم که در کنار و مجاورت روستاها هستند، تصریح کرد: وضعیت کوهستانی و بارندگی بودن این منطقه باعث شده تا میزان بارش باران در این شهرستان از میانگین استانی بالاتر باشد.

برای مقابله با بلایای طبیعی و پیشگیری از آن باید به دنبال راه حل های کارشناسی شده باشیم و در این شهرستان از هر اقدامی در این حوزه استقبال می‌کنیم

علیرضایی با اشاره به اینکه لایروبی یکی از کارهای اولویت‎‌دار در حوزه مدیریت بحران است، تصریح کرد: رودخانه‌هایی که باید لایروبی شوند ابلاغ شده و توسط دهیاری‌ها انجام شده و یا در حال انجام است.

وی ادامه داد: از ظرفیت راهداری و آب منطقه‌ای و همچنین بخش خصوصی از جمله معدن داران نیز استفاده شده تا با تمام توان بتوانیم لایروبی رودخانه‌های مهم این شهرستان را انجام دهیم.

این مسئول با اشاره به وضعیت رودخانه خررود که از رودخانه‌های مهم این شهرستان است بیان کرد: لایروبی رودخانه خررود در پایین دست آبگرم توسط آب منطقه‌ای در حال انجام است اما وجود نی زار کمی کار را با مشکل و کندی روبرو کرده است.

لایروبی تمام رودخانه‌های با عرض ۶ متر

وی با بیان اینکه لایروبی رودهای همجوار روستاها را با طی مراحل قانونی به دهیاری‌ها سپرده‌ایم، اضافه کرد: تمام رودخانه‌های بالای ۶ متر لایروبی شده تنها پل حصار ولیعصر و پل ساغران سفلی به دلیل وجود معارض با مشکل روبرو هستند.

فرماندار آوج تاکید کرد: علی رغم اینکه لایروبی به روستاها واگذار شده اما در این دو روستا مشکل داریم و به دلیل حساسیت‌هایی، از ورود بخش خصوصی ممانعت می‌کنند که امیدواریم با رایزنی‌های صورت گرفته مشکل به زودی حل شود.

نظر مدیرکل بحران در رابطه با شهیدآباد صحیح نیست

وی اضافه کرد: رودخانه همجوار روستای شهیدآباد مشکلی در حوزه حریم نداشته و مردم این روستا سال‌ها با حفظ حریم رودخانه در کنار رودخانه زندگی کرده‌اند و ادعای مدیرکل بحران صحیح نیست.

این مسئول تاکید کرد: برای مقابله با بلایای طبیعی و پیشگیری از آن باید به دنبال راه حل های کارشناسی شده باشیم و در این شهرستان از هر اقدامی در این حوزه استقبال می‌کنیم.

به گزارش مهر هزینه کردن برای پیشگیری از بحران، سرمایه گذاری برای آیندگان است. از سویی ایجاد آمادگی و انجام اقدامات فنی و پیشگیرانه برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی مبتنی بر تجربیات سیلاب‌های اخیر بسیار حائز اهمیت و ضروری است.

این را باید بدانیم برای پیشگیری از اتفاقات تلخ لحظه به لحظه را باید قدر دانست و نباید زمان را در برابر حوادث طبیعی از دست داد.

کد خبر 5344961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha