۱۹ آبان ۱۴۰۰، ۲۱:۱۵

مدیرکل کتابخانه‌های استان یزد خبر داد؛

تجهیز یک کتابخانه در هر شهر استان/فعالیت ۱۱۴ کتابخانه در یزد

تجهیز یک کتابخانه در هر شهر استان/فعالیت ۱۱۴ کتابخانه در یزد

یزد- مدیرکل کتابخانه‌های استان یزد گفت: با توجه به هزینه‌بر بودن بازسازی و بهسازی کتابخانه‌ها، تلاش شده در هر شهر استان حداقل یک کتابخانه بهسازی و بازسازی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، رقیه دوست فاطمی‌ها، روز چهارشنبه در نشستی خبری به مناسبت بیست و دومین هفته کتاب با اشاره به اینکه شاداب سازی کتابخانه ها و بخش‌های کودک از اولویت‌های مهمی است که طی چند سال گذشته دنبال شده است، اظهار داشت: تغییرات بسیاری در کتابخانه‌ها رخ داده و استفاده از خدمات کتابخانه‌های یزد به روز شده است.

وی با بیان اینکه اکنون زیباترین بخش کتابخانه کودک در کشور متعلق به استان یزد است، افزود: در کتابخانه مرکزی یزد ۳۰۰ متر فضا معادل یک کتابخانه، تنها به بخش کودکان اختصاص یافته است.

دوست فاطمی‌ها عنوان کرد: در گذشته مخازن کتابخانه‌ها بسته بود و فقط کتابداران به آن دسترسی داشتند اما اکنون مخازن کتابخانه ها باز است و همه اعضا امکان انتخاب کتاب از مخازن را دارند.

وی ادامه داد: کتابخانه عمومی یزد که در زمان کوتاه فعالیت خود تاکنون ۳ هزار و ۶۱۱ عضو گرفته است، فضایی عمومی برای همه اعضای خانواده‌هاست.

مدیرکل کتابخانه‌های استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هزینه‌بر بودن بهسازی و بازسازی کتابخانه‌ها عنوان کرد: در طول ۶ سال گذشته، ۳۵ کتابخانه در مناطق شهری و ۱۵ کتابخانه در مناطق محروم روستایی ساماندهی، بهسازی و تجهیز شدند.

دوست فاطمی‌ها یادآور شد: تلاش شده در هر شهر استان حداقل یک کتابخانه خوب، تجهیز و بازسازی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شاخص‌های آماری و سرانه‌های کتابخانه‌ای استان یزد بیان کرد: در حال حاضر ۱۱۴ کتابخانه شامل ۸۶ کتابخانه شهری، ۲۷ کتابخانه روستایی، ۱۰۰ کتابخانه نهادی، ۱۲ کتابخانه مشارکتی، یک کتابخانه سیار و یک کتابخانه مستقل در استان فعال هستند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان یزد اظهار داشت: هم اکنون به ازای هر ۵۲۷ نفر، یک کتابخانه در سطح استان فعال است و سرانه زیربنای کتابخانه ها به ازای هر ۱۰۰ نفر، ۵.۸۸ مترمربع است.

دوست فاطمی‌ها در مورد سرانه کتاب استان نیز عنوان کرد: در کتابخانه های استان یزد به ازای هر نفر ۱.۹۸ کتاب در استان وجود دارد.

وی در مورد سرانه عضویت در کتابخانه های استان بیان کرد: به دلیل کرونا، تعطیلی کتابخانه ها در سال ۹۹ و کاهش عضویت، میزان عضویت در کتابخانه های استان کاهش یافته است.

دوست فاطمی‌ها در بخش دیگری از این نشست به تشریح برنامه های هفته کتاب پرداخت و گفت: ۳۵۰ برنامه در حوزه کودک و ۳۱ برنامه مناسبتی همچنین ۳۹ برنامه در محافل ادبی از ۲۴ آبان تا اول آذرماه در یزد برگزار می شود.

کد خبر 5348937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha