۲۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۶:۴۹

در آستانه هفته کتاب؛

تالار فرهنگ و هنر نگین در گذر مازاری‌های یزد افتتاح شد

تالار فرهنگ و هنر نگین در گذر مازاری‌های یزد افتتاح شد

یزد- تالار فرهنگ و هنر نگین که به همت زوج خیّر یزدی در گذر فرهنگ و هنر این شهر بنا شده است، در آستانه هفته کتاب به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، در آستانه بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی، «تالار فرهنگ و هنر نگین» به همت زوج خیّر نیک‌اندیش، باقر خلیلی و شایسته دادفرنیا با حضور اعضای شورای شهر و شهردار یزد و جمعی از مسئولان استان در گذر فرهنگ و هنر یزد (کوچه مازاری‌ها) افتتاح شد.

شهردار یزد در این مراسم با قدردانی از نیت خیر بانیان این بنای فرهنگی، اظهار داشت: به طور قطع فضایی که با قصد و نیت این‌چنین بنا شده، می‌تواند باعث برکات و اثرات فرهنگی فراوانی باشد.

ابوالقاسم محی‌الدینی با اشاره به برنامه شهرداری برای تعامل با خیران در حوزه‌های مختلف، بیان داشت: شهرداری یزد در نظر دارد دو طرح مهم و کارگشا را به منظور مشارکت دادن خیّران و بانیان خیر در راستای کمک به توسعه همه‌جانبه شهر به اجرا گذارد که یکی بهره‌گیری از ظرفیت بناهای موقوفه عمومی از طریق «وقف شهری» و است و دیگری جهت‌دهی فعالیت‌های خیّری به سمت پروژه‌های بزرگ و کمک به بهسازی و ساماندهی فضای شهر در قالب طرح «خیّران شهرساز» است.

شهردار یزد، احداث تالار فرهنگ و هنر نگین را نمونه‌ای از نقش‌آفرینی خیران نیک‌اندیش برای توسعه فرهنگی و اجتماعی شهر دانست و ابراز امیدواری کرد دیگر علاقه‌مندان به بهسازی و توسعه شهر یزد نیز به حوزه طرح‌های شهری خیّرساز ورود کنند.

شایسته دادفرنیا، یکی از خیران تالار فرهنگ و هنر نگین نیز در این آیین از مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و همکاران وی که با دلسوزی و دقت‌نظر، به احداث این سالن کمک کردند، تشکر کرد و گفت: امیدواریم این تالار به هسته‌ای برای گردهمایی دردمندان و دلسوزان فرهنگ و هنر که جامعه کنونی نیاز مبرمی به این دو مقوله دارد، تبدیل شود.

تالار فرهنگ و هنر نگین در گذر مازاری‌های یزد افتتاح شد

این دانشمند برجسته کشور در حوزه شیمی، با اشاره به قصد وی و همسرش برای بنای ساختمانی مفید در حوزه فرهنگ و هنر، گفت: بنده با وجود اینکه چهره‌ای علمی و دانشگاهی هستم، ولی اعتقاد دارم در تدبیر امور عالم همواره دست‌هایی فوق علم وجود دارد که کارها را به جلو می‌برد.

محمدباقر خلیلی، دیگر خیّر تالار فرهنگ و هنر نگین نیز، قصد ابتدایی خیران این تالار را احداث سالن تئاتر عنوان کرد و گفت: در مشورتی که با مدیرکل کتابخانه‌های استان داشتیم، وی پیشنهاد ساخت سالن چندمنظوره‌ در زمین پشت کتابخانه فرخی یزدی را دادند که با احداث آن، بتوان به اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری حول محور کتاب در گذر فرهنگ و هنر یزد پرداخت.

خلیلی همچنین خطاب به شهردار و اعضای شورای شهر گفت: آنچه که برای شهر یزد با این پیشینه تاریخی و فرهنگ موردنیاز است، احداث مجموعه‌های فرهنگی در مناطق مختلف شهر است؛ چراکه رونق این مکان‌ها می‌تواند باعث کاهش آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی و منشأ اثرات فرهنگی زیادی شود.

وی تشویق و ترغیب مردم به کتابخوانی را از دیگر رسالت‌های مهم دستگاه‌های فرهنگی و مدیریت شهری عنوان کرد و گفت:‌ در حال حاضر شاهد برخی ناهنجاری‌ها و رفتارهای نامناسب در شهر هستیم که نشان‌دهنده این است که بخشی از جامعه و به ویژه نسل جوان جایگاه خود را نمی‌شناسد و راهکار رفع این آسیب، ارتقای سطح فکر و بینش جامعه از طریق کتابخوانی است.

رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی و روز بزرگداشت «کتاب، کتابخوانی و کتابدار»، از خیران تالار فرهنگ و هنر نگین که با احداث بنایی فرهنگی به نام فرزندشان، به رشد و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و هنری شهر کمک کردند، قدردانی کرد.

تالار فرهنگ و هنر نگین در گذر مازاری‌های یزد افتتاح شد

وی همچین با اشاره به اینکه تالار نگین به صورت چندمنظوره طراحی شده و امکان تعییر فضا و چیدمان آن برای اجرای برنامه‌ها و کارگاه‌های مختلف فرهنگی هنری وجود دارد، اظهار داشت: امیدواریم این بنا سال‌های سال مورداستفاده هنرمندان، نویسندگان، اهالی فرهنگ و کتاب‌دوستان قرار گیرد.

سخنرانی نگین خلیلی، فرزند دو خیّر تالار فرهنگ و هنر نگین و اجرای نمایش‌نامه‌خوانی با عنوان «پرتاب سه‌ امتیازی» با بهره‌گیری از یکی از داستان‌های کتاب «قصه‌های من و ننه آغا» نوشته حجت‌الاسلام مظفر سالاری، از دیگر برنامه‌های آیین افتتاح «تالار فرهنگ و هنر نگین» بود.

گفتنی است، احداث تالار فرهنگ و هنر نگین از سال ۹۷ در زمین پشت کتابخانه فرخی یزدی به مساحت ۱۹۰ مترمربع آغاز و ظرف مدت دو و نیم سال تکمیل و آماده بهره‌برداری شد.

زیربنای مفید این تالار ۱۵۰ مترمربع است و ۴۰ مترمربع نیز به محوطه حیاط و ورودی سالن اختصاص یافته و در مجموع نیز مبلغ ۶ میلیارد ریال صرف ساخت و تجهیز این تالار شده است.

کد خبر 5349916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha