۲۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۷:۱۸

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی:

معماری سنتی و مدرن مبتنی بر عقلانیت سنتی و مدرن است

معماری سنتی و مدرن مبتنی بر عقلانیت سنتی و مدرن است

اراک - معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: قدمت معماری به دوران باستان برمی گردد و اصطلاح شهرسازی و مدنیت به عصر مدرن، معماری سنتی و مدرن مبتنی بر عقلانیت سنتی و مدرن است.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالحسین خسروپناه عصر شنبه در اولین همایش ملی حکمت اسلامی و تعالی عمران، معماری و شهرسازی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک برگزار شد، اظهار کرد: حکمت، شهرسازی و هنر پیوند عمیقی به جهت صنعت و دانش با هم برقرار کرده‌اند و می‌توان آن را دانش تکنیکی هنرمندان عنوان کرد چرا که معماری زاییده نمادهای فرهنگی و تخیل انسان به صورت ظریف و هنرمندانه است.

وی ادامه داد: شهرسازی نیز طراحی مدل‌های شهری، توسعه‌ی آن برای بهبود زندگی و رفع نیازهای عمومی شهروندان است که انسان نقش تعیین‌کننده‌ای در مدل شهرسازی دارد و باید به نقش مهم شهرسازی در رفع نیاز مادی و معنوی انسان توجه کرد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه حکمت مجموعه‌ی هستی شناسی، انسان شناسی، ارزش شناسی، معرفت شناسی است، بر عمل انسان تأثیر گذار بوده چرا که تکنولوژی در معماری و شهرسازی یک تکنولوژی انسانی به شمار می‌رود به طوری که این تکنولوژی بر دانش بومی مبتنی است از آن رو همیشه این دانش را به شهرها و کشورها منتسب می‌کنند و این نشانگر تأثیر فرهنگ و شهرسازی و معماری بر یکدیگر است.

خسروپناه عنوان کرد: قدمت معماری به دوران باستان روم و یونان برمی گردد اما اصطلاح شهروندی، شهرسازی و مدنیت جدید و مدرن است و معماری سنتی و مدرن مبتنی بر عقلانیت سنتی و مدرن است.

وی ادامه داد: فرهنگ ایرانی اسلامی آمیخته با ارزش و مبانی فرهنگی می‌باشد که نوع رنگ، نوع آجر و معماری که برگرفته از نوع نگاه و تأثیر پذیری از فرهنگ عرفانی بر معماری بوده و نشانگر ارتباط قوی بین این دو مقوله است این در حالی است که هرچه عرفان غنی‌تر می‌شود، تأثیر گذاری اش نیز بیشتر می‌شود.

این استاد فلسفه اظهار کرد: فلسفه‌ی برگزاری این نوع همایش‌ها، پاسخ به پرسشهای ارتباط بین فلسفه و معماری است به طوری که گنبد مسجد شیخ لطف اله در اصفهان و خانه بروجردی‌ها در کاشان نمونه‌هایی از تأثیر فلسفه و معماری است.

وی آسیب شناسی شهرسازی و انبوه سازی را از جمله اهداف این همایش عنوان کرد و گفت: در رابطه با ورود افراد متخصص به شورای شهر جدی تر باشیم و برای سال آینده این همایش را با قدرت بیشتری در زمینه‌ی تحقیق در مباحث عرفانی، فلسفی و معماری برنامه ریزی و بحث‌های حکمت نظری و عملی در این رابطه پیاده شود تا با بررسی تمدن و فرهنگ وضعیت کنونی آسیب‌شناسی، راهکارهای مناسب ارائه و با پژوهش‌های انجام شده در این رابطه جامعه مدیریت شهری از این تحقیقات بهره‌مند شوند.

کد خبر 5350825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha