۲۴ آبان ۱۴۰۰، ۲۱:۵۹

امام جمعه کرمانشاه:

افزایش آمار ازدواج در کرمانشاه نیازمند ارائه سبک زندگی صحیح است

افزایش آمار ازدواج در کرمانشاه نیازمند ارائه سبک زندگی صحیح است

کرمانشاه-امام جمعه کرمانشاه گفت: افزایش آمار ازدواج در کرمانشاه نیازمند ارائه سبک زندگی صحیح است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله مصطفی علما بعد از ظهر امروز در نشست شورای فرهنگ عمومی که با حضور رؤسای دستگاه‌های اجرایی استان کرمانشاه برگزار شد بر لزوم اصلاح سبک زندگی تاکید و اظهار کرد: اصلاح سبک زندگی و فرهنگ سازی جوانان را در برابر خطرات فرهنگ‌های بیگانه مصون می‌کند.

وی از سبک زندگی به عنوان یکی از مهمترین موضوعات فرهنگی یاد کرد و افزود: اگر سبک زندگی اصلاح شود می‌توان فرهنگ و جامعه را اصلاح کرد.

امام جمعه کرمانشاه با بیان اینکه سبک زندگی گستره وسیعی از آداب، رفتار و عادات و… را شامل می‌شود، تصریح کرد: از نوع غذا تا نوع ساخت و ساز و معماری ساختمان‌ها همه در زمره سبک زندگی قرار می‌گیرند که باید اصلاح شود.

علما تصریح کرد: غذاهای فست فود که چندین سال است به فهرست غذای ایرانیان اضافه شده سنخیتی با فرهنگ ما ندارد و با استفاده از این نوع غذاها فرهنگ خاص خود را ترویج می‌دهند.

وی بیان کرد: همچنین تغییراتی که در دهه‌های گذشته در طراحی و معماری ساختمان‌ها رخ داده با فرهنگ ایرانی و اسلامی تناسبی نداشته و با این نوع معماری‌ها فرهنگ خاص خود را در جامعه ترویج می‌دهند.

امام جمعه کرمانشاه ترویج سبک زندگی مناسب را عامل مهمی در مصون سازی جوانان عنوان و افزود: باید با جهان ارتباط داشته باشیم اما مهم است که جوانان را به گونه‌ای تربیت کنیم که در این ارتباطات آسیب نبینند و این مهم از رهگذر ترویج سبک زندگی درست محقق می‌شود.

علما با اشاره به زمان بر بودن نتایج کارهای فرهنگی، گفت: اصلاح فرهنگ و سبک زندگی کار یک روز، ۲ روز و حتی کار یک سال و ۲ سال نیست و ممکن است برای جا انداختن یک فرهنگ سال‌ها زمان صرف شود.

وی تصریح کرد: به صورت مثال برای استفاده از کمربند ایمنی چندین سال فرهنگ سازی صورت می‌گیرد و یا برای همین واکسن کرونا چندین ماه رسانه‌ها فعالیت می‌کنند و اینها نشان می‌دهد کارهای فرهنگی زمان بر است و باید با برنامه‌ریزی صحیح در این مسیر گام برداریم.

امام جمعه کرمانشاه خاطرنشان کرد: در مسیر اصلاح فرهنگ و سبک زندگی تکرار عامل مهمی است و همانطور که بسیاری آیات قرآن تکرار مطالب مهم است و ۱۲۴ هزار پیامبر برای هدایت بشر آمده‌اند که همه حرفشان یک چیز بوده، بنابراین برای نهادینه کردن یک فرهنگ باید در طولانی مدت آن را تکرار کرد و آموزش داد.

علما خاطرنشان کرد: از جمله معضلات فرهنگی بحث مهریه بالا و جهیزیه سنگین است و همین امر موجب شده بسیاری از جوانان نتوانند ازدواج کنند و باید روی این معضلات فرهنگی کار کرده و آنها را اصلاح کرد.

وی با اشاره به ارائه بخشی از نتایج سند آمایش استان کرمانشاه در جلسه شورای فرهنگ عمومی با تقدیر از تحقیق و برنامه‌ریزی و تدوین این سند، گفت: این خوب است که مشکلات شناسایی شده اما تنها شناخت درد کافی نیست و باید فکر درمان و راهکار باشیم و درمان‌های ارائه شده باید قابلیت اجرا داشته باشد.

کد خبر 5352808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha