۲۶ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۵۱

امسال؛

میانگین برداشت سیب در باغات آذربایجان غربی به ۲۱ تن در هکتار رسید

میانگین برداشت سیب در باغات آذربایجان غربی به ۲۱ تن در هکتار رسید

ارومیه - عضو هیئت علمی و محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: امسال میانگین برداشت سیب در باغات استان به ۲۱ تن در هکتار رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم حسنی صبح چهارشنبه در جلسه کمیته فنی بررسی وضعیت تولید سیب درختی استان آذربایجان غربی اظهار کرد: امسال یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن سیب در استان تولید شد که میانگین برداشت آن در باغات به ۲۱ هکتار در تن رسیده است.

وی ارومیه، مهاباد، اشنویه و نقده را از شهرستانهای مهم استان در بخش تولید سیب ذکر کرد و افزود: متاسفانه به دلیل برخی مسایل و مشکلات آب و هوایی و فنی امسال ریزش سیب بسیار بالا بود.

حسنی مسن بودن، بذری بودن پایه های درختان، مدیریت سنتی، روش آبیاری غلط، عدم بسته بندی مناسب، کوچک شدن باغات سیب، کیفیت پایین سیب های تولیدی در دشت ها و ضرورت کشت سیب در ارتفاعات را از مهمترین چالش های پیش روی سیب استان عنوان کرد.

عضو هیئت علمی و محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی نبود بسته بندی و سورتینگ مناسب سیب در استان را از دیگر چالش های پیش روی سیب استان ذکر کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از باغداران سیب استان چند شغله هستند در حالی که باغداری روش و مدیریت خاص خود را دارد باید به این موارد رسیدگی شود.

حسنی با تاکید بر جایگزینی ارقام پایه رویشی سازگار و مقاوم به تنش آبی سیب درختی با ارقام بذری در استان اظهار کرد: با جایگزینی ارقام پایه رویشی سازگار و مقاوم به تنش آبی به دلیل کاهش بارندگی ها و محدودیت منابع آبی می توان سیب های با کیفیت تولید کرد.

عضو هیئت علمی و محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی با اشاره به کمبود واحدهای سورتینگ و بسته بندی در استان گفت: برای کاهش زمان فاصله برداشت جهت انتقال سیب درختی برداشت شده به سردخانه های نگهداری میوه باید واحدهای سورتینگ و بسته بندی در استان افزایش یابد.

حسنی با بیان اینکه به دلیل مشکلات موجود هزینه های تولید در بخش سیب افزایش یافته و بحث مکانیزاسیون در باغات سیب نیز کاهش دارد، گفت: با روش های علمی و مدیریت بهینه باغات می توان هم هزینه های تولید را کاهش داد و هم جلوی ریزش ۳۵ درصدی محصول را گرفت.

کد خبر 5354078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha