۲۷ آبان ۱۴۰۰، ۱۶:۱۶

معاون سلامت دامپزشکی کرمانشاه:

لزوم همکاری هفت ارگان برای جلوگیری از کشتارهای غیرمجاز

لزوم همکاری هفت ارگان برای جلوگیری از کشتارهای غیرمجاز

کرمانشاه- معاون سلامت دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: برای جلوگیری از کشتارهای غیرمجاز همکاری هفت ارگان لازم است.

شاهرخ یارویسی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: برای جلوگیری از کشتارهای غیر مجاز دام، تیم مشترکی متشکل نمایندگانی از شهرداری، دامپزشکی، علوم‌پزشکی، اصناف، محیط زیست و با حمایت نیروی انتظامی و دادگستری باید انجام بگیرد که در غیر این صورت به نتیجه درستی نخواهیم رسید.

وی افزود: بر اساس برنامه‌های چیده شده و آخرین اطلاعاتی که هست، مقرر شده که از ابتدای آذر ماه با محوریت فرمانداری این تیم‌ها ساماندهی شده و در شهر برخوردهایی با کشتار غیرمجاز صورت گیرد.

معاون سلامت دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: توصیه‌ای که به شهروندان می‌شود از خرید گوشت‌هایی که در کشتارگاه‌های غیرمجاز ذبح می‌شوند خودداری کنند.

وی گفت: از بین یک‌هزار و ۷۰۰ عامل شناخته شده بیماری‌زا برای انسان ۸۰۰ مورد بیماری مشترک بین انسان و حیوان بوده و به مردم توصیه می‌شود که از خرید دام‌هایی که نسبت به دارو و درمان جواب‌گو نبوده و مریض هستند و دام‌هایی که در حال تلف شدن بوده خودداری کنند.

یارویسی افزود: معمولاً این دام‌ها با قیمت‌های ارزان‌تر از میادین دام خریداری و ذبح می‌شوند و برخی در پستوها کشتار می‌شوند، پس مردم با خودداری از خرید این دام‌ها ضامن سلامتی خود و خانواده خویش شوند.

معاون بهداشت دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: پایه اصلی برخورد با کشتارهای غیرمجاز شهرداری‌ها هستند و دامپزشکی مسئول گوشتی است که از کشتارگاه به بیرون می‌آید و اگر گوشت غیربهداشتی از کشتارگاه بیرون آمد دامپزشکی باید پاسخگو باشد.

وی بیان کرد: کارشناس دامپزشکی قبل و بعد از ذبح دام را معاینه کرده و ذبح زیر نظر ناظر شرعی صورت می‌گیرد و مسئول فنی بهداشت هم لاشه، دل، جگر و سایر اجزا را مورد بررسی قرار می‌دهد.

یارویسی تصریح کرد: بعد از خروج از فیلترهای مد نظر مسئولین فنی بهداشتی و ناظر شرعی لاشه شست‌وشو داده شده و دریک اتاق مخصوص به مدت ۲۴ ساعت نگه‌داری می‌شود، در این مدت فعل و انفعالاتی که انجام داده باعث کاهش پی. اچ لاشه می‌شود.

وی گفت: با کاهش پی. اچ لاشه در محیط اسیدی قرار گرفته و اسیدی شدن آن بسیاری از عوامل بیماری‌زا که در گوشت هستند را از بین می‌برد و دل و جگر هم بسته بندی شده و ۲۴ ساعت بعد با خودروهای سردخانه دار وارد بازار می‌شود.

کد خبر 5355061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha