۱ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۴۳

رئیس سازمان امور عشایر:

۱۳۵۰ کانون عشایری در کشور وجود دارد/۱۰۰ برابر شدن بودجه عشایر

۱۳۵۰ کانون عشایری در کشور وجود دارد/۱۰۰ برابر شدن بودجه عشایر

یاسوج - رئیس سازمان امور عشایر گفت: یک‌هزار و ۳۵۰ کانون عشایری در کشور وجود دارد و براساس برآوردها هر فرد عشایری برای ۲۰ نفر از جمعیت کشور گوشت تولید می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، شاهپور علایی مقدم عصر دوشنبه در نشست شورای عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج، افزود: عشایر نقش مهمی در تقویت اقتصاد ملی کشور دارند و با تقویت کانون‌های عشایر اقتصاد ملی نیز تقویت می‌شود.

وی با بیان اینکه نیاز گوشت قرمز در کشور ۸۸۰ هزار تن گوشت است، گفت: از این میزان ۲۰۰ هزار تن آن توسط عشایر تولید می‌شود.

علایی مقدم افزود: در سال‌های گذشته، بودجه عشایر کشور سالانه ۳۰ میلیارد تومان بوده که با ایجاد ظرفیت‌های قانونی این میزان اکنون ۱۰۰ برابر شده است.

وی اظهار داشت: اکنون بودجه عشایر کشور به طور مستقیم و غیر مستقیم سه هزار میلیارد تومان است.

علایی مقدم با بیان اینکه روش زندگی عشایر از گذشته تاکنون منحصر به فرد بوده و زندگی عشایری کمترین فشار را به سفره‌های زیرزمینی وارد می‌کند، گفت: عشایر نقش بی بدیلی در اقتصاد و توسعه پایدار کشور دارد و سیاست دولت یکجانشینی عشایر نیست.

وی افزود: در ابتدای انقلاب اسلامی، ترکیب جمعیتی کشور ۶۳ درصد جمعیت روستایی و ۳۷ درصد جمعیت شهری بوده که امروز این درصدهای جمعیتی برعکس شده و این امر به دلیل توجه کم به معیشت، رفاه و اشتغال جامعه روستایی بوده است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه ارائه خدمات به عشایر کوچنده، اولویت سازمان امور عشایر کشور است، تصریح کرد: این امر باید به گونه‌ای باشد که مطابق با رسوم و آداب عشایری بوده و نتیجه آن ارتقای سطح معیشت و رفاه عشایر و تولید برای کشور باشد.

علایی افزود: خدمات مورد نیاز جامعه عشایری، آبرسانی، پوشش اینترنت، تأمین آرد، سوخت رسانی و بهسازی جاده‌های عشایری است.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته ۷۰ درصد اعتبارات مالیات به جمعیت شهری و ۳۰ درصد به جمعیت عشایری و روستایی اختصاص داده می‌شد، گفت: با تصویب برنامه ششم کشور ۲۰۰ میلیارد تومان از این محل به عشایر تخصیص داده شده است.

کد خبر 5358347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha