به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین علی سعیدی رئیس ظهر چهارشنبه در همایش استانی نماز سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز با شعار "نماز نماد قدرت و اقتدار معنوی در سپاه" گفت: با مراجعه به قرآن میتوان فلسفه حکومت اسلامی و حکمرانی اسلامی، اهداف شریعت و اسلام را به دست آورد.
وی افزود: دو نوع اهداف و مقاصد از قرآن میتوانیم برای شریعت استخراج کنیم؛ یکی اهداف عام و کلی و دیگری اهداف خاص و گسترده.
رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا در اولین همایش استانی نماز سپاه بیان کرد: اولین هدف عام شریعت در قرآن، حفظ نفس است که در مورد محاسبه نفس در منابع اسلامی اعم از آیات و روایات اشارات پر معنایی دیده میشود.
وی با اشاره به بیان علامه طباطبایی (ره) مبنی بر اینکه عقل مهمترین امتیاز انحصاری انسان است و آیه شریفه"وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ…" حفظ عقل را دومین هدف عام شریعت خواند و افزود: امر و نهی خدا مانند حرام بودن شراب برای جلوگیری از زایل شدن عقل است.
سعیدی حفظ مال را چهارمین هدف عام شریعت دانست.
رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: حفظ آبرو چهارمین هدف عام شریعت است. آنقدر این هدف اهمیت دارد که اسلام میگوید: حرمت مؤمن از حرمت کعبه بالاتر است.
وی ادامه داد: ما به اسرار درونی انسانها نمیتوانیم پی ببریم. خدا هم نیز چنین میخواهد، بنابراین خدا شاهد خطاهایی ست که حتی دو ملک هم قرار است از آن مطلع نشوند. از این هدف میتوانیم چنین نتیجه بگیریم که نباید در زندگی دیگران سرک بکشیم.
رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا در ادامه اولین همایش نماز سپاه ضمن بیان اینکه هیچ امر خدا بدون مصلحت نیست، هیچ نهی ای بدون مفسده نیست؛ اظهار کرد: حفظ نسل پنجمین هدف کلی شریعت در قرآن است. جلوگیری از سقط جنین، اختلاف انتزاج بین زن و مرد برای حفظ نسل است.
هدف عام و کلی شریعت حفظ دین است
سعیدی افزود: ششمین هدف عام و کلی شریعت حفظ دین است. یکی از رسالتهای انبیا حفظ دین است. از رسالتهای ولایت فقیه حفظ دین است. اینکه ائمه برای حفظ دین قیام کردند از رسالاتشان است. اگر سپاه پاسدار دین است جز تکالیفش است.
رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا در ادامه اولین همایش نماز سپاه به ذکر اهداف و مقاصد خاص شریعت در قرآن پرداخت و تعلیم و تربیت را یکی از مهمترین اهداف خاص و گسترده خواند و گفت: بین تعلیم و تربیت فرق است. باغبان گلی را پرورش میدهد اما آموزش نمیدهد. فرق بین مربی انسان و گل در این است که گل نمیتواند نقش بازی کند. به کمک باغبان، مربی خود بیاید و به رشد خودش کمک کند اما در تربیت انسان مربی و متربی به رشد یکدیگر میتوانند کمک کنند.
سعیدی با تمسک به آیه"الَّذِینَ إِنْ مَکنَّاهُمْ فِی الأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّکاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکرِ وَللهِ عاقِبَةُ الأُمُورِ" گفت: این آیه خطاب به شهروندان نیست بلکه خطاب به حاکمان است. حاکمان و حکمرانان باید دعوت به اقامه نماز کنند.
اقامه نماز با قرائت فرق میکند
وی ادامه داد: اقامه نماز با قرائت فرق میکند. اقامه نماز نیاز به سیستم، سازمان، برنامه ریزی، راهبرد و سیاست گذاری دارد. تنها با محسن قرائتی نمیتوان نهادینه ساخت. وزیر کشاورزی مسئولیتش فقط تولید جو و گندم نیست. وزیر کشاورزی هم مسئول اقامه نماز است. زمینه اقامه نماز را باید در سیستمش فراهم کند. این واقعاً فراهم است؟ وزیر نفت تنها مسئولیتش استخراج نفت و گاز نیست. این آیه میگوید آقای وزیر، نماینده مجلس، اقامهی نماز یکی از مسئولیتهای تو است.
سعیدی گفت: در جاده سازی و شهر سازی باید به اقامه نماز توجه شود و برایش برنامه داشت. نقطه مرکزی شهرسازی باید مسجد جامع باشد. ساختمانها دسترسی راحت و سریع به مسجد داشته باشند. بتوانند با مساجد ارتباط برقرار کنند. چرا باید راه سازی بشود اما مساجد بین راه تعریف نشود؟ این حاکی از این است که در نظام برای اقامه نماز درست برنامه ریزی نشده است. اقامه نماز باید در متن برنامهها و سیاستگذاریها بیاید.
نظر شما