۱۱ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۳۷

استاد حوزه علمیه:

فرهنگ مواسات در کنار توزیع غذا گسترش یابد

فرهنگ مواسات در کنار توزیع غذا گسترش یابد

اصفهان- استاد حوزه علمیه گفت: باید در کنار توزیع نیازهای اولیه گسترش فرهنگ مواسات مدنظر باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع پیش از ظهر پنجشنبه در آئین نکوداشت برترین جهادگران استان اصفهان «با هم» اظهار داشت: وقتی کرونا آمد اقتصاد ضربه خورد، مشاغل تعطیل شد و فضای جامعه تحت تأثیر جدی قرار گرفت و اینجا بود که مواسات مفهومی که ۱۴۰۰ سال پیش در کتب ما ذکر شده بود مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: الگویی که ما در این دوره رفتیم اشتباه بود، چرا ما باید پنج هزار غذا در مرکز شهر درست کرد و بچه‌های مردم لازم باشد تا ساعاتی از بامداد به پخش کردن این غذا بپردازند و اذیت شوند ما باید فرق مواسات را ایجاد می‌کردیم.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: ما باید به جای اینکه توزیع ارزاق بکنیم باید به فکر ایجاد فرهنگ مواسات باشیم، به جای توزیع غذا در ماه رمضان باید به مردم این فرهنگ را بدهیم که اگر یک پرس غذا برای خود درست می‌کنی یک پرس برای همسایه درست کن.

حجت الاسلام مهدوی ارفع تصریح کرد: ما باید در کنار لباس و برنج و روغنی که توزیع می‌کردیم باید فرهنگ مواسات را به عنوان یک وظیفه انسانی به مردم القا می‌کردیم.

لزوم شبکه سازی گروه‌های جهادی

همچنین مسئول گروه جهادی یا زهرا (س) در این آئین با تاکید بر شبکه سازی گروه‌های جهادی اظهار داشت: زمانی که از شبکه سازی صحبت می‌کنیم به این معنا نیست که یک سازمان و ارگانی تشکیل شود بلکه به این معنا است که گروه‌های جهادی از یک طریق مشخص یک دیگر را بشناسند با یک دیگر تعامل و همکاری و انتقال تجربه داشته باشند.

وی افزود: نکته دیگر این است خیرین و نیکوکاران به ما اعتماد کنند و کارهای خیر خود را از طریق گروه‌های جهادی دنبال کنند به ویژه در مناطقی که کمتر از آن شناخت دارند.

احمدی مقیمی ادامه داد: گروه‌های جهادی چه در گذشته چه در حال حاضر و چه در آینده با آغوش باز پذیرایی افراد خیرین و علاقمندان به کارهای جهادی هستند و برای این موضوع هم هیچ حد و مرزی هم نبسته اند.

توجه ویژه به هم افزایی گروه‌های جهادی

همچنین مسئول گروه جهادی سردار شهید سلیمانی در این نکوداشت با تاکید بر هم افزایی بین گروه‌های جهادی اظهار داشت: همه گروه‌های جهادی با انگیزه رفع مشکلات و معضلات اجتماعی در حال فعالیت هستند و اگر بستری برای هم افزایی گروه‌های جهادی فراهم شود قطعاً همدلی و هم افزایی و اثر بخشی فعالیت‌های گروه‌های جهادی نیز بیشتر خواهد شد و شاهد فعالیت‌های بهتری در سطح جامعه از طرف گروه‌های جهادی خواهیم بود.

وی با تاکید بر توجه به گروه‌های جهادی فعال در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک‌تر و تمرکز گروه‌های جهادی بر فعالیت‌های محله محور افزود: عدم توجه و اعتماد مسئولان ادارات مختلف به گروه‌های جهادی یکی دیگر از مشکلات و معضلات فعالیت گروه‌های جهادی است.

زینب شیاسی در پایان با تاکید بر این که هویت گروه‌های جهادی باید به ایشان بازگردانده شود تاکید کرد: گروه‌های جهادی پیوسته و بدون چشم داشت در بدترین و بحرانی‌ترین شرایط در حال تلاش و خدمت هستند.

ثروتمندان نیازمند انگیزه

همچنین رئیس هیأت مدیره بنیاد آلاء در این نکوداشت با بیان این که امروزه به واسطه تورم و جهش قیمت‌ها فاصله طبقاتی نیز به شدت افزایش یافته است، اظهار داشت: در شرایط کنونی از یک طرف اقشار مختلفی از مردم دچار مشکل شده اند با مشکلات و آسیب‌های اجتماعی رو برو شده اند و از طرفی دیگر حتی در همین شهر اصفهان به مال و ثروت‌های باد آورده‌ای دست پیدا کرده اند علاقه مند به فعالیت‌های خیر و نیکوکاری هستند اما نیازمند انگیزه اند.

وی افزود: این که در دهه چهارم انقلاب که رسالت اصلی آن کاهش طبقه و فاصله اجتماعی بود، با چنین شرایطی رو برو هستیم باید به دنبال راه کارهایی برای تحقق آرمان انقلاب باشیم.

محمد رضا دیانی اضافه کرد: به امروز این ما صرفاً خودمان کار جهادی انجام دهیم کافی نیست بلکه باید با تبلیغ درست و هدفمند دیگران را نیز به انجام کارهای جهادی ترغیب کنیم.

وی با تاکید بر این که بسیاری از افراد هستند که هم فرصت و هم امکانات دارند، ابراز داشت: گروه‌های جهادی باید با تبلیغ درست و هدفمند و به دور از شاخص گذاری ها زمینه و انگیزه لازم را برای این افراد در کارهای جهادی فراهم کنند و به این امر اعتقاد داشته باشند.

مدیرعامل بنیاد آلا تصریح کرد: گروه‌های جهادی باید ضمن حذف فیلترهای ظاهری برای حضور و فعالیت افراد در گروه، انتظارات خود را از دولت نیز کاهش دهند و به واقع برای تأمین بودجه مورد نیاز برای فعالیت‌های خود چشم انتظار کمک دولت نباشند و با گسترش فرهنگ کار جهادی و ایجاد انگیزه برای حضور و فعالیت تمامی اقشار جامعه در کارهای جهادی دامنه گروه‌های جهادی را در جامعه گسترش دهیم.

وی اولویت بندی، توجه به الگوی های برتر و هم افزایی را از دیگر مباحث مهم و کاربردی در حوزه فعالیت گروه‌های جهادی عنوان کرد و ادامه داد: گروه‌های جهادی باید با تقویت هم افزایی و ارتباط و تعامل با یک دیگر در مسیر اثر بخشی بهتر و بیشتر گام بردارند.

کد خبر 5366031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha