۱۳ آذر ۱۴۰۰، ۹:۴۰

مهر گزارش می دهد؛

مشکل ۶ ساله اهالی شهرک بعثت بیرجند/گلایه مردم از آنتن دهی

مشکل ۶ ساله اهالی شهرک بعثت بیرجند/گلایه مردم از آنتن دهی

بیرجند- اهالی شهرک بعثت در حاشیه شهر بیرجند از آنتن دهی نامناسب تلفن های همراه گلایه دارند و پیگیری های ۶ ساله آنها برای حل مشکل هنوز به سرانجامی نرسیده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: آنتن دهی نا مطلوب همراه اول و اینترنت مشکلی است که از سال‌های گذشته در بسیاری از روستاهای خراسان جنوبی وجود داشته است که با پیگیری اهالی و اقدامات انجام شده توسط اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات مشکل تعدادی از این روستاها بر طرف شده است اما این مشکل هنوز در تعدادی از روستاها وجود دارد.

روستای علی آباد لوله (شهرک بعثت) در دو کیلومتری بیرجند با جمعیت بیش از هزار و ۵۰۰ نفر قرار دارد. این روستا به دلیل نزدیکی به شهر بیرجند، یکی از روستاهای مهاجر پذیری است که پذیرای افرادی بسیاری است

با توجه به وجود بیش از ۷۵۰ دانش‌آموز و دانشجو و همچنین تعداد زیادی از فرهنگیان و کارمندان به ویژه با شیوع ویروس کرونا و نیاز زیاد افراد به استفاده از فضای مجازی، کیفیت آنتن دهی همراه اول و اینترنت اهمیت بیشتری پیدا کرده است و نا مطلوب بودن کیفیت آن در این روستا تأثیر بسیاری بر زندگی اهالی و تحصیل دانش آموزان و دانشجویان این روستا گذاشته که در بعضی از موارد جبران آن امکان پذیر نمی‌باشد.

با آغاز فصل سرما و اینکه افراد برای استفاده از اینترنت نمی‌توانند به راحتی از خانه خارج شوند تا در نقطه‌ای از روستا از آن استفاده کنند، ضرورت دارد مسئولان اقدامات لازم را در این باره انجام دهند تا اهالی این روستا مانند روستاهای دیگر بتوانند بدون هیچ مشکلی از اینترنت استفاده کنند.

کیفیت نامناسب اینترنت

یکی از اهالی این روستا که آموزگار سال اول ابتدایی است، با گلایه از وضعیت نامطلوب اینترنت در این روستا، اظهار کرد: کیفیت نامناسب آنتن دهی اینترنت مشکلات بسیاری برای فرهنگیان، دانش آموزان، دانشجویان و کارمندان ساکن این روستا به وجود آورده است که به ویژه با شیوع و گسترش کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و مجازی شدن آنها بر میزان این مشکلات افزوده شده است.

ناصری اضافه کرد: برای استفاده از اینترنت در هوای سرد مجبوریم از خانه خارج شویم تا بتوانیم در جایی که آنتن دهی اینترنت بهتر است از آن استفاده کنیم که امیدواریم مسئولان برای حل مشکل اهالی این روستا اقدام لازم را هرچه زودتر انجام دهند.

یکی از اعضای شورای این روستا هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: روستای علی آباد لوله در دو کیلومتری بیرجند حدود هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت دارد.

علی سلیمیان ادامه داد: با توجه به مشکل آنتن دهی نامطلوب در این روستا از سال ۹۵ با اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان برای رفع این مشکل مکاتبات بسیاری انجام شده اما تاکنون اقدامی برای حل آن انجام نشده است.

مشکل ۶ ساله اهالی شهرک بعثت بیرجند/گلایه مردم از آنتن دهی اینترنت

مشکل ۶ ساله و وعده‌های محقق نشده مسئولان

وی با اشاره به اختلاف ارتفاع در این روستا، عنوان کرد: با توجه به اینکه دولت جدید بر توانمندی روستاها و ایجاد اشتغال تاکید دارد آیا بدون فراهم شدن زیرساخت‌های لازم می‌توان برای ایجاد اشتغال در روستاها کاری را انجام داد

وی ادامه داد: یکی از زیرساخت‌های مورد نیاز با توجه به شرایط موجود آنتن دهی مطلوب اینترنت است که با وجود وعده مسئولان وقت برای حل این مشکل با ایجاد سایتی با گذشت ۶ سال از این وعده مشکل مورد نظر هنوز رفع نشده است.

سلیمیان اضافه کرد: اهالی روستا از ما به عنوان نماینده خود می‌خواهند که با پی گیری های که انجام می‌دهیم هر چه زودتر این مشکل حل شود اما با وجود پی گیری های بسیار این مشکل همچنان باقی است و مردم بیش از هرچیزی نگران تحصیل فرزندان خود در مدارس و دانشگاه‌ها هستند.

عضو شورای اسلامی روستای علی آباد لوله تصریح کرد: برای آنتن دهی بهتر از بهترین مودم‌ها استفاده می‌کنیم ولی مشکل همچنان باقی است لذا اگر امکان دارد مسئولان مربوط با اجرای فیبر نوری مشکل تلفن روستا را حل کنند.

پوشش ۶۰ تا ۷۰ درصدی

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی در پاسخ به این مشکل اهالی روستای علی آباد لوله در گفتگو با خبر نگار مهر اظهار کرد: بر اساس تکلیف برنامه ششم توسعه اتصال ۸۰ درصد روستاهای دارای بیش از ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات با هدف کاربری‌های از قبیل بانکداری الکترونیکی، کشاورزی، سلامت و آموزش هوشمند باید انجام شود.

مصطفی بهی بیان کرد: در خراسان جنوبی ۹۱۶ روستای با بیش از ۲۰ خانوار داریم که روستای علی آباد لوله یکی از این روستاها با توجه به جمعیت و نزدیکی به شهر است.

وی تصریح کرد: هیچ روستایی بر روستای دیگری در این باره برتری ندارد اما ممکن است در روستایی زیرساخت‌ها آماده‌تر باشد.

مشکل ۶ ساله اهالی شهرک بعثت بیرجند/گلایه مردم از آنتن دهی اینترنت

وی ادامه داد: با توجه به نسبت معکوس وسعت و جمعیت در استان نیاز به اجرای سایت‌های بیشتری داریم که اعتبار بیشتری هم می‌خواهد و به لحاظ توسعه در حال انجام است اما زمان بر است.

وی اضافه کرد: پی گیری های لازم در حال انجام است و ستاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم تاکید دارد در استان‌های کمتر برخوردار توسعه به ویژه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات شتاب گیرد.

به گفته وی اجرای یک سایت منحصر به ایجاد یک دکل نمی‌باشد بلکه پهنای باند هم باید به آن سایت برسد که نیاز به کیلومترها فیبر و تأمین فرکانس رادیویی دارد که هزینه‌های زیادی در بر دارد.

وی تصریح کرد: در روستای علی آباد بر طبق پایش انجام شده پوشش ۶۰ تا ۷۰ درصد در معابر وجود دارد اما به دلیل موقعیت روستا اهالی پوشش زیر سقف را می‌خواهند که در شهر هم امکان آن شاید در همه جا وجود نداشته باشد.

اخذ موافقت اولیه برای ایجاد سایت در روستای علی آباد لوله

بهی اظهار کرد: پوشش اینترنت در بخش قدیمی این روستا مشکلی ندارد ولی پوشش بخش نوساز آن به دلیل قرار گرفتن در گودی ضعیف است که برای حل این مشکل دو برنامه اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: در این راستا بهینه سازی سایت‌های شهری در دستور کار قرار دارد تا پوشش اینترنت این روستا بهتر شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین ابلاغ سایت جدید برای خود این روستا که حداکثر تا پایان تابستان ۱۴۰۱ انجام خواهد شد.

بهی اضافه کرد: هفته گذشته در سفر به تهران ابلاغ اولیه ایجاد سایت در این روستا گرفته شد تا از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر اساس موافقت اولیه انجام شود.

کد خبر 5366897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha